Fondul Documentar Dobrogea de ieri și de azi
BIBLIOTECA VIRTUALĂ
Ziua Constanta
12:14 21 11 2024 Citeste un ziar liber! Deschide BIBLIOTECA VIRTUALĂ

Cum se calculează contribuțiile sociale în contextul prevederilor Ordonanței Guvernului nr.4/2017

ro

04 Sep, 2017 17:18 27839 Marime text
Pe pagina de Facebook a Agenției Naționale de Administrare Fiscală a avut loc astăzi o nouă sesiune de asistenţă online cu tema ”Calculul contribuțiilor sociale în contextul prevederilor Ordonanței Guvernului nr.4/2017".
 
Specialiștii de la Direcția Generală de Asistență pentru Contribuabili au stat astăzi la dispoziția celor interesați, până la 16.30, pentru a oferi asistență în ceea ce privește tema acestei sesiuni.
 
1. ”Cum vor fi evidentiate in declaratia 112 persoanele pentru care se calculeaza contributiile la salariul minim avand in vedere ca baza lor individuala de calcul este diferita de baza de calcul a angajatorului? Nu mai exista nici o posibilitate de verificare a sumelor , baza de calcul angajati=baza de calcul angajator” – a fost o întrebare venită din partea unui bărbat.
”În declaratia 112,, pentru evidenţierea persoanelor pentru care se calculează contribuțiile la salariul minim se fac modificări de sume în secţiunea C angajator. Dacă la validarea declaraţiei apar erori, puteţi solicita clarificări prin utilizarea formularului de contact, secţiunea asistenţă tehnică servicii informatice de la următorul link https://www.anaf.ro/asistpublic/” – a fost răspunsul din partea ANAF.
 
2. ”În situația în care un angajat intră sau iese din activitate în cursul lunii sau este în concediu medical iar venitul este sub salariul minim cum se calculează contribuțiile? Proporțional cu zilele lucrate ? Dar dacă este în Concediu Medical?”
 
”Da calculul se face proporţional cu zilele lucrate. În situația în care angajatul începe activitatea sau încetează raporturile de serviciu în cursul lunii, deci lucrează mai puţine zile decăt numărul zilelor lucrătoare din luna respectivă contribuțiile sociale se datorează la câştigul realizat dacă acesta este egal sau mai mare decât salariul minim brut pe ţară în vigoare în luna respectivă corespunzător numărului zilelor lucrate. Dacă acest câştig este mai mic, atunci contribuţiile se calculează la salariul minim brut pe ţară în vigoare în luna respectivă corespunzător numărului zilelor lucrate” – a fost răspunsul oferit de ANAF.
 
3. ”În situația unui angajat cu timp parțial, dar care are contracte de muncă la mai multi angajatori, iar venitul total depășește 1450 lei, cum se procedează? E clar că se va calcula venit realizat = baza calcul la fiecare angajator, dar pe baza căror documente? Va da salariatul o declarație pe proprie răspundere privind venitul realizat? Sau care va fi procedura pe baza căruia fiecare angajator va ști să calculeze corect?”
 
”Procedura de aplicare a prevederilor art.140 alin.(3) lit e) se stabileşte prin ordin al ministrului finanţelor publice. Acest ordin este în curs de aprobare şi urmează să apară în curând în Monitorul Oficial” – a fost răspunsul oferit de ANAF.
 

4. ”Conform OG 42017:(3) Prevederile alin. (2) nu se aplică persoanelor prevazute la art. 136 lit. c), pe perioada in care salariatii acestora se afla in una dintre urmatoarele situatii:
d) au calitatea de pensionari pentru limita de varsta in sistemul public de pensii, cu exceptia pensionarilor pentru limita de varsta care beneficiaza de pensii de serviciu in baza unor legistatute speciale, precum si a celor care cumuleaza pensia pentru limita de varsta din sistemul public de pensii cu pensia stabilita in unul dintre sistemele de pensii neintegrate sistemului public de pensii.
As dori sa stiu ce documente trebuie sa solicite societatea pentru pensionari si sa-mi explicati exact ce categorii de pensionari sunt exceptati de la plata contributiilor majorate si caror tipuri de pensionari li se aplica contributiile majorate.
 
Agenția Națională de Administrare Fiscală: ”Referitor la documentul justificativ, vă facem cunoscut, că acesta este acel document pe care angajatorul il considera necesar pentru a demonstra ca persoana fizica se afla in situatia speciala de la art. 140 alin. (3) lit. d). din Ordonanta nr.4/2017.
Categoriile de pensionari exceptati la plata contributiilor majorate, cât si cei cărora li se aplică contibuțiile majorate, sunt cele prevazute in cuprinsul articolului. menţionat. Deci sunt exceptaţi pensionarii la limita de varsta, care beneficiaza de pensie din sistemul public de pensii. Nu se aplica celor care sunt exceptati, adica pensionarilor pentru limita de varsta care beneficiaza de pensii de serviciu in baza unor legistatute speciale, precum si a celor care cumuleaza pensia pentru limita de varsta din sistemul public de pensii cu pensia stabilita in unul dintre sistemele de pensii neintegrate sistemului public de pensii”.
 
5. Pentru un angajat pe perioadă determinată 5 zile cu un salariu brut 570 lei cum se calculează contribuțiile?
 

Agenția Națională de Administrare Fiscală: ”În situaţia în care persoana fizică are încheiat numai un contract individual de muncă, obţinând un câştig lunar al cărui nivel este sub nivelul salariului minim brut pe ţară, venitul luat în calcul la determinarea bazei lunare de calcul al contribuţiei de asigurări sociale datorate de angajatori este salariul minim brut pe ţară în vigoare în luna pentru care se datorează contribuţia de asigurări sociale, corespunzător numărului zilelor lucrătoare din lună în care contractul a fost activ. Calculul contribuţiilor sociale nu este influienţat de perioada determinată sau nedeterminată pentru care este incheiat contractul de muncă.”
 
6. ”Conform OG 4/2017 art 140 alin 3 unde sunt exceptiile - un salariat cu timp partial de 2 h / zi , dar realizeaza venituri in cursul lunii in baza a doua sau mai multe contracte si baza lunara cumulata aferenta acestora este cel putin egala cu salariul minim brut pe tara, cum se calculeaza in D 112 modificata si actualizata la 28.08.2017, deoarece retinerile in cazul acesta pentru CAS si CASS angajator se face la un salariu de baza de minim 1450 si nu se tine cont de exceptie. Multumesc”.
 
Agenția Națională de Administrare Fiscală: ”Dacă un salariat încadrat cu timp partial realizeaza venituri in cursul lunii in baza a doua sau mai multe contracte si baza lunara cumulata aferenta acestora este cel putin egala cu salariul minim brut pe tara, contribuţiile se calculează de fiecare angajator la caştigul realizat. Dacă la completarea formularului D112 nu se permite acest lucru vom transmite colegilor de la IT să reanalizeze corelaţiile din cadrul D 112”.
 
7. ”Dacă un salariat are un singur contract cu timp parțial, 4 ore, și un salariu de 750 lei, contribuțiile se calculează la salariul minim?”.
 
Agenția Națională de Administrare Fiscală: ”Da. Contributiile se calculeaza la salariul minim”.
 
8. ”Ce se întâmplă cu acele contracte încheiate cu salariul brut de 1450 lei, norma de 8 ore/zi, care din diverse motive (inactivitate temporara, absenteism nemotivat, invoiri, concedii fara salariu) nu indeplinesc norma lunara (din 20 zile lucratoare, salariatul lucreaza efectiv 15 zile) si astfel au salariul sub 1450 lei dar peste minimul pe economie raportat la numarul de zile lucrate (nu lucratoare) din luna? Se vor plati contributii majorate pentru aceste situatii? E ca si cum nu am plati salariatul pentru ca nu a muncit, dar am plati contributii la stat pentru o perioada”.
 
Agenția Națională de Administrare Fiscală: ”Calculul se face proporţional cu zilele în care contractul de muncă a fost activ Dacă perioada intreruperilor reprezintă perioadă în care contractul de muncă este suspendat, potrivit prevederilor Codului Muncii atunci calculul se face ţinând cont de numărul zilelor lucrate”.
 
9. ”Cum se vor evidentia in D112 (actualizata in 28.08.2017) exceptiile. Este vorba de pensionari, persoane cu dizabilitati care au dreptul sa lucreze mai putin de 8 ore/zi sau persoanele care au mai multe contracte de munca cu aceeasi firma(deci sunt inregistrati in D112 la tip B). Conform stucturii actualizate a D112 doar pentru asiguratii de tip A sunt aplicate modificarile OG 4/2017.”
 
Agenția Națională de Administrare Fiscală: ”În declaratia 112,, pentru evidenţierea persoanelor pentru care se calculeaza contributiile la salariul minim se fac modificări de sume în secţiunea C angajator,.
Dacă la validarea declaraţiei apar erori, puteţi solicita clarificări prin utilizarea formularului de contact, secţiunea asistenţă tehnică servicii informatice de la următorul link https://www.anaf.ro/asistpublic/
 
10. ”Un salariat cu norma intreaga si salariu brut de 1500 lei (care nu se afla intr-una din exceptiile prevazute de OG.4) face pe parcurusul lunii august cerere pentru concediu fara plata de 12 zile pentru rezolvarea unor probleme personale. In statul de plata al lunii august acest salariat va figura cu un venit realizat mai mic decat salariul minim pe economie. CAS si CASS angajator se vor calcula sa venitul realizat sau la salariul minim pe economie?”
 
Agenția Națională de Administrare Fiscală: ”Dacă venitul angajatului este mai mic decât salariul minim brut pe ţară, deoarece salariatul a beneficiat de concediu fără plată 12 zile, venitul luat în calcul la determinarea bazei lunare de calcul al contribuţiei de asigurări sociale datorate de angajator este salariul minim brut pe ţară cu excepţia situaţiei în care pentru perioada concediului fără plată contractul de muncă este suspendat potrivit Codului Muncii.
(Codul Muncii -art. 54 Contractul individual de muncă POATE fi suspendat, prin acordul părţilor, în cazul concediilor fără plată pentru studii sau pentru interese personale)”.
 
11. ”Pentru un salariat care are 3 contracte de munca, cu cate 2 ore pe zi, la 3 angajatori diferiti, fara sa cumuleze din toate contractele un venit cel putin egal cu salariul minim brut, anagajatorii vor achita fiecare in parte CAS si CASS la nivelul salariului minim pentru respectivul salariat?”
 
Agenția Națională de Administrare Fiscală: ”Rationamentul dvs. este corect. În situația în care baza lunară de calcul cumulată a celor 3 contracte de muncă nu este cel puţin egală cu salariul minim brut pe ţară, baza de calcul a contribuţiei de asigurări sociale datorate de angajator va fi pentru fiecare contract încheiat salariul minim brut pe ţară în vigoare în luna pentru care se datorează contribuţia”. 
 
Urmareste-ne pe Google News
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp

Ti-a placut articolul?

Comentarii

  • Dan Craciun 18 Jan, 2018 18:07 Am iesit la pensie. Ce formulat trebuie completat pentru a fi radiat de la incasarea CAS?
  • Manuela 12 Oct, 2017 19:34 Cand un salariat are 2 contracte de munca la 2 angajatori diferiti, unul la o institutie bugetara si unul cu timp partial de lucru de 4 ore pe zi la privat cu un salariu de 725 lei, suma lunara depasind salariul minim pe economie, angajatorul la care lucreaza 4 ore calculeaza CAS si CASS la nivelul salariului realizat, respectiv 725? Cum procedez cu D 112, ca pe recipisa se precizeaza ca nu sunt erori, dar atentionare ca nu e calculat corect CAS si CASS angajator?
  • PITURCA FIRA 11 Sep, 2017 19:46 INTOCMIRE DECL112 PENTRU SALARIAT CU PROGRAM PART TIME LA MAI MULTI ANGAJATORI
  • Alina 11 Sep, 2017 14:10 In cazul in care exista un CIM cu timp partial si salariul < 1450 lei, dar exista si alte contracte (dr de autor; conventii civile) se caluleaza si retin pensie si sanatate angajator la 1450 lei?
  • Taune 10 Sep, 2017 00:31 Concret pe decl.112 care a aparut pe site-ul anaf, pe 30.08.2017, vad ca nu exista nici o optiune in care s-a bifam ca salariatul respectiv are mai multe norme in diferite locuri de munca si sa-i calculeze ca atare CAS si CASS. Am inteles de la diversi contabili care lucreaza pe programe de contabilitate ca acest lucru este posibil, dar pentru cei care descaraca pur si simplu declaratia de pe site si o completeaza nu se tine cont de salariatul care are mai multe joburi.