Dobrogea - file de istorie Crucișătorul „Elisabeta“. Partea a II-a (1894-1899) (galerie foto)
Dobrogea - file de istorie: Crucișătorul „Elisabeta“. Partea a II-a (1894-1899) (galerie foto)
08 Nov, 2018 00:00
ZIUA de Constanta
7401
Marime text



Este a doua parte a istoriei crucișătorului „Elisabeta“; prima parte se poate vedea aici: „Elisabeta: 1887-1893“.

[cap. 1] „Elisabeta“ iarna 1894-1895, în Bazinul docurilor Galați.
Arsenalul Flotilei funcționa, de asemenea, la Galați - de la 1 ianuarie 1882, cu „Compania Lucrătorilor“. [1]
Alăturat, o imagine de la începutul anilor 1890, cu „Elisabeta“ în bazinul docurilor, Galați:

Bazinul docurilor, Galați: în iarna 1894 - 1895:
Descrierea iernării bastimentelor Marinei de Război în docul Galați, în iarna 1894-1895: [2]

Textul de mai sus descrie această imagine:

Detaliu în care apare „Bistrița“:

Detaliu în care sunt cele trei torpiloare Forges: „Sborul“ / „Năluca“ / „Smeul“:



[cap. 2] „Elisabeta“ la Sulina in 1894, cu ocazia inaugurării deschiderii canalului din brațul Sulina.
„Elisabeta“ a salutat cu lovituri de tun trecerea M.S. Regelui, care deschide intrarea canalului la bordul iahtului regal „Orientul“. [1]În imagine: Yachtul Regal „Orientul“ cu Familia Regală:


Acest eveniment de la Sulina a fost descris de: „L'Illustrazione Italiana“, în ediția sa de la 1 iulie 1894.



Lucrătorii salutând iahtul Regal la intrarea noului canal de la Sulina:

La festivități a participat și iahtul „Carolus Primus“ al C.E.D. (Comisia Europeană a Dunării):


[cap. 3] Campania în Marea Mediterană, 1894. [1]


Aici „Elisabeta“ trece prin „Ponte girevole“ / Podul turnant de la Taranto.
La Padua / Padova (împreună cu bricul „Mircea“):


La Belezza (confirmare necesară):


[cap. 4] Voiajul crucișătorului „Elisabeta“ spre Kiel, 1895
Pregătirile și voiajul „Elisabeta“ sunt descrise aici: [2]



„Elisabeta“ pleca din Galați și, găsind timp rău în Marea Neagră, se adăposti mai multe zile la Benderecli. Aici, un pilot aduse la bord ca dar comandantului un pui de urs, care fu obiectul de distracție al ofițerilor în tot timpul călătoriei.
„Elisabeta“, după ce se aproviziona la Suda, Malta, Alger, ajunse pe „Mircea“ după plecarea acestuia din Alger și după ce naviga împreună ceva timp, până în apropiere de Gibraltar pleca înainte.
În Oceanul Atlantic „Mircea“ găsi timp favorabil, care însă nu ținu mult timp și a trebuit să se întoarcă înapoi să se adăpostească la Lisabona contra unui vânt puternic de nord, unde găsi și pe „Elisabeta“ la Vigo.
Crucișătorul „Elisabeta“ se aproviziona la Ferrol, Darthmouth, Wilhelmshaven, apoi Copenhaga, de unde merse la Kiel.
A.A. L.L. Regale Principele Ferdinand și Principesa Maria, care sosiseră la Copenhaga, au vizitat crucișătorul „Elisabeta“ și în urmă au rămas la bord mergând până Kiel, unde debarcară.

[cap. 5] Participarea crucișătorului „Elisabeta“ și a bricului „Micea“ la deschiderea canalului „Kaiser Wilhelm“ / Nord-Ost-See Kanal“.
A avut loc între 6/18 aprilie - 30 septembrie 1895.O imagine care descrie acest canal:

La 5 iunie 1895 „Elisabeta“ a ajuns la locul său de ancorare în portul Kiel; loc care avea o geamandură cu tricolor - alături de bricul „Mircea“; amândouă în apropierea intrării portului.
.jpg)
Detaliu - locul de ancorare a celor două nave:
.jpg)
Câteva imagini ale portului Kiel - cu vasele care au participat:


În imagine: „Hohenzollern“ ieșind din ecluză Holtenau și intrând în canal:


„Elisabeta“:


„Mircea“:




M.S. Regele Oscar a vizitat „Elisabeta“ și a văzut puiul de urs, care „se urcă după marinari în șarturi“ - și de care a râs mult. Comandantul a cerut voie să îl ofere, iar M.S. Regele Oscar primind oferta, ursul a fost debarcat și dus la palat.


[cap. 6] „Elisabeta“ la Constanța, 1899 [3]
Familia regală (Principesa Maria împreună cu principesa Mărioara (Mignon) și principele Nicolae) a vizitat crucișătorul „Elisabeta“, prezent la Constanța.
Alăturat, câteva imagini cu familia regală pe „Elisabeta“.













Bibliografie:
[1] "Istoria Marinei Române, în curs de 18 secole. Dela Împăratul Trajan până în al 40-lea an de domnie a Regelui Carol". Locot. Comandor C. Ciuchi. Constanța, Tipografia "Ovidiu" H. Vurlis, 1906[2] „De la Galați la Kiel. Istorisirea pitorească a voiagiului făcut de Crucișătorul Elisabeta“. Galați. Tipo-Litografia „Moldova“, 1904.
[3] „Crucișătorul „Elisabeta“ în campanie“. Marian Moșneagu. Editura Militară. București, 2012.
Despre Dan-Eugen Șambra
S-a născut în Constanța, în martie 1950. A absolvit Liceul „Mircea cel Bătrân“ și Facultatea de Automatică și Calculatoare București. În august 1986, a emigrat oficial cu familia în Germania, unde a lucrat, până la pensionare, la Siemens AG (din 2004, cu titlul Senior Engineer). A proiectat și a pus în funcțiune proiecte de automatizare și software diverse pe patru continente. La începutul anului 2011, a demarat ca administrator un forum despre istoria României / Dunăre / M. Neagră (design & structură proprie) - romaniaforum.info.
facebook.com/Dan.Sambra.1/
facebook.com/Dan.Sambra.2
Citește și:
Dan Șambra și file de istorie dobrogeanã
Dobrogea - File de istorie
Crucişătorul „Elisabeta“. Partea I (1887-1893) - galerie foto
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp
Comentarii