Sulfina a castigat procesul cu Mazare
Sulfina a castigat procesul cu MazareDecizia a fost pronunţată de judecătorii Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie şi este definitivă şi irevocabilă
Sulfina Barbu a câştigat procesul cu Consiliul Local Constanţa şi primăria lui Radu Mazăre, legat de Şoseaua de Coastă, litigiu care a stat la baza gratulării cu apelativul „proastă" a ministrului din partea edilului, într-o conferinţă de presă din iulie 2006. Instanţa a decis irevocabil împotriva avizării proiectului care priveşte Şoseaua de Coastă. În ediţia online a cotidianului ZIUA de Constanţa puteţi vizualiza, în format electronic, hotărârea Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie.
Concret, Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie a stabilit că „susţinerea Consiliului Local al Municipiului Constanţa, a Municipiului Constanţa prin Primar şi a Primarului Municipiului Constanţa că proiectul propus «întruneşte cerinţele de a fi considerat o construcţie indispensabilă securităţii sau serviciilor publice» nu are niciun temei legal şi nicio reprezentare corectă în realitate". Totodată, judecătorii au precizat că „faptul că recurenţii (n.r. administraţia locală constănţeană) doresc această etichetă pe proiectul în litigiu («de indispensabil securităţii sau serviciilor publice») nu înseamnă că este şi întemeiată şi corespunzător prevederilor sale în raport de lege". De precizat că dosarul a ajuns la Înalta Curte după ce Curtea de Apel Constanţa a respins, pe 17 decembrie 2007, ca nefondată contestaţia formulată de Municipiul Constanţa prin Primar, Consiliul Local al Municipiului Constanţa şi Primarul Municipiului Constanţa. Totul a pornit când reprezentanţii acestor instituţii au dat-o în judecată pe Sulfina Barbu, în calitate de ministru al Ministerului Mediului şi Gospodăririi Apelor, pe Mihail Vorniov, funcţionar al ministerului respectiv, dar şi ministerul în sine. Administraţia locală constănţeană a cerut instanţei să constate „nulitatea absolută a răspunsului 107664/28 decembrie 2005 comunicat de Ministerul Mediului şi Gospodăririi Apelor, la plângerea prealabilă înregistrată sub numărul 13911 din 30 noiembrie 2005".
Daune de la Sulfina
Reclamanţii au mai cerut ca, pe cale de consecinţă, să se constate că nu s-a răspuns plângerii prealabile şi să fie obligat ministerul să emită aviz favorabil cu privire la investiţia ce face obiectul proiectului „Creşterea atractivităţii turistice a Falezei Tomis-Mamaia". Nu în ultimul rând, reprezentanţii municipalităţii constănţene au cerut obligarea Sulfinei Barbu şi a lui Mihail Vornicov la plata unor daune de 24.161.309 lei, reprezentând contravaloarea în lei a sumei de 6.666.660 de euro cu titlul de contribuţie nerambursabilă prin programul PHARE. Litigiul dintre Ministerul Mediului şi Primăria Constanţa, cu privire la proiectul care include Şoseaua de Coastă, are rădăcini mai vechi, dat fiind că primăria a solicitat încă din septembrie 2005 eliberarea „avizului favorabil pentru realizarea investiţiei ce face obiectul proiectului «creşterea atractivităţii turistice a falezei Tomis - Mamaia, finanţat în cadrul Programului Phare 2004 - 2005, Coeziune Economică şi Comercială - Proiecte mari de infrastructură regională»". Răspunsul de la Mediu a fost, însă, unul negativ. La sfârşitul unui proces ce a durat aproape doi ani, Curtea de Apel Constanţa a respins acţiunea promovată de municipalitatea constănţeană împotriva Ministerului Mediului. Nemulţumiţi de această hotărâre, reprezentanţii Primăriei Constanţa şi ai Consiliului Local au atacat decizia în recurs, la Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie. Aceştia au cerut să se constate nelegalitatea refuzului Ministerului Mediului de a aviza favorabil proiectul şi obligarea instituţiei la emiterea unui astfel de aviz. Reprezentanţii primăriei au spus, printre altele, că, în mod greşit, Curtea de Apel Constanţa „nu s-a preocupat decât de chestiunea subsidiară a realizării drumului de coastă, fără a se avea în vedere esenţa proiectului «consolidarea falezei», care constituie obiectivul principal". În replică, reprezentanţii ministerului au precizat că „reabilitarea falezei nu este obiectivul esenţial, ci unul dintre cele cinci obiective".
Şoseaua afectează factorii de mediu
Totodată, Ministerul Mediului a mai arătat că potrivit Studiului de impact comandat şi depus de reclamanţi, la capitolul 1.7, „partea principală funcţională a proiectului o reprezintă legătura rutieră între Portul Tomis şi Mamaia de-a lungul falezei Constanţa Nord, asigurată prin realizarea unui drum de acces cu profil de stradă". Astfel, spun reprezentanţii Ministerului Mediului, „în realizarea drumului de acces în discuţie se încalcă prevederile legale". În acelaşi timp, aceştia au susţinut că „executarea lucrărilor de construire a şoselei şi ulterior darea ei în funcţiune afectează în mod semnificativ factorii de mediu, atât în perioada de execuţie propriu-zisă, cât şi în perioada de exploatare". Nu în ultimul rând, cei de la Mediu au afirmat că „niciun proiect care presupune desfiinţarea de plaje nu poate fi considerat că reface şi consolidează faleza". La rândul ei, Sulfina Barbu a arătat că „OUG nr. 202/2002 vizează ocrotirea zonei costiere, impunând restricţii severe de conservare. Scopul acestei reglementări este complet înfrânt de proiectul reclamanţilor, care urmăreşte accesul şi racordarea la utilităţi a unor proprietăţi private, deci interes personal, realizarea de şosele pe plajă şi în mare". Judecătorii instanţei supreme, însă, au stabilit că „în mod corect instanţa de fond a stabilit că acţiunea este neîntemeiată". Mai concret, Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie a precizat că „în mod neîntemeiat şi necorespunzător pentru proiectul în litigiu se susţine de reclamanţi că «de esenţă» este consolidarea falezei". „De nicăieri", spune instanţa, „nu rezultă această esenţă, ci faptul că fără vreo ierarhizare sunt trecute mai multe obiective în proiectul ce nu a fost avizat faţă de dispoziţiile legii". Înalta Curte a hotărât că, în mod corect, Curtea de Apel Constanţa a constatat că „din studiile efectuate în cauză (fezabilitate şi impact) nu rezultă că investiţia pentru care nu s-a obţinut avizul era indispensabilă securităţii sau serviciilor publice". Pe cale de consecinţă, Curtea Supremă a respins recursurile promovate de municipalitatea constănţeană în vederea avizării proiectului care include Şoseaua de Coastă. Decizia este irevocabilă.
{mos_ri:Sulfina,Mazare}
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp
- gogu 07 Sep, 2009 20:41 mmazare si acolitii lui aveau nevoie aveau nevoie de o sosea sa-i duca de la vile pe faleza spre portul tomis si spre mamaia, dar socoteala lor ,a dat gres din cauza dna ministru sulfina barbu care nu a fost de acord.bravo dna sulfina ptr ca ati cistigat lupta cu nazistul mazare.ptr ce de la ziua va este frica de mazare sa nu va interzica schimbativa denumirea din ziarul ziua in ziarul noaptea poate ca atunci veti publica purul adevar al societati noastre constantene.
- CRISTAL 05 Sep, 2009 09:57 Poate ca aceasta lupta se putea da in sensul rezolvarii problemelor de mediu pe care le are deja faleza. In final se pare ca a fost mai mult o lupta a orgoliilor decat a bunelor intentii. De aceea cred ca indiferent cine castiga (sau a castigat) pierderea exista si o platesc altii.
- GEROGE 26 Aug, 2009 11:52 Si "noi" (constantenii), chiar inclinam sa credem ca, toate acestea, erau niste "sicane" politice, cel putin asa le-a prezentat primarul MAMAIEI, de mai multe ori in mass-media.Uite ca, adevarul a iesit la iveala.De ce nu-si cere scuze golanul de MAZARE.In loc sa se ocupe tot timpul de MAMAIA si/sau de afacerile lui &Co., mai bine s-ar ocupa de rezolvarea problemelor constantenilor.
- dorel 25 Aug, 2009 22:28 soseaua in cauza era necesara in primul rind pentru vilele pe care si le-au construit in Faleza Nord(cel existent este in panta si iarna le creeaza probleme)si mai putin pentru prostime.Atit la neavizarea proiectului cit si la hotarirea Inaltei Curti De Casatie si Justitie cred ca este mina lui Basescu.
- Maverick 25 Aug, 2009 20:43 O felicit pe ``madam Sulfina`` pentru reusita. De altfel, o reusita ce imi intareste ideile despre toti guvernantii ce au fost si probabil vor fi in viitor.O sosea de coasta ar fluidiza traficul pe care il stim cu totii pe timp de vara, probabil ca i-ar prinde bine si mesterului Mazare ptr drumul de la vila in oras, dar este buna si ptr a inainta un pic spre cei 50 sau 60 de ani in fata unde sunt situati vecinii nostri vest-europeni. Ca sa nu mai vorbesc de eventualele futuristice plimbari ale turistilor si localnicilor de-a lungul posibilei faleze. URA URA URA Sunt mandru ca nu m-am nascut in Africa unde se poate si mai rau.Cu stima
- mazare 25 Aug, 2009 20:29 sulfino esti o proasta...
- surmelis argentina pusa 25 Aug, 2009 17:07 D-l primar al Constantei ,nu trebuie sa piarda lupta.Mai are o ultima sansa ,facand uz de termenul de APEL legal.O Sosea de Coasta este un proiect care trebuie castigat pe ultima suta de metri.Imi pare rau ca spun ,dar d-na Sulfina are fadza de primarita nu de MINISTRU.
- liviu 25 Aug, 2009 15:44 Atat sentinta CA Constanta cat si decizia ICCJ sunt temeinice si legale. Este o mare diferenta intre a emite o opinie in baza unui articol si a cunoaste situatia din acel dosar. Sulfina a avut de partea ei legea, pe care a aplicat-o corect. Pe de alta parte este un ministru care a reusit sa rezolve multe dintre problemele pe care le avea sistemul de protectie a mediului.
- ucseer 25 Aug, 2009 15:37 Uite cum Von Mazare, primarul de Mamaia nu va reusi sa se plimbe cu gipanul de la vila din mamaia, la yahtul din Portul Tomis. Mai plimba-te Von Mazare si pe trotuarele din Constanta. poate le spui pietonilor pe unde si cum sa mearga.
- alex 25 Aug, 2009 15:30 Cea mai imbecila decizie posibila. Zona respectiva de faleza este un maldar de gunoi si prin amenajarea acestei sosele s-ar fi putut revigora. Chiar nu ma intereseaza cine detine terenuri in zona sau alte aspecte similare dar o sosea de coasta impreuna cu amenajarea completa a intregii zone ar fi adus Constantei un aspect de oras de vacanta, ceea ce se si doreste pana la urma. Suntem o tara penibila unde in locul deciziilor pozitive care ajuta real si pe termen lung economia si urbanismul local, ramanem ancorati in dispute penibile. Si ca ultim exemplu o sa reamintesc puhoiul de tampiti care cereau stoparea lucrarilor la complexul mall din parcul Tabacarie.Comparati zona civilizata care este acuma, unde imi duc copilul aproape in fiecare seara, cu balariile si mizeria existenta anterior.
- cornel 25 Aug, 2009 11:29 O victorie a prostiei umane.
- cornel 25 Aug, 2009 10:58 O ambitie prosteasca din partea doamnei Sulfina Barbu.Cum ajung acesti oameni sa hotarasca ce trebuie facut si ce nu ? Sosele de coasta sunt peste tot in lume, de aceia pare de neintelesa legislatia noastra.Mai degraba victoria doamnei este victoria prostiei.
- andrew 25 Aug, 2009 08:36 unul vrea sa construiasca si 10 sunt impotriva, asa este Romania, de aceea suntem in urma cu 50 de ani fata de orice tara din vest.