Terminale noi de cereale şi containere. Date din proiect Insulă artificială în Portul Constanţa. Amplasament şi detalii tehnice (document)
Terminale noi de cereale şi containere. Date din proiect: Insulă artificială în Portul Constanţa. Amplasament
20 Jul, 2018 00:00
ZIUA de Constanta
6402
Marime text
Compania Naţională Administraţia Porturilor Maritime SA Constanţa anunţă publicul interesat asupra depunerii solicitării de emitere a acordului de mediu pentru proiectul „Dezvoltarea Insulei - cheu de acostare pe latura de nord a Insulei artificiale, inclusiv amenajarea zonei de legătură Mal - Insulă, în vederea deservirii viitoarei platforme industriale“, propus a fi amplasat în incinta Portului Constanta, prelungirea danei 85.
Informaţiile privind acest proiect pot fi consultate la sediul Companiei Naţionale Administraţia Porturilor Maritime SA Constanţa, incinta Portului Constanta, Gara Maritimă, de luni până vineri, între orele 9.00 şi 13.00, precum şi la sediul Agenţiei pentru Protecţia Mediului Constanţa.
Precizăm că proiectul este prevăzut în Master Planul Portului Constanţa şi în Master Planul general de transporturi pentru România, aprobat de Ministerul Transporturilor.
În urma unei solicitări a cotidianului ZIUA de Constanţa, CN APMC ne-a pus la dispoziţie proiectul „Dezvoltarea Insulei - cheu de acostare pe latura de nord a insulei artificiale, inclusiv amenajarea zonei de legătură Mal - Insulă, în vederea deservirii viitoarei platforme industriale“.
Terenul pe care se va realiza investiţia este situat în Portul Constanţa, în zona insulei artificiale, cea mai mare parte fiind acvatoriul portuar. Cheiul va fi construit în extremitatea nordică a insulei artificiale, iar legătura între mal şi insulă va fi amenajată între taluzul neamenajat în prelungirea danei 85 de pe mal şi zona de nord-vest a insulei din dreptul acestuia.
Insula este situată în partea de sud-est a Portului Constanţa. Întreaga suprafaţă a insulei este teren câştigat asupra mării, prin umpluturi cu material rezultat din dragaje şi cu material adus din depozite. Teritoriul denumit „insulă“ este mărginit de ape, la est fiind şenalul de acces în Portul Constanţa Nord, iar la vest se află bazinul fluvio-maritim şi canalul de legătură. La nord se află bazinul danelor de minereu, iar în partea de sud este mărginit de digul de compartimentare existent prevăzut pentru execuţia la adăpost a lucrărilor hidrotehnice situate la nord de acestea.
Terenul şi acvatoriul portuar ce va suferi modificări ca urmare a investiţiei aparţin domeniului public al statului. Totodată, terenul şi acvatoriul constituie infrastructură de transport naval conform art. 6 şi 7 din OG 22/1999. Terenul şi acvatoriul se află în proprietatea statului român, reprezentat prin Ministerul Finanţelor, în administrarea Ministerului Transporturilor şi mai departe în concesiunea CN APM SA Constanţa. Contractul de concesiune semnat între Ministerul Transporturilor şi CN APM SA Constanta a fost încheiat în baza prevederilor OUG 54/2006.
Pe lângă OUG 54/2006, pentru regimul proprietăţii publice mai sunt aplicabile prevederile noului Cod Civil şi ale Legii 213/1999. În urma realizării investiţiilor propuse prin prezentul studiu, suprafaţa acvatoriului portuar ce formează obiectul concesiunii se va diminua cu suprafaţa aferentă lucrărilor de chei/dană, iar suprafaţa aferentă cheiurilor danelor va creşte în aceeaşi măsură. După finalizarea investiţiilor în condiţiile legii, este necesară modificarea anexei 16 la HG 1705/2006 şi încheierea unu act adiţional la contractul de concesiune în temeiul prevederilor aceleiaşi OUG 54/2006.
Insula artificială a fost prevăzută în planul de dezvoltare a portului încă de la demararea lucrărilor etapei a IV-a de extindere a Portului Constanţa Sud, începută în 1976, când, ca urmare a dimensiunilor mari ale noii incinte create (Portul Constanţa Sud), a apărut necesitatea realizării unor diguri de compartimentare interioare. Legătura dintre această zonă şi restul portului urma să se efectueze printr-un pod care trebuie să se realizeze pentru canalul de legătură. Lucrările de realizare a acestui pod au fost începute, dar s-au oprit odată cu sistarea celorlalte lucrări de infrastructură din zonă.
În compartimentarea făcută de diguri, denumită „Insulă“, a fost adus material de umplutură de la excavaţiile canalului navigabil Dunăre-Marea Neagră. Până la sistarea lucrărilor din 1989, nu au început lucrările de realizare a molurilor. Începând cu anul 2000, studiile privind dezvoltarea portului Constanţa au fost reluate.
Astfel, în perioada septembrie 2000 - noiembrie 2001, echipa de studiu, alcătuită din reprezentanţi ai Institutului Japonez de Dezvoltare a Zonelor de Coastă (OCDI) şi ai Pacific Consultants International (PCI), a realizat, în colaborare cu Ministerul Lucrărilor Publice, Transporturilor şi Locuinţei, Studiul de Fezabilitate pentru Proiectul de Dezvoltare a Portului Constanţa, care include Master Planul Portului Constanţa, Planul de Dezvoltare pe Termen Scurt şi Studiul de Fezabilitate pentru Portul Constanţa.
Totodată, Planul de Urbanism Zonal al Portului Constanţa, întocmit şi aprobat ulterior, indică necesitatea realizării insulei şi a molurilor adiacente, ca urmare şi a concluziilor studiilor efectuate privind prognoza de trafic până în anul 2020, din care a rezultat o tendinţă de creştere accentuată a volumului de mărfuri care vor fi tranzitate prin Portul Constanţa. În prezent, în contextul a numeroase solicitări primite din partea unor firme româneşti şi străine ce doresc să realizeze în zona Insulei şi în zona fluvio-maritimă investiţii pentru desfăşurarea de activităţi diverse, se impune necesitatea de a fi realizate noi cheiuri şi teritorii portuare, iar insula artificială este un amplasament cu un potenţial deosebit. Includerea insulei în circuitul economic al Portului Constanţa va permite utilizarea unui spaţiu amplasat în zona liberă a portului, accesibil navelor de mare tonaj, această posibilitate neexistând în prezent în zona liberă a portului pentru produsele vrac lichide.
Proiectul presupune strict lucrări de infrastructură portuară şi lucrări de dragaje. Suprafaţa totală care urmează să fie amenajată în cadrul acestei investiţii este de cca 241.000 mp, din care cca 111.000 mp pentru lucrări de infrastructură şi cca 130.000 mp pentru lucrări de dragaj. Pentru început, s-a propus analizarea realizării cheiurilor şi teritoriilor în zona de nord a insulei, în continuarea umpluturilor existente, teritoriul fiind dimensionat astfel încât să se poată realiza un terminal specializat şi găsirea celor mai bune soluţii tehnice de racordare a insulei cu malul. Din cei 111.000 mp destinaţi lucrărilor de infrastructură portuară, suprafaţă de cca 70.700 mp reprezintă teritoriu nou, câştigat din mare.
Cheiul de acostare va fi utilizat la operaţiuni de descărcare/încărcare a mărfurilor generale şi lichide şi va avea o lungime de circa 700 la extremitatea de nord a insulei, din care: dana vestică cu lungimea de circa 350 mp, ce va fi alocată pentru nave de maximum 150.000 DWT; dana estică - lungime de circa 350 de metri, ce va fi amenajată pentru nave de maximum 150.000 DWT. Cheiul va fi alcătuit din elemente circulare de 12,5 metri diametrul exterior, cu grosimea peretelui de 0,50 metri şi de maximum doi metri înălţime, având astfel volumul de 40 de metri cubi. La partea inferioară va fi prevăzut un dop de beton. Frontul de acostare trebuie să asigure lungimea necesară pentru acostarea simultană a două nave cu capacitatea de până la 150.000 tdw, astfel încât să permită accesul şi plecarea navelor şi să se asigure spaţiile de siguranţă faţă de navele adiacente.
În secţiunea Documente puteţi consulta proiectul „Dezvoltarea Insulei - cheu de acostare pe latura de nord a insulei artificiale, inclusiv amenajarea zonei de legătură mal - insulă, în vederea deservirii viitoarei platforme industriale“.
Informaţiile privind acest proiect pot fi consultate la sediul Companiei Naţionale Administraţia Porturilor Maritime SA Constanţa, incinta Portului Constanta, Gara Maritimă, de luni până vineri, între orele 9.00 şi 13.00, precum şi la sediul Agenţiei pentru Protecţia Mediului Constanţa.
Precizăm că proiectul este prevăzut în Master Planul Portului Constanţa şi în Master Planul general de transporturi pentru România, aprobat de Ministerul Transporturilor.
Date din proiectul prezentat la APM Constanţa
În urma unei solicitări a cotidianului ZIUA de Constanţa, CN APMC ne-a pus la dispoziţie proiectul „Dezvoltarea Insulei - cheu de acostare pe latura de nord a insulei artificiale, inclusiv amenajarea zonei de legătură Mal - Insulă, în vederea deservirii viitoarei platforme industriale“.
Terenul pe care se va realiza investiţia este situat în Portul Constanţa, în zona insulei artificiale, cea mai mare parte fiind acvatoriul portuar. Cheiul va fi construit în extremitatea nordică a insulei artificiale, iar legătura între mal şi insulă va fi amenajată între taluzul neamenajat în prelungirea danei 85 de pe mal şi zona de nord-vest a insulei din dreptul acestuia.
Insula este situată în partea de sud-est a Portului Constanţa. Întreaga suprafaţă a insulei este teren câştigat asupra mării, prin umpluturi cu material rezultat din dragaje şi cu material adus din depozite. Teritoriul denumit „insulă“ este mărginit de ape, la est fiind şenalul de acces în Portul Constanţa Nord, iar la vest se află bazinul fluvio-maritim şi canalul de legătură. La nord se află bazinul danelor de minereu, iar în partea de sud este mărginit de digul de compartimentare existent prevăzut pentru execuţia la adăpost a lucrărilor hidrotehnice situate la nord de acestea.
Terenul şi acvatoriul portuar ce va suferi modificări ca urmare a investiţiei aparţin domeniului public al statului. Totodată, terenul şi acvatoriul constituie infrastructură de transport naval conform art. 6 şi 7 din OG 22/1999. Terenul şi acvatoriul se află în proprietatea statului român, reprezentat prin Ministerul Finanţelor, în administrarea Ministerului Transporturilor şi mai departe în concesiunea CN APM SA Constanţa. Contractul de concesiune semnat între Ministerul Transporturilor şi CN APM SA Constanta a fost încheiat în baza prevederilor OUG 54/2006.
Pe lângă OUG 54/2006, pentru regimul proprietăţii publice mai sunt aplicabile prevederile noului Cod Civil şi ale Legii 213/1999. În urma realizării investiţiilor propuse prin prezentul studiu, suprafaţa acvatoriului portuar ce formează obiectul concesiunii se va diminua cu suprafaţa aferentă lucrărilor de chei/dană, iar suprafaţa aferentă cheiurilor danelor va creşte în aceeaşi măsură. După finalizarea investiţiilor în condiţiile legii, este necesară modificarea anexei 16 la HG 1705/2006 şi încheierea unu act adiţional la contractul de concesiune în temeiul prevederilor aceleiaşi OUG 54/2006.
Insula artificială a fost prevăzută în planul de dezvoltare a portului încă de la demararea lucrărilor etapei a IV-a de extindere a Portului Constanţa Sud, începută în 1976, când, ca urmare a dimensiunilor mari ale noii incinte create (Portul Constanţa Sud), a apărut necesitatea realizării unor diguri de compartimentare interioare. Legătura dintre această zonă şi restul portului urma să se efectueze printr-un pod care trebuie să se realizeze pentru canalul de legătură. Lucrările de realizare a acestui pod au fost începute, dar s-au oprit odată cu sistarea celorlalte lucrări de infrastructură din zonă.
În compartimentarea făcută de diguri, denumită „Insulă“, a fost adus material de umplutură de la excavaţiile canalului navigabil Dunăre-Marea Neagră. Până la sistarea lucrărilor din 1989, nu au început lucrările de realizare a molurilor. Începând cu anul 2000, studiile privind dezvoltarea portului Constanţa au fost reluate.
Astfel, în perioada septembrie 2000 - noiembrie 2001, echipa de studiu, alcătuită din reprezentanţi ai Institutului Japonez de Dezvoltare a Zonelor de Coastă (OCDI) şi ai Pacific Consultants International (PCI), a realizat, în colaborare cu Ministerul Lucrărilor Publice, Transporturilor şi Locuinţei, Studiul de Fezabilitate pentru Proiectul de Dezvoltare a Portului Constanţa, care include Master Planul Portului Constanţa, Planul de Dezvoltare pe Termen Scurt şi Studiul de Fezabilitate pentru Portul Constanţa.
Totodată, Planul de Urbanism Zonal al Portului Constanţa, întocmit şi aprobat ulterior, indică necesitatea realizării insulei şi a molurilor adiacente, ca urmare şi a concluziilor studiilor efectuate privind prognoza de trafic până în anul 2020, din care a rezultat o tendinţă de creştere accentuată a volumului de mărfuri care vor fi tranzitate prin Portul Constanţa. În prezent, în contextul a numeroase solicitări primite din partea unor firme româneşti şi străine ce doresc să realizeze în zona Insulei şi în zona fluvio-maritimă investiţii pentru desfăşurarea de activităţi diverse, se impune necesitatea de a fi realizate noi cheiuri şi teritorii portuare, iar insula artificială este un amplasament cu un potenţial deosebit. Includerea insulei în circuitul economic al Portului Constanţa va permite utilizarea unui spaţiu amplasat în zona liberă a portului, accesibil navelor de mare tonaj, această posibilitate neexistând în prezent în zona liberă a portului pentru produsele vrac lichide.
Lucrări de infrastructură şi dragaje
Proiectul presupune strict lucrări de infrastructură portuară şi lucrări de dragaje. Suprafaţa totală care urmează să fie amenajată în cadrul acestei investiţii este de cca 241.000 mp, din care cca 111.000 mp pentru lucrări de infrastructură şi cca 130.000 mp pentru lucrări de dragaj. Pentru început, s-a propus analizarea realizării cheiurilor şi teritoriilor în zona de nord a insulei, în continuarea umpluturilor existente, teritoriul fiind dimensionat astfel încât să se poată realiza un terminal specializat şi găsirea celor mai bune soluţii tehnice de racordare a insulei cu malul. Din cei 111.000 mp destinaţi lucrărilor de infrastructură portuară, suprafaţă de cca 70.700 mp reprezintă teritoriu nou, câştigat din mare.
Cheiul de acostare va fi utilizat la operaţiuni de descărcare/încărcare a mărfurilor generale şi lichide şi va avea o lungime de circa 700 la extremitatea de nord a insulei, din care: dana vestică cu lungimea de circa 350 mp, ce va fi alocată pentru nave de maximum 150.000 DWT; dana estică - lungime de circa 350 de metri, ce va fi amenajată pentru nave de maximum 150.000 DWT. Cheiul va fi alcătuit din elemente circulare de 12,5 metri diametrul exterior, cu grosimea peretelui de 0,50 metri şi de maximum doi metri înălţime, având astfel volumul de 40 de metri cubi. La partea inferioară va fi prevăzut un dop de beton. Frontul de acostare trebuie să asigure lungimea necesară pentru acostarea simultană a două nave cu capacitatea de până la 150.000 tdw, astfel încât să permită accesul şi plecarea navelor şi să se asigure spaţiile de siguranţă faţă de navele adiacente.
În secţiunea Documente puteţi consulta proiectul „Dezvoltarea Insulei - cheu de acostare pe latura de nord a insulei artificiale, inclusiv amenajarea zonei de legătură mal - insulă, în vederea deservirii viitoarei platforme industriale“.
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp
Comentarii