Fondul Documentar Dobrogea de ieri și de azi
BIBLIOTECA VIRTUALĂ
Ziua Constanta
//
19:51 12 12 2024 Citeste un ziar liber! Deschide BIBLIOTECA VIRTUALĂ

Umbra lui Dragnea pe drumurile judetene

ro

21 Apr, 2010 02:55 6743 Marime text
deschidere.jpgSurse din Medgidia şi din localităţile limitrofe susţin că la reabilitarea DJ 381, RAJDP şi-ar fi luat ca „ajutor" firma Tel Drum, care a aparţinut CJ Teleorman, privatizată imediat după venirea la şefia instituţiei a social-democratului Liviu Dragnea, Despre secretarul general al PSD se cunoaşte că este un apropiat al echipei Mazăre, în special al şefului CJC, Nicuşor Constantinescu

Drumul Judeţean 381 a fost reabilitat pe porţiunea Medgidia - Valea Dacilor - intersecţia Siminoc. De lucrare s-a ocupat, oficial, Regia Autonomă Judeţeană de Drumuri şi Poduri Constanţa, artizanii obţinerii fondurilor necesare reparării drumului fiind reprezentanţii Consiliului Judeţean Constanţa, în a cărui subordine de află Regia. Locuitori din zona Medgidia susţin însă, că pe acest drum au văzut utilaje inscripţionate Tel Drum.

Atât locuitorii din satele limitrofe, cât şi din Medgidia, vorbesc despre faptul că nu RAJDP-ul a executat lucrarea, cel puţin nu în întregime, ci Tel Drum - fosta firmă a Consiliului Judeţean Teleorman, al cărui preşedinte este social-democratul Liviu Dragnea, societate privatizată în timpul mandatului său. Se cunoaşte faptul că social-democratul Liviu Dragnea este un apropiat al echipei Mazăre, în special al preşedintelui CJC Nicuşor Constantinescu. Referiri la tema reabilitării DJ 381 de către firma teleormăneană a făcut şi fostul primar al Medgidiei, Dumitru Moinescu, în cadrul unor emisiuni difuzate de postul local de televiziune din acest municipiu. Contactat telefonic, Dumitru Moinescu, ne-a declarat: „Am auzit şi eu că această firmă ar lucra acolo, însă nu am verificat această informaţie".

Într-o ediţie anterioară arătam faptul că, potrivit unui memoriu tehnic întocmit de RAJDP în vara lui 2009, se arăta că principala cauză de deteriorare a carosabilului de pe DJ 381 era „explozia traficului greu şi foarte greu", prin care se transporta ciment de la fabrica din Medgidia.

Reciclarea „in situ" nu este la îndemâna oricui

Prin acest memoriu, se propune: „refacerea structurii rutiere pe zonele cu degradări majore (cedări de fundaţie), consolidarea structurii rutiere existente prin reciclare la rece «in situ» (...)". Foarte interesant este faptul că SC Tel Drum SA, fosta firmă a CJ Teleorman - ce coincidenţă! - este una dintre puţinele firme din ţară care deţin un „tren reciclator". De fapt, este vorba despre un utilaj ultraperformat şi foarte scump, achiziţionat de către CJ Teleorman prin 2001 şi vândut apoi, aşa cum aflăm din presa teleormăneană, către SC Tel Drum SA. De altfel, Proiectul nr.1/2009 al RAJDP Constanţa, privind refacerea acestui tronson, se numeşte „Consolidare sistem rutier prin reciclare la rece «in situ» şi refacere îmbrăcăminte asfaltică DJ 381". Aşadar, aceasta a fost procedura folosită pentru reabilitarea DJ 381, iar utilajul folosit nu putea fi decât un „tren reciclator". Pentru a afla dacă firma teleormăneană a executat lucrarea la care ne referim, l-am contactat telefonic pe vicepreşedintele CJC, Cristian Darie, cel care supervizează drumurile judeţene, şi care, de altfel, aşa cum am arătat într-un material anterior, a purtat negocierile pentru obţinerea unei sume de un milion de euro şi a 2.000 de tone de ciment de la Lafarge Ciment România, tocmai pentru reabilitarea acestui drum.

drum_judetean_381_valea_dacilor_gropi.jpgVicele Darie, de la „în nici un caz", la „s-ar putea"

Întrebat dacă lucrările au fost executate şi prin colaborarea cu SC Tel Drum SA, vicele CJC a negat categoric iniţial, răspunzându-ne: „În nici un caz". El a adăugat însă că s-a colaborat cu o altă firmă, însă întrebat care este numele acestei firme, Cristian Darie nu a ştiut să ne spună. Spunându-i că avem informaţii de pe plan local privind participarea acestei firme la lucrarea de pe DJ 381 şi că SC Tel Drum SA Alexandria este printre puţinele firme deţinătoare ale unui asemenea utilaj, a cărui valoare este, în prezent, de zeci de miliarde de lei vechi, vicepreşedintele Darie nu a exclus ca, până la urmă, lucrările să fie fost executate şi cu implicarea Tel Drum. „S-ar putea dânşii să fi fost", a declarat în final Cristian Darie. Vicele CJC ne-a declarat că această procedură, de reciclare la rece „in situ" este una performantă, ce măreşte rezistenţa asfaltului pe timpul iernii, şi că şi instituţia judeţeană intenţionează să achiziţioneze un asemenea utilaj.

Una bucată reciclator şi pentru CJC

„Am hotărât să ne cumpărăm şi noi (n.r. Consiliul Judeţean Constanţa) un asemenea utilaj", a precizat vicele, adăugând că trenul reciclator a fost deja trecut în lista de investiţii pe 2010. Într-adevăr, prin Hotărârea CJC nr. 87/2010 privind aprobarea modificării Listei cu obiectivele de investiţii ale Regiei Autonome Judeţene de Drumuri şi Poduri Constanţa pe anul 2010, este trecută şi una bucată reciclator, de achiziţionat în leasing, a cărui valoare estimată este de 4.496 mii lei noi, adică de aproape 45 miliarde lei vechi. Iată aşadar, cât de scump este un asemenea utilaj, şi cât de exclusivist poate fi cercul de firme/instituţii care şi-l pot permite.

Potrivit Hotărârii nr. 55 privind aprobarea Acordului de asociere şi colaborare cu SC Lafarge Ciment România SA, suma estimată ca necesară pentru efectuarea lucrărilor despre care vorbim a fost de 24.451.970 lei, adică de aproape 245 miliarde de lei vechi. Din această sumă, se presupune că aproximativ 41 miliarde de lei vechi au provenit din sponsorizarea obţinută de la Lafarge şi certificată prin acordul de asociere cu CJC, la care se adaugă şi 2.000 de tone de ciment.

RAJDP nu face licitaţii sau nu le publică?

Cu toate acestea, deşi este vorba despre o lucrare de o asemenea anvergură, nu am văzut pe nicăieri - ne referim la Sistemul Electronic de Achiziţii Publice (SEAP) - vreo procedură de achiziţie în care să fie prevăzută această lucrare de reabilitare a DJ 381. Pentru a lămuri acest aspect, l-am contactat telefonic pe directorul RAJDP Constanţa, Adrian Gâmbuţeanu, care ne-a declarat că instituţia pe care o reprezintă nu a organizat o licitaţie în acest sens pe motiv că RAJDP este administratorul drumurilor judeţene, iar lucrările le efectuează singură, dar că contractează la nevoie utilaje. Ei bine, este clar că pentru această lucrare, specială prin procedura de reciclare la rece „in situ", era nevoie de un utilaj special - trenul reciclator - de care Regia nu dispune în acest moment. Cu toate acestea, nu am văzut pe nicăieri un anunţ de participare sau de atribuire care să arate faptul că RAJDP a contractat un astfel de reciclator pentru efectuarea lucrării.

Gâmbuţeanu: „RAJDP nu este instituţie publică"

Întrebat de ce RAJDP nu-şi publică licitaţiile în SEAP, directorul Gâmbuţeanu ne-a uimit la propriu afirmând că RAJDP-ul nu este obligat să o facă întrucât este „firmă privată". Ei bine, îl contrazicem. Atâta timp cât RAJDP este organizată sub autoritatea CJC şi este finanţată din bani publici, este o instituţie publică. Aşadar, misterul persistă: nu există niciun anunţ de licitaţie care să ne lămurească aceste semne de întrebare. Întrebat dacă Tel Drum este firma care a efectuat reciclarea la rece a DJ 381, Adrian Gâmbuţeanu a negat categoric, declarând că este vorba despre o altă firmă, dar a cărei denumire nu a reţinut-o pentru că „avea un nume lung".

drum_judetean_381_valea_dacilor.jpgScurt istoric al SC Tel Drum SA

Dar cine este Tel Drum? Ei bine, dintr-un material publicat miercuri, 23 august, în ziarul „Informaţia Teleormanului", aflăm întreaga poveste a acestei societăţi, care a aparţinut iniţial CJ Teleorman, dar care a ajuns ulterior pe mâinile unor afacerişti.

Spicuim, aşadar, din materialul intitulat „Istoria mega-afacerii Tel Drum şi ultimele «tunuri» date": „29.06.1999: Tel Drum a fost înmatriculată la Registrul Comerţului, având ca acţionar unic Consiliul Judeţean Teleorman; - anul 2000: odată cu câştigarea alegerilor şi ocuparea de către Liviu Nicolae Dragnea a funcţiei de preşedinte al Consiliului Judeţean Teleorman, începe drumul spre succes al SC Tel Drum SA; (...) -Începutul anului 2001: în urma aprobării consilierilor judeţeni, mai multe lucrări de reparaţii ale drumurilor judeţene, în valoare totală de 16 miliarde de lei, sunt încredinţate direct firmei prietenului de la Giurgiu al lui Dragnea, SC Atal SRL; - 25.05.2001: consilierii judeţeni aprobă contractarea de către Consiliul Judeţean a unui credit de 15,4 miliarde de lei, de la BRD, pentru achiziţionarea unui utilaj numit «tren reciclator» (...)". Vă sună cunoscut? Dar să continuăm. „Pentru ca afacerea să fie cât mai acoperită, în aceeaşi şedinţă extraordinară, din 25 mai 2001, în care s-a hotărât scoaterea la vânzare a acţiunilor Tel Drum, s-au aflat pe ordinea de zi şi două proiecte de hotărâre privind un împrumut extern de 10 milioane de dolari, cu garanţia statului, în scopul realizării de investiţii pe drumuri judeţene. În eventualitatea vânzării acţiunilor Tel Drum, noul proprietar (privat, de data aceasta) ar fi beneficiat de un front de lucru în următorii doi ani şi de o finanţare certă, pentru care s-a împrumutat Consiliul Judeţean Teleorman şi a garantat statul român", mai relatau jurnaliştii Informaţiei Teleormanului, care au adăugat că Tel Drum a fost vândută lui Marian Fiscuci, cu 4 miliarde de lei, „în timp ce activul net contabil era de 20 de miliarde de lei", după cum aflăm din acest ziar.

Liviu Dragnea: „Tel Drum este o firmă privată"

Dar să revenim la oile noastre, care vor şi ele un reciclator pentru judeţ. În legătură cu lucrarea de pe drumurile judeţene constănţene, l-am contactat telefonic şi pe directorul general al Tel Drum, Florea Neda, pentru a obţine o infirmare sau o confirmare din partea sa. Nu ne-a răspuns apelurilor, deşi i-am transmis şi prin secretară că dorim un punct de vedere şi prin SMS. Am reuşit, în schimb, să vorbim cu Liviu Dragnea. Şeful CJ Teleorman ne-a declarat că nu are cunoştinţă de eventuale lucrări ale Tel Drum pe drumurile judeţului Constanţa, reamintindu-ne că „Tel Drum este o firmă privată". Precizăm că am încercat să îl contactăm telefonic şi pe preşedintele CJC, Nicuşor Constantinescu, pentru a afla şi opinia sa legată de acest subiect, însă nu ne-a răspuns la telefon.

 

Urmareste-ne pe Google News
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp

Ti-a placut articolul?

Comentarii

  • Mine 25 Apr, 2010 08:19 Guvernul se pisa pe noi si presa pro-guvernamentala ne tot spune ca ploua.
  • constttt 21 Apr, 2010 09:56 ce mai stiti despre Constructia Variantei de ocolire a Municipiului Constanta ????? ce mai stiti despre autostrada cernavoda - constanta ?????
  • Zalmoxis 21 Apr, 2010 08:20 Itele sunt incurcate rau de tot sa vedem cine le descurca. Mare lucru sa nu citim miine in ZIUA DE CONSTANTA ca defapt cele 2 000 de tone de la LAFARGE au fost folosite in procramu LOCUINTE IEFTINE PENTRU FRAIERI. Iar cu noua achizitie a CLANULUI MAZARE se v-a reabilita drumu de centura OVIDIU- AUREL VLAICU-POD IPMC. Toate se vor finaliza sub bagheta viitorului ministru MIRON MITREA.
  • NeDobiBocul 21 Apr, 2010 07:38 Probabil ca ,voiati sa construiasca DobiBocii =adepti bishnitzar TreiCoceni- de-ai vostrii !!!!Nu sunteti inca saturati de atata lingusire=pupineala a bishnitzarului notoriu si national??!!!