Depozitele de cocs-petrol sunt purtate de vant
Depozitele de cocs-petrol sunt purtate de vantTentaculele caracatitei Lafarge Romcim sugruma legislatia de mediu
Consiliul Concurentei s-a sesizat anul trecut vizavi de o achizitie a operatorului de ciment constantean SC Sicim SA Constanta de catre firma bucuresteana Silotrade SA, condusa de primii trei producatori de ciment din tara * SC Lafarge Romcim SA Bucuresti, membru fondator, SC Moldocim SA Bicaz, reprezentanta a grupului german HeidelbergCement AG, si SC Holcim Romania "intemeiasera" Silotrade SA tocmai pentru a prelua societatea portuara * In perioada decembrie 2003 - ianuarie 2004, Lafarge Romcim SA Bucuresti devine "stapanul" firmei Sicim SA Constanta * Dupa preluarea activitatii combinatului de ciment de la Medgidia de catre Lafarge s-a promovat agresiv importul de cocs-petrol * Intermediarul intre exportatorul de cocs-petrol si Lafarge Romcim Medgidia este SC Minmetal SA Constanta * Prevederile de mediu recomanda folosirea restrictiva a cocs-petrolului, sub orice forma de prezentare: pulbere, brichete * Potrivit declaratiilor unor surse de incredere, se pare ca organele statului din acea vreme nu au avizat solutiile de utilizare si macinare a cocsului in instalatiile de fabricatie industriala
Anul trecut, prin septembrie, Consiliul Concurentei descoperise nereguli in care erau implicati producatorii de ciment din Romania. Din ordinul presedintelui Consiliului se declansase o ancheta in dosarul privind concentrarea economica, realizata prin dobandirea controlului unic direct la SC SICIM SA Constanta de catre Silotrade SA Bucuresti. Aceasta societate era o firma creata tocmai pentru realizarea acestei achizitii. Structura actionariatului cuprindea toti producatorii de ciment din Romania: SC Lafarge Romcim SA Bucuresti, membru fondator, SC Moldocim SA Bicaz, reprezentanta a grupului german HeidelbergCement AG, si SC Holcim Romania, controlul fiind detinut de primele doua. Producatorii implicati au fost notificati ca asocierea nu se incadreaza in prevederile Legii concurentei numarul 21/1996 si, drept urmare, acestia au semnat un Protocol in urma caruia controlul asupra Silotrade SA va fi detinut de Lafarge Romcim SA Bucuresti. Ceilalti producatori de ciment inca se mai regasesc in structura actionariatului societatii. Investigatia urmarea sa stabileasca daca operatiunea de achizitionare a societatii portuare constantene conducea sau ar fi putut conduce la restrangerea, inlaturarea sau denaturarea concurentei pe piata romaneasca. Consiliul Concurentei afirma la acea data ca urma ca, in termen de cinci luni, sa ia o decizie de autorizare sau neautorizare a achizitiei. Situatia reala, si anume subordonarea SC SICIM SA Constanta firmei Silotrade SA Bucuresti inca din perioada decembrie 2003- ianuarie 2004, arata ce decizie a luat autoritatea concurentei. "Este o unitate in care problema protectiei mediului a preocupat conducerea SICIM pana la preluarea activitatii de catre Lafarge, care a venit cu propriul plan de investitii in domeniul protectiei mediului", a declarat Marcel Alexandru, director tehnic in cadrul societatii. In ce priveste dinamica activitatii de investitii pentru protectia ecologica, se asteapta continuarea traditiei privind eliminarea totala a factorilor poluanti in procesul tehnologic de transport pneumatic. Deocamdata, investitiile Lafarge in acest domeniu se lasa asteptate!Minmetal SA tranziteaza cocs-petrol pentru Lafarge
Dupa preluarea activitatii combinatului de ciment de la Medgidia de catre Lafarge Bucuresti, in baza unei tehnologii anticipate - tehnologie care asigura economii majore in costurile energetice - si mai ales avand intentia vadita de a se reduce fabricarea cimentului si a se majora fabricarea clincherului pentru export, s-a promovat agresiv importul de cocs-petrol. In acest context, Lafarge si-a asigurat intermediarul pregatit pentru a prelua importurile de aproximativ 25.000 de tone pe luna, pulbere de cocs-petrol prin serviciile firmei Minmetal SA. De mentionat ca pulberea de cocs-petrol este un material inflamabil, care in anumite conditii devine exploziv si este una dintre materiile prime extrem de poluante, atat prin procesul de transport, cat si prin procesul de utilizare in amestec cu pacura, drept combustibil ieftin in sinterizarea clincherului. In general, prevederile de mediu recomanda folosirea restrictiva a cocs-petrolului atat ca pulbere, cat si sub forma de brichete si agregate cat mai compacte, care trebuie malaxate in conditii de maxima protectie inainte de a fi introduse in procesul tehnologic industrial. Din declaratiile unor persoane abilitate in domeniul industriei petroliere si chimice, cocs-petrolul pulbere este un produs rezidual, a carui utilizare are un impact de mediu negativ. Dar aceasta solutie care protejeaza mediul implica si costuri suplimentare pentru macinare fina care mareste randamentul combustibilului. In normativele de utilizare a pulberii de cocs-petrol se prevad masuri speciale de etansare pentru protectia mediului, pe intregul flux de depozitare intermediara, transport si prelucrare pana la alimentarea cuptoarelor. Masurile de protectie obliga la o depozitare in spatii special amenajate (platforme impermeabilizate, etansate, betonate), departe de surse de foc si agenti oxidanti puternici. Se interzice, de asemenea, utilizarea mecanismelor clasice de incarcare-descarcare (utilajele de tip graifer sau excavator), utilizatorii fiind obligati ca, in perioadele in care nu ploua, sa stropeasca drumurile cu apa si sa spele rotile mijloacelor de transport (in cazul in care se utilizeaza transport auto). Toate aceste masuri sunt strict obligatorii pentru limitarea la maxim a emisiilor de praf de cocs-petrol. Aceasta materie prima se regaseste depozitata in prezent in apropierea societatii Minmetal SA, respectiv dana 68, in aer liber, constituita in halde de cocs-petrol expuse in permanenta schimbarilor de temperatura si clima. De cele mai multe ori, se formeaza nori de pulbere transportati pe distante foarte mari din cauza vantului, care de cele mai multe ori, in acea zona, atinge viteze mai mari in situ decat in zonele adiacente. Hotelierii din Eforie Nord, respectiv cei din arealul adiacent zonei Constanta Sud-Agigea au constatat, pe langa depunerile de praf rosu (provenind de la minereurile de fier din platforma Comvex SA), si persistenta pulberilor negre de la Minmetal SA, emanate de imensele halde descoperite de cocs-petrol. Prezenta depozitelor in aer liber de cocs-petrol la Minmetal SA dateaza doar de la data de la care Lafarge Romcim a inceput sa utilizeze la maxim una dintre cele mai poluante materii prime in industria cimentului si clincherului, respectiv de la data in care s-au promovat de catre Lafarge Romcim importurile masive de pulbere de cocs-petrol. Exista surse competente care afirma ca, dupa preluarea activitatii platformei Medgidia de catre Lafarge si promovarea agresiva a solutiilor de utilizare a cocs-petrolului pulbere in procesul de fabricare a cimentului si clincherului, noul patron a fost atentionat despre riscurile majore pentru securitatea mediului generate de aceasta solutie. Se pare ca organele statului din acea vreme nu au avizat solutiile de utilizare si macinare a cocsului in instalatiile de fabricatie industriala.Normative europene
Planul de integrare UE, care cuprinde opt amendamente de negociere si pentru care Romania nu a izbutit inca a realiza consensul angajat, prevede si capitolul 22 "Incadrarea in normele si legislatia europeana de mediu" care este un domeniu extrem de controversat si greu de realizat la termenul stabilit. Negocierile in curs pentru capitolul "Mediu" se anunta extrem de dificile, avand in vedere mai ales ca aspectele legate de protectia mediului nu se realizeaza numai de Ministerul Mediului, ci si de toti partenerii economici din administratia publica locala si de toti agentii economici, a declarat recent ministrul Speranta Maria Ianculescu. Mentionam si faptul ca unul dintre subiectele cele mai contestate si disputate in discutiile cu reprezentantii UE este si "Reducerea emisiilor de gaze poluante - in echivalenta de CO2", actiune care reprezinta si un angajament international asumat de Romania, angajament de altfel exact cuantificat de catre Protocolul-Acord de la Kyoto, Japonia. In acest context se subliniaza obligativitatea industriilor materialelor de constructii, si nu numai, de a se adapta din mers la prevederile europene in vigoare privind impactul de mediu, prin investitii majore, pentru reducerea oricaror categorii de noxe.Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp