Surzi la durerile bolnavilor
Surzi la durerile bolnavilor
31 May, 2007 00:00
ZIUA de Constanta
4275
Marime text
Pentru montarea unei proteze auditive, firma Romsound solicita de la pacienti un milion de lei vechi * Motivul il reprezinta faptul ca medicul care efectueaza aceasta operatie nu are incheiat contract cu Casa Judeteana de Asigurari de Sanatate
Aventura achizitionarii unei proteze auditive incepe odata cu intocmirea dosarului care trebuie depus la Casa de Asigurari de Sanatate. In unele cazuri, pe langa alergatura binecunoscuta pentru obtinerea hartiilor necesare la dosar, pacientii cu deficiente de auz sunt nevoiti sa scoata din buzunar sume consistente. Paradoxal este faptul ca, in goana dupa profit, persoanelor in cauza li se cer de mai multe ori bani pentru aceleasi testari. Se pare ca, pe fondul economiei de piata, unele firme constantene nu iarta nimic, atunci vine vorba de serviciile oferite clientilor. „Totul se plateste, iar daca nu iti convine, poti sa pleci“, este deviza. De multe ori insa, se intampla ca pacientii sa nu mai verifice oferta altor firme de profil si sa creada ca lucrurile stau la fel peste tot. Eroare. Ca urmare, in lipsa informatiilor, omul iese pacalit din afacere, insa putini isi dau seama de aceasta. Dupa ce a obtinut decizia de la CJAS, care aproba decontarea unei parti din costul protezei solicitate P.T., un pensionar din Constanta, a pornit in cautarea aparatului. Din cei patru furnizori de dispozitive auditive, indicati de CJAS, barbatul a ales firma Romsound, care are sediul in incinta policlinicii Provita. Ghinion insa! Un milion de lei pentru alegerea protezei auditive Foarte amabila, asistenta de la cabinetul ORL al policlinicii i-a spus acestuia ca, daca doreste o proteza de la ei, trebuie facuta in prealabil o audiograma, care il va costa 250.000 de lei. In plus, pacientul va trebui sa plateasca 450.000 de lei consultatia si 300.000 de lei pentru manopera mulajului protezei. "Am ramas surprins pentru ca facusem recent aceasta testare, la un medic specialist, care m-a chemat la cabinetul sau si m-a taxat rapid de 550.000 de lei, desi aveam bilet de trimitere de la medicul de familie", a povestit, intrigat de cele intamplate, P.T. Acesta a mai spus ca, de fapt, prima audiograma a facut-o in Policlinica 1, insa aceasta nu a fost acceptata la CJAS. Motivul il constituie faptul ca testarea realizata nu era completa, la ora actuala cel mai mare spital constantean nedetinand un audiometru vocal. "Ca sa realizezi o testare a auzului corecta, este necesar sa faci atat o audiograma tonala, cat si una vocala. In plus, trebuie sa ai o camera insonora, pentru ca apar erori", a declarat dr. Danut Dinca, specialist ORL. Acesta a mai spus ca, de mai mult timp, audiometrul existent in sectia ORL a SCJU este defect, iar de o camera izolata fonic nici nu poate fi vorba. Potrivit reprezentantilor CJAS, in Constanta, numai doua cabinete private detin aparatura corespunzatoare pentru o testare completa, iar daca medicul de aici are contract cu institutia, examinarea este gratuita. Asa ca, dorind sa isi remedieze deficienta de auz, P.T. a scos din buzunar banii ceruti si a platit, insa cheltuielile pentru procurarea protezei nu s-au oprit aici. "Perceperea de taxe este un abuz" La Provita, asistenta Valentina Bornac i-a recomandat efectuarea celei de a treia audiograme. "Nu pot sa ma iau dupa alta analiza, atunci cand aleg proteza. La noi, determinarile se fac pe calculator si sunt foarte precise", a adaugat aceasta. Dr. Liviu Mocanu, directorul CJAS, spune ca, o noua testare a starii urechii este necesara in acest caz. Acesta insa nu este de acord cu tarifele impuse de Provita pentru asiguratii care au obtinut decizia de eliberare a dispozitivelor medicale si considera ca acest lucru este un abuz. "Toata lumea care are contract cu CJAS ar trebui sa nu perceapa bani pentru consultatii sau pentru efectuarea audiogramelor. Personal, doresc ca aceste firme sa dea faliment, pentru ca asiguratii sa nu le mai poata intalni", a afirmat directorul Mocanu. In urma investigatiilor facute, am constatat ca taxele reclamate la Provita nu se regasesc si la alti furnizori de proteze auditive. Se pare ca, aici, situatia e putin mai complicata. In opinia Danielei Alexandru, director de marketing la Provita, refuzul societatii de a presta gratuit servicii medicale asiguratilor are un motiv obiectiv. Ea a tinut sa sublinieze ca, de fapt, nu Provita este raspunzatoare de protezare, ci firma Romsound, care are punct de lucru in incinta policlinicii. Romsound nu prefera medic cu contract In urma cu sase ani, Romsound a incheiat un contract cu CJAS avand ca obiect furnizarea de dispozitive medicale. "In prezent, Romsound utilizeaza aparatura noastra pe care o detine in custodie. Totodata, firma nu are contract cu CJAS pentru serviciile medicale oferite", a declarat Alexandru. In cazul testarilor de auz, societatea apeleaza in baza unui contract de colaborare la medicul orelist angajat de policlinica. "Pana acum trei ani si noi montam proteze gratuit. Acest lucru nu mai este posibil de cand legea a prevazut ca un medic specialist nu poate activa in doua ambulatorii de specialitate aflate in relatii contractuale cu CJAS", a explicat directorul de marketing. Mai exact, este vorba de dr. Nita, care functioneaza deja in baza unui contract cu CJAS in cadrul Policlinicii 1 si care este angajat de mai multi ani la Provita. Curios este un lucru. De ce centrul de protezare Romsound nu a incercat sa angajeze un medic ORL ale carui servicii medicale prestate sa poata fi decontate si astfel pacientii sa fie multumiti? Se pare ca, administratorii societatii Provita, care, de fapt, gestioneaza montarea protezelor, mizeaza doar pe clientii cu bani. Acest fapt reiese si din declaratia directorului de marketing "dispozitivele noastre sunt foarte performante si nu poate avea oricine acces la ele". Deoarece nu exista prevederi legale in ceea ce priveste impunerea angajarii unui medic care sa aiba contract cu institutia pe care o conduce, directorul Mocanu recomanda asiguratilor sa nu se opreasca la primul furnizor de dispozitive medicale. Potrivit acestuia, la adresa Romsound au mai existat reclamatii privind solicitarea de bani pentru serviciile prestate.Scris de: {autor}Gratiela TULCEANU {/autor}
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp
Comentarii