Fondul Documentar Dobrogea de ieri și de azi
BIBLIOTECA VIRTUALĂ
Ziua Constanta
//
03:39 22 12 2024 Citeste un ziar liber! Deschide BIBLIOTECA VIRTUALĂ

Fratii Martin lichideaza ce le cade in mana

ro

11 Mar, 2005 00:00 2891 Marime text

Meconst, in pragul disparitiei

Administratorul judiciar al societatii comerciale Steel Works SA, fost Meconst, a anuntat ca incepand cu data de 1 noiembrie 2004, prin dosarul numarul 4763/COM/2004 inregistrat la Tribunalul Constanta, deschide procedura reorganizarii si lichidarii judiciare. Potrivit articolului 1 al actului normativ in cauza, legea este aplicabila "comerciantilor, persoane fizice si societati comerciale, care nu mai pot face fat=E3 datoriilor lor comerciale".

La articolul 2, se mai spune ca "obiectul legii este instituirea unei proceduri de reorganizare, avand ca scop redresarea debitorului si plata pasivului sau lichidarea averii debitorului". Pana acum, administratorul judiciar a parcurs etapele stabilite de lege dupa cum urmeaza: 27 decembrie 2004-inregistrarea creantelor; 24 ianuarie 2005-tabelul preliminar; 21 februarie 2005-tabel definitiv; 28 februarie 2005-sedinta Adunarii Creditorilor.Societatea comerciala Meconst, fosta Intreprinderea Mecanica Navala, actualmente Steel Works SA, a intrat, incepand cu 1 noiembrie 2004, in procedura de reorganizare si lichidare judiciara #Actul normativ este aplicabil "comerciantilor, persoane fizice si societati comerciale, care nu mai pot face fata datoriilor lor comerciale" * Pana acum, administratorul judiciar a parcurs etapele stabilite de lege * Privatizarea societatii s-a aflat in urma cu cativa ani in topul scandalurilor, ajungand chiar si in Parlamentul Romaniei, in mandatul precedent * Ca un facut, la finele lunii februarie, Meconst a fost protagonista unui alt scandal, dupa ce alaturi de alte 72 de societati comerciale din judetul Constanta i-au fost blocate conturile de catre AVAS * Alaturi de Meconst, pe aceeasi lista se mai afla si firma G&T Consulting SRL, a acelorasi frati, Gheorghe si Dumitru Martin # Numai ca aceasta firma apare acum cu numele de Epsilon International SRL * Avand un capital social de aproape 30 de miliarde de lei si cu datorii de circa 15 miliarde de lei la diverse bugete, Meconst a fost cumparata la vremea respectiva cu numai sase miliarde de lei * Cu o viteza uimitoare, fabrica a fost pusa pe chituci, fiind dezafectate si vandute ca fier vechi o multime de mijloace fixe #Asemenea anomalii, parca trase la indigo, s-au petrecut si la SC Intertir Constanta.In ultimii ani, fratii Gheorghe si Dumitru Martin, primul prefect al judetului in perioada PSD-ului, au fost protagonistii mai multor scandaluri privind privatizarea dubioasa a unor societati de prestigiu din Constanta. La acestea se adauga si marile datorii pe care cele peste 20 de firme ale acestora le-au avut, aproape permanent, fata de bugete. La fel de controversat este si modul de preluare a unor contracte comerciale, de notorietate fiind cel privind salubrizarea municipiului Constanta. In topul scandalurilor se afla, ajungand chiar si in Parlamentul Romaniei, in mandatul precedent, privatizarea societatilor comerciale Meconst si Intertir, prima, aflandu-se acum in prag de faliment. La finele lunii februarie, Meconst a fost protagonista unui alt scandal, dupa ce alaturi de alte 72 de societati comerciale din judetul Constanta i-au fost blocate conturile de catre Autoritatea pentru Valorificarea Activelor Statului (AVAS), care a remis adrese de indisponibilizare a conturilor acestora catre sucursalele bancare locale. Masura sechestrului a fost luata in baza Ordinului 278/18.02.2005, ca masura de recuperare a creantelor bugetare preluate de AVAS de la Fondul National Unic de Asigurari Sociale de Sanatate. Societatile constantene care se regasesc in anexa ordinului AVAS datoreaza la bugetul de sanatate peste 83 de miliarde de lei, echivalentul a 2,4 milioane de dolari. Alaturi de Meconst se mai afla, in aceeasi situatie, si firma G&T Consulting SRL, a acelorasi frati, Gheorghe si Dumitru Martin, care insa apare pe lista AVAS sub acest nume, desi in evidentele Registrului Comertului figureaza mai nou sub titulatura Epsilon International SRL. Potrivit procedurii agreate de AVAS, pe toata perioada sechestrului, presedintii bancilor care au fost instiintate pentru blocarea conturilor celor 72 de societati constantene trebuie sa solicite acceptul autoritatii pentru orice plata solicitata de debitorii asupra carora se aplica ordinul, cu exceptia celor aferente salariilor si a sumelor datorate bugetului de sanatate. Mai trebuie spus ca Gheorghe Martin a fost cercetat inainte a de a fi numit prefect intr-un dosar penal cu 17 capete de acuzare, alaturi de fratele sau, Dumitru. Numirea pe functie a lui Gheorghe Martin a fost comentata chiar si de catre unii colegi de partid care stiau ca afacerile sale se afla in atentia politistilor si procurorilor. Intr-o perioada destul de scurta de la numirea sa in functia de prefect din partea PSD, dosarul penal cu numarul 209/P/2002 a fost rezolvat, dandu-se solutia de neincepere a urmaririi penale. Timpul foarte scurt de la rezolvarea cauzei, considerate complexe de catre procurori, a fost unul dintre elementele care a dus la multe controverse.

Falimentul, demult anuntat

Procesul de privatizare a SC Meconst, fosta Intreprinderea Mecanica Navala, a inceput in anul 2000, cand la licitatia organizata de FPS au participat doua firme. Acestea au fost G&T Consulting, un joint-venture constituit prin asociere intre doua firme ale acelorasi proprietari, pentru a nu exista datorii. Cealalta firma ofertanta apartinea unui anume Gheorghe Istrate, care nu a fost acceptat din motive pe care nimeni nu le-a inteles la vremea respectiva. Scandalul a inceput chiar dupa adjudecare, cand Istrate a actionat FPS in instanta. Cei de la SC G&T Consulting, desi nu platisera vreun leu din prima rata asa cum prevedea contractul, s-au prezentat la Meconst si i-au pus directorului general de atunci contractul de vanzare- cumparare in fata. Actul era semnat doar de reprezentantul local Ovidiu Furnica si nu parafat, inclusiv de FPS Bucuresti, asa cum spunea legea. Avand un capital social de aproape 30 de miliarde de lei si cu datorii de circa 15 miliarde de lei la diverse bugete, societatea a fost cumparata la vremea respectiva cu numai sase miliarde de lei. La data cumpararii de catre fratii Martin, Meconst avea aproape patru sute de salariati. Imediat dupa preluarea societatii, in pofida promisiunilor facute la investirea sa in functia de administrator, Dumitru Martin a dispus, in repetate randuri, concedierea masiva a angajatilor. Cu o viteza uimitoare, fabrica a fost pusa pe chituci, fiind dezafectate si vandute ca fier vechi o multime de mijloace fixe. Turnatoria de modele usor fuzibile, una dintre cele mai moderne din tara si singura din zona, si-a gasit sfarsitul sub administratia Martin. La fel a patit si Instalatia de Tratare prin Nitrurare-una dintre cele mai moderne din Romania si chiar din Europa. A mai fost dezafectata si vanduta la fier vechi intreaga instalatie de acoperiri metalice, cea mai mare de acest fel din zona. Aici se puteau efectua operatiuni de acoperiri cu zinc, cupru, nichel, crom si cadmiu la standarde occidentale. Hala de prelucrari metalice, plina cu masini de prelucrare prin aschiere, a fost transformata in garaj, dupa ce au fost vandute utilajele la fier vechi. Astazi, in fosta hala, sunt tinute autogunoierele societatii Polaris, firma de salubritate a municipiului Constanta, proprietate tot a fratilor Martin. Sectia de Turnatorie fonta, care functiona in regim de foc continuu, nu a lucrat mai mult de o luna de la preluarea societatii de catre Dumitru Martin zis Titi. In aceasta sectie au fost fabricati de-a lungul anilor - dupa autorizari extrem de dure ale Autoritatii Feroviare Romane - aproape un milion de saboti de frana pentru locomotive si vagoane. De asemenea, tot aici se fabricau anual circa 30 de mii de saboti pentru export Iordania, ulterior si pentru Siria. Asemenea anomalii, parca trase la indigo, s-au petrecut si la SC Intertir Constanta.

Nimic nu rezista

Una dintre afacerile cu statul incheiate de familia Martin si apropiatii sai este legata de privatizarea Intertir SA Constanta. Aceasta societate de transport rutier a incercat sa se mentina pe piata transportului intern si international. In acest scop a achizitionat 20 de autotrenuri marca Renault. Pentru ca societatea nu dispunea de lichiditati, conducerea ei a incheiat un contract de investitii cu Bancorex, care a avansat banii pentru camioane. Ulterior, firma a inregistrat pierderi si a ajuns pe lista AVAB, cu datoria pe care o avea la defuncta Bancorex. Lichidarea judiciara a fost pusa in miscare in anul 1998 la solicitarea Bancorex SA, preluata ulterior de AVAB. La data respectiva, suma in litigiu era de 8.869.097 franci francezi. Contractul de vanzare-cumparare, intre G&T Consulting SRL si APAPS (fostul FPS) Constanta s-a incheiat la data de 21 februarie 2000. Modalitatea de plata a fost stabilita astfel: 36% avans, diferenta urmand a fi platita in 12 rate de cate 462.991.320 lei.

Legea e ca o bariera

Ultima rata scadenta trebuia achitata la data de 21 februarie 2003. La vremea respectiva, societatea avea 101 angajati. In contractul cu APAPS, G&T Consulting SRL se obliga sa nu procedeze la restructurari ce duc la concedieri colective, masura impusa in conformitate cu art. 3111 din HG nr. 450/1999. Masura trebuia mentinuta timp de trei ani. La licitatia la care firma lui Dumitru Martin si-a adjudecat Intertir, tuturor participantilor le-a fost inmanata adresa nr. 275/2000, prin care erau instiintati despre sentinta civila cu privire la confirmarea planului de reorganizare si numirea administratorului pentru urmarirea debitoarei Intertir. G&T Consulting SRL a refacut planul de reorganizare si l-a depus la dosarul nr. 1201/com/1998. In acest nou document au fost preluate o serie de masuri din cel aprobat initial, propunandu-se noi surse de venituri din care trebuiau sa fie achitate datoriile societatii. Era prevazut ca, in perioada martie 2000-martie 2003, sa fie vandute 27 de autotractoare marca Roman, in locul celor zece autotrenuri Renault inscrise in planul initial. Au fost vandute doar doua autotrenuri si s-au obtinut 94.500.000 lei. Au mai fost vandute 27 de semiremorci, incasandu-se 1129.022.000 lei si doua tractoare universale pe care s-au obtinut 32.528.000 lei. In luna februarie 2001, s-a vandut si platforma betonata pentru 152.315.000 lei, fata de 15.153.150.000 lei, cat era prevazut initial. Diferenta de pret este de 15 miliarde. Tot in aceeasi luna s-a instrainat statia de alimentare cu carburanti la valoarea de 37.703.000 lei. In planul de reorganizare se stipula ca pe aceasta statie s-ar fi putut obtine 2718.143.000 lei. Pierderile sunt imense, dar nu se opresc aici.

Bani sa iasa

Cu toate ca au fost si incasari, in perioada amintita, nu s-a achitat nimic din creditul Intertir, preluat de AVAB de la Bancorex, desi asa era stipulat in planul de reorganizare. Conform aceluiasi document, trebuiau achitate datoriile restante, mai putin cele de la CAS, pentru care se obtinuse reesalonarea. Asa se face ca datoriile au crescut. Practic, dosarul nr. 1201/COM/1998 a avut ca reclamanti creditorii SC Intertir SA: ORCB Bucuresti, fosta Bancorex, Administratia Finantelor Publice si Casa Judeteana de Pensii Constanta - avand ca obiect Legea nr. 64/1995, promovata de aceste institutii -, in contradictoriu cu societatea de transport. Tribunalul Constanta fusese investit, la 26.06.1998, cu cererea formulata de Bancorex SA, privind inceperea procedurii falimentului fata de SC Intertir SA. Judecatorul sindic a dispus ca administratorul judiciar sa prezinte lunar situatia financiara a averii debitoarei si sa faca dovada convocarii creditorilor pentru a asculta raportul si darea de seama contabila. Fata de concluziile raportului intocmit de catre administratorul judiciar asupra situatiei economico-financiare a SC Intertir SA si a modurilor de realizare a planului de reorganizare, a fost formulata cererea de incepere a procedurii falimentului fata de debitoare. SC Intertir SA a formulat intampinare la cererea administratorului judiciar. S-a invocat faptul ca in baza contractului nr.13/23 februarie 2001, incheiat cu SC Polaris M Holding SRL, SC Intertir SA a vandut o parte dintre activele sale, urmand sa achite creantele declarate cu banii obtinuti. Planul de reorganizare a activitatii debitoarei a fost confirmat la data de 24 ianuarie 2000. Raportul administratorului judiciar concluziona ca debitorul nu s-a conformat planului de reorganizare. De asemenea, s-a constatat o redresare a activitatii si o crestere a cuantumului sumelor ce urmau a fi distribuite creditorilor. In finalul sentintei nr. 1526/ 2001, instanta a dispus declansarea procedurii de faliment a SC Intertir SA si a desemnat ca lichidator SC Lomax SRL Constanta. La capitolul sase, "Eficientizarea activitatii", noul proprietar preconiza ca prin disponibilizari se va realiza o economie la fondul de salarii de 1877.928.000. lei. Au fost concediati in primul an 40% dintre angajati si, paradoxal, cheltuielile de personal au crescut comparativ cu 1999 si 2000. Aceasta crestere nejustificata s-a datorat maririlor salariale exagerate acordate tuturor directorilor. Se pare ca acesta a fost pretul tacerii platit de Dumitru Martin pentru a nu intampina greutati in procesul de devalizare al Intertir. In plus, sumele obtinute din vanzarea mijloacelor fixe prevazute in planul de reorganizare nu au fost folosite pentru achitarea datoriilor fata de creditori, ci la acoperirea cheltuielilor curente ale societatii. Suma de 946.854.000 lei care a fost incasata cu titlu de despagubire pentru un autotir avariat, ce constituia garantia creditului restant, a fost de asemenea deturnata si cheltuita pe nevoi curente. Dar luna februarie 2001 a fost cea in care s-a dat tunul cel mare. Societatea a vandut la licitatie publica cea mai mare parte a patrimoniului, active ale societatii, cladiri la valoarea istorica de 7.656.917.533. si tot terenul din evidenta, in suma de 10.442.901.373. lei. In contractele de vanzare s-a stabilit ca banii pe aceste active vor fi incasati in rate pe o perioada de trei ani. Incasarile au fost inregistrate in conturile 472 "Venituri inregistrate in avans" si 471 "Cheltuieli inregistrate in avans". In urma acestei manevre contabile, la finalul contractelor, societatea a inregistrat o noua pierdere de 9.992.282.105.lei. Restrangandu-si activitatea, cea mai mare parte a personalului Intertir SA a fost transferat la cealalta societate controlata de familia Martin, Polaris M Holding SRL. Cele 18 autotractoare Renault au fost transferate la Polaris pentru o chirie de 1260 USD/luna. De asemenea, au fost transferate 27 de semiremorci, pentru care se percepea o chirie de 1890 USD/luna. Pentru a-si recupera creantele, Polaris a executat niste terenuri ale deja defunctei societati de transport. Asta ar fi una dintre ultimele actiuni inainte de a se inapoia statului ce a mai ramas din SC Intertir SA.
Urmareste-ne pe Google News
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp

Ti-a placut articolul?

Comentarii