Dobrogea - file de istorie Crucișătorul „Elisabeta“. Partea a II-a (1894-1899) (galerie foto)
Dobrogea - file de istorie: Crucișătorul „Elisabeta“. Partea a II-a (1894-1899) (galerie foto)
08 Nov, 2018 00:00
ZIUA de Constanta
7340
Marime text
Crucișătorul „Elisabeta“ a fost vasul amiral al Marinei Române înainte de Primul Război Mondial (1888-1918). Alături de bricul „Mircea“ (1882), a fost responsabil pentru crearea ofițerilor de punte și pentru ceea ce s-a numit „spiritul Mircea”. „Elisabeta” a contribuit decisiv la formarea fochiștior și mașiniștilor necesari dezvoltării marinei naționale.
Este a doua parte a istoriei crucișătorului „Elisabeta“; prima parte se poate vedea aici: „Elisabeta: 1887-1893“.
Arsenalul Flotilei funcționa, de asemenea, la Galați - de la 1 ianuarie 1882, cu „Compania Lucrătorilor“. [1]
Alăturat, o imagine de la începutul anilor 1890, cu „Elisabeta“ în bazinul docurilor, Galați:
Descrierea iernării bastimentelor Marinei de Război în docul Galați, în iarna 1894-1895: [2]
Textul de mai sus descrie această imagine:
Detaliu în care apare „Bistrița“:
Detaliu în care sunt cele trei torpiloare Forges: „Sborul“ / „Năluca“ / „Smeul“:
Detaliu: „Prutul“, vapor „pentru poliția râurilor“:
Descrierea „Prutul“:
În imagine: Yachtul Regal „Orientul“ cu Familia Regală:
O altă imagine cu „Orientul“, la Orșova:
Acest eveniment de la Sulina a fost descris de: „L'Illustrazione Italiana“, în ediția sa de la 1 iulie 1894.
Scena îmbarcării la Galați:
Lucrătorii salutând iahtul Regal la intrarea noului canal de la Sulina:
La festivități a participat și iahtul „Carolus Primus“ al C.E.D. (Comisia Europeană a Dunării):
O imagine a noului canal de la Sulina:
Aici „Elisabeta“ trece prin „Ponte girevole“ / Podul turnant de la Taranto.
La Padua / Padova (împreună cu bricul „Mircea“):
La Belezza (confirmare necesară):
Detaliu, canalul Kiel:
Galați - inspecția generalului Ioan Murgescu la plecarea crucișătorului:
După Galați: [1]
„Elisabeta“ pleca din Galați și, găsind timp rău în Marea Neagră, se adăposti mai multe zile la Benderecli. Aici, un pilot aduse la bord ca dar comandantului un pui de urs, care fu obiectul de distracție al ofițerilor în tot timpul călătoriei.
„Elisabeta“, după ce se aproviziona la Suda, Malta, Alger, ajunse pe „Mircea“ după plecarea acestuia din Alger și după ce naviga împreună ceva timp, până în apropiere de Gibraltar pleca înainte.
În Oceanul Atlantic „Mircea“ găsi timp favorabil, care însă nu ținu mult timp și a trebuit să se întoarcă înapoi să se adăpostească la Lisabona contra unui vânt puternic de nord, unde găsi și pe „Elisabeta“ la Vigo.
Crucișătorul „Elisabeta“ se aproviziona la Ferrol, Darthmouth, Wilhelmshaven, apoi Copenhaga, de unde merse la Kiel.
A.A. L.L. Regale Principele Ferdinand și Principesa Maria, care sosiseră la Copenhaga, au vizitat crucișătorul „Elisabeta“ și în urmă au rămas la bord mergând până Kiel, unde debarcară.
O imagine care descrie acest canal:
La 5 iunie 1895 „Elisabeta“ a ajuns la locul său de ancorare în portul Kiel; loc care avea o geamandură cu tricolor - alături de bricul „Mircea“; amândouă în apropierea intrării portului.
Detaliu - locul de ancorare a celor două nave:
Câteva imagini ale portului Kiel - cu vasele care au participat:
Pe 8 iunie 1895, navele trebuiau să navigheze prin canal. Defilarea lor a fost deschisă de iahtul regal german „Hohenzollern“, la bordul căruia s-a aflat împăratul Wilhelm al II-lea.
În imagine: „Hohenzollern“ ieșind din ecluză Holtenau și intrând în canal:
A doua zi a avut loc festivitatea punerii „pietrei terminale“ la gura canalului:
Tribuna oficială prin fața căreia au defilat navele participante - printre care a fost și „Mircea“:
La 13 iunie 1895 „Elisabeta“ a părăsit Kiel și s-a îndreptat spre Copenhaga, urmată de o escală la Stockholm. Aici a primit la bord vizită regelui Oscar al II-lea - căruia i-a fost remisă o scrisoare din partea M.S. Regelui Carol.
M.S. Regele Oscar a vizitat „Elisabeta“ și a văzut puiul de urs, care „se urcă după marinari în șarturi“ - și de care a râs mult. Comandantul a cerut voie să îl ofere, iar M.S. Regele Oscar primind oferta, ursul a fost debarcat și dus la palat.
La Stockholm „Elisabeta“ a primit vizitatori suedezi:
Familia regală (Principesa Maria împreună cu principesa Mărioara (Mignon) și principele Nicolae) a vizitat crucișătorul „Elisabeta“, prezent la Constanța.
Alăturat, câteva imagini cu familia regală pe „Elisabeta“.
[2] „De la Galați la Kiel. Istorisirea pitorească a voiagiului făcut de Crucișătorul Elisabeta“. Galați. Tipo-Litografia „Moldova“, 1904.
[3] „Crucișătorul „Elisabeta“ în campanie“. Marian Moșneagu. Editura Militară. București, 2012.
Despre Dan-Eugen Șambra
S-a născut în Constanța, în martie 1950. A absolvit Liceul „Mircea cel Bătrân“ și Facultatea de Automatică și Calculatoare București. În august 1986, a emigrat oficial cu familia în Germania, unde a lucrat, până la pensionare, la Siemens AG (din 2004, cu titlul Senior Engineer). A proiectat și a pus în funcțiune proiecte de automatizare și software diverse pe patru continente. La începutul anului 2011, a demarat ca administrator un forum despre istoria României / Dunăre / M. Neagră (design & structură proprie) - romaniaforum.info.
facebook.com/Dan.Sambra.1/
facebook.com/Dan.Sambra.2
Citește și:
Dan Șambra și file de istorie dobrogeanã
Dobrogea - File de istorie
Crucişătorul „Elisabeta“. Partea I (1887-1893) - galerie foto
Este a doua parte a istoriei crucișătorului „Elisabeta“; prima parte se poate vedea aici: „Elisabeta: 1887-1893“.
[cap. 1] „Elisabeta“ iarna 1894-1895, în Bazinul docurilor Galați.
Arsenalul Flotilei funcționa, de asemenea, la Galați - de la 1 ianuarie 1882, cu „Compania Lucrătorilor“. [1]
Alăturat, o imagine de la începutul anilor 1890, cu „Elisabeta“ în bazinul docurilor, Galați:
Bazinul docurilor, Galați: în iarna 1894 - 1895:
Descrierea iernării bastimentelor Marinei de Război în docul Galați, în iarna 1894-1895: [2]
Textul de mai sus descrie această imagine:
Detaliu în care apare „Bistrița“:
Detaliu în care sunt cele trei torpiloare Forges: „Sborul“ / „Năluca“ / „Smeul“:
Detaliu: „Prutul“, vapor „pentru poliția râurilor“:
Descrierea „Prutul“:
[cap. 2] „Elisabeta“ la Sulina in 1894, cu ocazia inaugurării deschiderii canalului din brațul Sulina.
„Elisabeta“ a salutat cu lovituri de tun trecerea M.S. Regelui, care deschide intrarea canalului la bordul iahtului regal „Orientul“. [1]În imagine: Yachtul Regal „Orientul“ cu Familia Regală:
O altă imagine cu „Orientul“, la Orșova:
Acest eveniment de la Sulina a fost descris de: „L'Illustrazione Italiana“, în ediția sa de la 1 iulie 1894.
Scena îmbarcării la Galați:
Lucrătorii salutând iahtul Regal la intrarea noului canal de la Sulina:
La festivități a participat și iahtul „Carolus Primus“ al C.E.D. (Comisia Europeană a Dunării):
O imagine a noului canal de la Sulina:
[cap. 3] Campania în Marea Mediterană, 1894. [1]
Alăturat, o imagine cu „Elisabeta“ la Taranto, la 6 august 1894 - după calendarul gregorian (nou).Aici „Elisabeta“ trece prin „Ponte girevole“ / Podul turnant de la Taranto.
La Padua / Padova (împreună cu bricul „Mircea“):
La Belezza (confirmare necesară):
[cap. 4] Voiajul crucișătorului „Elisabeta“ spre Kiel, 1895
Pregătirile și voiajul „Elisabeta“ sunt descrise aici: [2]Detaliu, canalul Kiel:
Galați - inspecția generalului Ioan Murgescu la plecarea crucișătorului:
După Galați: [1]
„Elisabeta“ pleca din Galați și, găsind timp rău în Marea Neagră, se adăposti mai multe zile la Benderecli. Aici, un pilot aduse la bord ca dar comandantului un pui de urs, care fu obiectul de distracție al ofițerilor în tot timpul călătoriei.
„Elisabeta“, după ce se aproviziona la Suda, Malta, Alger, ajunse pe „Mircea“ după plecarea acestuia din Alger și după ce naviga împreună ceva timp, până în apropiere de Gibraltar pleca înainte.
În Oceanul Atlantic „Mircea“ găsi timp favorabil, care însă nu ținu mult timp și a trebuit să se întoarcă înapoi să se adăpostească la Lisabona contra unui vânt puternic de nord, unde găsi și pe „Elisabeta“ la Vigo.
Crucișătorul „Elisabeta“ se aproviziona la Ferrol, Darthmouth, Wilhelmshaven, apoi Copenhaga, de unde merse la Kiel.
A.A. L.L. Regale Principele Ferdinand și Principesa Maria, care sosiseră la Copenhaga, au vizitat crucișătorul „Elisabeta“ și în urmă au rămas la bord mergând până Kiel, unde debarcară.
[cap. 5] Participarea crucișătorului „Elisabeta“ și a bricului „Micea“ la deschiderea canalului „Kaiser Wilhelm“ / Nord-Ost-See Kanal“.
A avut loc între 6/18 aprilie - 30 septembrie 1895.O imagine care descrie acest canal:
La 5 iunie 1895 „Elisabeta“ a ajuns la locul său de ancorare în portul Kiel; loc care avea o geamandură cu tricolor - alături de bricul „Mircea“; amândouă în apropierea intrării portului.
Detaliu - locul de ancorare a celor două nave:
Câteva imagini ale portului Kiel - cu vasele care au participat:
Pe 8 iunie 1895, navele trebuiau să navigheze prin canal. Defilarea lor a fost deschisă de iahtul regal german „Hohenzollern“, la bordul căruia s-a aflat împăratul Wilhelm al II-lea.
În imagine: „Hohenzollern“ ieșind din ecluză Holtenau și intrând în canal:
A doua zi a avut loc festivitatea punerii „pietrei terminale“ la gura canalului:
Tribuna oficială prin fața căreia au defilat navele participante - printre care a fost și „Mircea“:
„Elisabeta“:
Detaliu:„Mircea“:
Seara s-a servit cina oficială - pe puntea lui „Niobe“ (replica unei nave vechi cu acest nume):La 13 iunie 1895 „Elisabeta“ a părăsit Kiel și s-a îndreptat spre Copenhaga, urmată de o escală la Stockholm. Aici a primit la bord vizită regelui Oscar al II-lea - căruia i-a fost remisă o scrisoare din partea M.S. Regelui Carol.
M.S. Regele Oscar a vizitat „Elisabeta“ și a văzut puiul de urs, care „se urcă după marinari în șarturi“ - și de care a râs mult. Comandantul a cerut voie să îl ofere, iar M.S. Regele Oscar primind oferta, ursul a fost debarcat și dus la palat.
La Stockholm „Elisabeta“ a primit vizitatori suedezi:
[cap. 6] „Elisabeta“ la Constanța, 1899 [3]
Familia regală (Principesa Maria împreună cu principesa Mărioara (Mignon) și principele Nicolae) a vizitat crucișătorul „Elisabeta“, prezent la Constanța.
Alăturat, câteva imagini cu familia regală pe „Elisabeta“.
Bibliografie:
[1] "Istoria Marinei Române, în curs de 18 secole. Dela Împăratul Trajan până în al 40-lea an de domnie a Regelui Carol". Locot. Comandor C. Ciuchi. Constanța, Tipografia "Ovidiu" H. Vurlis, 1906[2] „De la Galați la Kiel. Istorisirea pitorească a voiagiului făcut de Crucișătorul Elisabeta“. Galați. Tipo-Litografia „Moldova“, 1904.
[3] „Crucișătorul „Elisabeta“ în campanie“. Marian Moșneagu. Editura Militară. București, 2012.
Despre Dan-Eugen Șambra
S-a născut în Constanța, în martie 1950. A absolvit Liceul „Mircea cel Bătrân“ și Facultatea de Automatică și Calculatoare București. În august 1986, a emigrat oficial cu familia în Germania, unde a lucrat, până la pensionare, la Siemens AG (din 2004, cu titlul Senior Engineer). A proiectat și a pus în funcțiune proiecte de automatizare și software diverse pe patru continente. La începutul anului 2011, a demarat ca administrator un forum despre istoria României / Dunăre / M. Neagră (design & structură proprie) - romaniaforum.info.
facebook.com/Dan.Sambra.1/
facebook.com/Dan.Sambra.2
Citește și:
Dan Șambra și file de istorie dobrogeanã
Dobrogea - File de istorie
Crucişătorul „Elisabeta“. Partea I (1887-1893) - galerie foto
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp
Comentarii