Domeniul public, depozit pentru deseurile SC Lafarge
Domeniul public, depozit pentru deseurile SC LafargeLauda de sine nu miroase-a bine
La ultimul control efectuat de catre comisarii Garzii de Mediu din teritoriu, Lafarge Medgidia SA a trebuit sa faca o serie de eforturi pentru a se conforma masurilor impuse de acestia in vederea reabilitarii starii de mediu din Portul Medgidia * Pana la 15 iulie, Lafarge trebuia sa se preocupe de inlocuirea sistemului de transport al acestor materii pulverulente existent, care consta in benzi transportoare dispuse in aer liber, cu cel prin graifer, care se inchide etans si care nu permite pierderi majore in atmosfera si pe sol * De asemenea, s-au impus umezirea drumurilor pe care se realizeaza transportul de clincher si ciment, precum si evacuarea depunerilor de materiale in zona portuara * Reporterii cotidianului "ZIUA de Constanta" au vazut ieri, in zona portuara, ca producatorul de ciment este in contradictie cu litera legii * In prezent, se descongestioneaza un teren din incinta fabricii prin demolarea unei hale mai vechi de cocs si pirita, neutilizate, iar deseurile de constructii sunt, in marea lor majoritate, depozitate in vecinatatea portului, pe domeniul public * De aici rromii din zona se aprovizioneaza cu fier vechi pe care-l valorifica * Anumite surse afirma ca deseurile rezultate din demolarea halei vor ramane mult si bine tot acolo unde sunt, fara ca producatorul de ciment sa fie preocupat de ecologizarea zonei
Redactorii cotidianului nostru, insotiti de reprezentanti ai organizatiei non-guvernamentale "Eco Dobrogea" s-au deplasat ieri la Medgidia pentru a se documenta cu privire la modul in care Lafarge Medgidia SA se conformeaza masurilor impuse de catre Garda de Mediu Constanta la un control efectuat in urma cu cateva saptamani. Situatia deficitara legata de neluarea masurilor necesare protejarii mediului in timpul operarii de catre producatorul de ciment a facut subiectul unor articole repetate. Autosesizandu-se, comisarii Garzii de Mediu Constanta au tinut sa verifice autenticitatea celor relatate de cotidianul nostru. Prin urmare, in urma cu cel mult doua luni, reprezentanti ai Garzii de Mediu Constanta au descins in Portul Medgidia pentru a verifica modul in care sunt operate materiile prime folosite de catre Lafarge Romcim SA Medgidia. Situatia constatata de fiecare data la fata locului de catre oficialii Garzii de Mediu au fost similare: performantele tehnologice in scopul reducerii emisiilor, in zona de incarcare barje nu reprezinta punctul forte al societatii. In zona Portului Medgidia sunt operate materii prime si finite precum clincher, cocs-petrol si ciment, toate urmand traseul Lafarge Medgidia - Port Constanta. Acestea, in timpul manevrarii, deveneau o sursa de poluare nu numai locala, ci si difuza, atunci cand intervine factorul meteorologic vantul, care poarta pulberile pe arii mult mai mari, in exteriorul zonei de incarcare barje. Prin urmare, autoritatea de resort a impus luarea unor masuri de ordin tehnic care sa contribuie la reducerea emisiilor in aceasta zona. Pana la 15 iulie, Lafarge trebuia sa inlocuiasca sistemul de transport al materiilor pulverulente existent, care consta in benzi transportoare dispuse in aer liber, cu cel prin graifer, care se inchide etans si care nu permite pierderi majore in atmosfera si pe sol. Desi Lafarge Romcim SA Medgidia s-a laudat, in repetate randuri, ca una dintre masurile sustinute pe care le ia este stropirea drumurilor pe care se efectueaza transportul de clincher si ciment, se pare ca autoritatile au demonstrat contrariul. De-a lungul traseului exista pierderi pe sol in urma manevrelor efectuate cu acest tip de materie prima. Pe fiecare dintre drumurile de acces si in porturi s-a depus o patura consistenta de cocs-petrol sau clincher, care, odata inhalat de catre manipulanti intr-o perioada mai mare de timp, devine un promotor al cancerului. In plus, producatorul de ciment trebuia sa salubrizeze platforma portuara prin colectarea depunerilor de pulberi realizate in urma manevrarii acestora. Tocmai pentru a vedea exact cum stau lucrurile, ne-am deplasat in Portul Medgidia.Abateri de mediu in gradina altuia
Daca Lafarge Medgidia SA s-a dovedit destul de docila in fata masurilor impuse de Garda de Mediu din teritoriu privind inlocuirea echipamentului de incarcare a clincherului in portul local, aceasta operatiune efectuandu-se cu ajutorul unui graifer care nu permite scapari majore de pulbere respirabila si sedimentabila in zona, se pare ca aceasta persista in a fi mereu in contradictie cu legea. Una dintre preocuparile producatorului de ciment local este demolarea unei hale mai vechi de cocs si pirita, neutilizata in prezent, probabil dorind ca terenul astfel eliberat sa faca parte dintr-un proiect de extindere a fabricii actuale. Deseurile rezultate sunt impartite in doua categorii: tot ceea ce inseamna instalatii din fier sunt taiate si preluate de catre o societate din Mangalia, iar fier-betonul si resturile de materiale de constructii rezultate sunt depozitate in afara portului de la Medgidia, in cealalta parte a actualei rampe de gunoi menajer orasenesc. Halda de deseuri din constructii se intinde pe o suprafata destul de mare, care este in fiecare zi, de dimineata pana seara, invadata de catre rromii locali, inarmati cu panze de bomfaier, baroase cu care sparg bucatile de beton armat pentru a strange armaturile existente. Acestea sunt, la randul lor, taiate cu o panza de bomfaier si stivuite pentru a putea fi transportate la centrele de colectare a fierului vechi din oras, spre valorificare. Gramada de deseuri rezultate din demolarea acelei hale da o imagine si mai jalnica imprejurimilor portului, cu atat mai mult cu cat in permanenta, din cauza transportului si descarcarii acestora in acea zona, produc peste ceea ce inca mai exista un nor de praf purtat liber de curentii de aer. Cu fiecare zi, din informatiile culese, se pare ca aceasta se va extinde exponential pe o suprafata destul de mare, lucru de altfel destul de usor de constatat dat fiind faptul ca hala este inca in picioare in cea mai mare parte. Mai interesant este faptul ca spatiul pe care se depoziteaza aceste deseuri apartine domeniului public, care ar trebui sa suporte un regim strict in privinta transformarii lui in rampa de deseuri. Cert este ca deja se pune problema daca Lafarge Medgidia SA are vreun plan de reabilitare a zonei prin stramutarea acestor materiale de constructii intr-o alta locatie, o destinatie potrivita acestui tip de activitate, sau daca aceasta halda nu va deveni parte integranta in peisajul Medgidiei! Anumite surse afirma ca deseurile rezultate din demolarea halei vor ramane mult si bine tot acolo unde sunt, fara ca producatorul de ciment sa fie preocupat de ecologizarea zonei.Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp