ZIUA LIVE. Parlamentarii AUR - „Continuăm referendumul de demitere a lui Vergil Chițac. Într-un an de zile vom strânge toate semnăturile” !
ZIUA LIVE. Parlamentarii AUR - „Continuăm referendumul de demitere a lui Vergil Chițac. Într-un an de zile
18 Aug, 2021 00:00
ZIUA de Constanta
6863
Marime text
- La sfârșitul lunii iulie, a demarat oficial procesul de strângere de semnături pentru demiterea primarului municipiului Constanța
- Până în prezent au fost strânse aproximativ 12.000 de semnături, potrivit senatorului AUR, Sorin-Cristian Mateescu.
- Deputatul constănțean al AUR, Dumitru Viorel Focșa spune că referendumul de demitere a primarului Chițac ar putea avea loc vara viitoare
- Primăria Constanța nu a aprobat solicitarea de amplasare de corturi pentru strângere de semnături
- Cei care doresc să se alăture demersului AUR, sunt așteptați la sediul din str. Ștefan cel Mare nr. 33
- Pentru organizarea unui referendum, la Constanța este nevoie de strângerea a cel puțin 65.566 semnături
- Vă prezentăm ce presupune un asemenea demers din punct de vedere juridic
De ce vor parlamentarii AUR să-l demită prin referendum pe primarul Constanței? Am aflat la ZIUA LIVE de la deputatul Dumitru-Viorel Focșa şi senatorul Sorin - Cristian Mateescu.
La sfârșitul lunii iulie, a demarat oficial procesul de strângere de semnături pentru demiterea primarului municipiului Constanța.
Până în prezent au fost strânse aproximativ 12.000 de semnături, potrivit senatorului AUR, Sorin-Cristian Mateescu.
Deputatul constănțean al AUR, Dumitru Viorel Focșa a vorbit despre referendumul de demitere a primarului Chițac.
„Continuăm Referendumul de demitere a lui Vergil Chițac. Într-un an de zile vom strânge toate semnăturile”, a spus Focșa care spune că referendumul ar putea avea loc în vara anului 2022.
Deoarece primăria Constanța nu le-a aprobat solicitarea de amplasare de corturi pentru strângere de semnături, cei care doresc să se alăture demersului AUR, sunt așteptați la sediul din str. Ștefan cel Mare nr. 33.
Pentru organizarea unui referendum, la Constanța este nevoie de strângerea a cel puțin 65.566 semnături.
În continuare, vă prezentăm ce presupune un asemenea demers din punct de vedere juridic.
Potrivit art. 162 din Codul administrativ:
„(1) Mandatul primarului încetează ca urmare a rezultatului unui referendum local având ca obiect demiterea acestuia, conform procedurii prevăzute la art. 144 şi 145, care se aplică în mod corespunzător.
(2) Referendumul pentru încetarea mandatului primarului se organizează ca urmare a cererii adresate în acest sens prefectului de locuitorii comunei, orașului sau municipiului, ca urmare a nesocotirii de către acesta a intereselor generale ale colectivității locale sau a neexercitării atribuţiilor ce îi revin, potrivit legii, inclusiv a celor pe care le exercită ca reprezentant al statului.
(3) Cererea cuprinde motivele ce au stat la baza acesteia, numele şi prenumele, data şi locul nașterii, seria şi numărul buletinului sau ale cărții de identitate şi semnătură olografă ale cetăţenilor care au solicitat organizarea referendumului.
(4) Organizarea referendumului trebuie să fie solicitată, în scris, de cel puţin 25% dintre locuitorii cu drept de vot înscriși în Registrul electoral cu domiciliul sau reședința în unitatea administrativ-teritorială. Acest procent trebuie să fie realizat în fiecare dintre localitățile componente ale comunei, orașului sau municipiului”.
Ce motive stau la baza organizării unui referendum pentru demiterea primarului
Art. 162 alin. (2) din Codul administrativ vorbește despre nesocotirea de către primar a intereselor generale ale colectivității locale sau a neexercitării atribuțiilor ce îi revin, potrivit legii, inclusiv a celor pe care primarul este chemat să le exercite în calitatea sa de reprezentant al statului; suspendarea nejustificată a bunului mers al unor servicii publice locale; întreruperea nejustificată a unor multiple lucrări publice în desfășurare, inclusiv prin utilizarea abuzivă a denunțării sau rezilierii unilaterale a unor contracte administrative; convocarea voit neregulată a consiliului local, cu punerea acestuia în imposibilitatea de a-și exercita propriile atribuții, respectiv de a adopta hotărâri, în condițiile legii; periclitarea dezvoltării urbane ori întârzierea vizibilă a acesteia; proiectarea sau executarea defectuoasă a bugetului public local; refuzul repetat de a executa hotărâri ale consiliului local; lipsirea de prerogative a serviciilor din cadrul aparatului propriu de specialitate, prin crearea unor structuri paralele, eventual gestionate de entități economice private; asocierea primarului în activități nedemne, imorale sau care sunt de natură să trezească oprobiul public ori să declanșeze scandal public; refuzul de a-și exercita atribuțiile sau acumularea unor întârzieri mari, nejustificate în soluționarea cererilor (petițiilor) care îi sunt adresate; lipsa de transparență în gestiunea proprietății publice a unității administrativ-teritoriale conduse sau a fondurilor publice de care dispune, în calitate de ordonator de credite; multiple abateri de la disciplina financiară, reținute ca atare prin acte de control ale Curții de Conturi; nerealizarea veniturilor publice, consecință a unei atitudini de dezinteres față de această atribuție; refuzul repetat de a-și îndeplini atribuțiile, respectiv de a face posibilă funcționarea serviciilor de care răspunde și implicit de a bloca realizarea competenței instituției primarului sau a capacității juridice de drept public a unității administrativ-teritoriale pe care acesta o conduce.
Prefectul este cel care aprobă referendumul și are obligația de a organiza referendumul solicitat dacă sunt întrunite următoarele condiții:
a) existența unei cereri în care să fie indicate motivele care ar justifica organizarea unui referendum pentru încetarea prematură a mandatului primarului;
b) dovada susținerii cererii de cel puțin 25% din numărul de cetățeni cu drept de vot, domiciliați în unitatea administrativ-teritorială în care a fost ales respectivul primar;
c) existența unor dovezi care să ateste fapte imputabile primarului.
Un referendum este valabil dacă s-au prezentat la urne cel puţin 30% din numărul total al locuitorilor cu drept de vot înscriși în Registrul electoral, cu domiciliul sau reședința în unitatea administrativ-teritorială.
PRECIZĂRI:
Legea 190 din 2018, la articolul 7, menţionează că activitatea jurnalistică este exonerată de la unele prevederi ale Regulamentului GDPR, dacă se păstrează un echilibru între libertatea de exprimare şi protecţia datelor cu caracter personal.
Informațiile din prezentul articol sunt de interes public și sunt obținute din surse publice deschise.
Citește și:
ZIUA LIVE Parlamentarii AUR vorbesc despre demersul strângerii de semnături pentru demiterea lui Vergil Chițac
ZIUA LIVE. De ce vor parlamentarii AUR să-l demită prin referendum pe primarul Constanței?
Se teme Chițac de un eventual referendum de demitere? A respins solicitarea pentru amplasarea de corturi în vederea strângerii de semnături!
Interviul video, integral poate fi urmărit aici:
Tags: Vergil Chitac
Urmareste-ne pe Google News
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp
Comentarii