Fondul Documentar Dobrogea de ieri și de azi
BIBLIOTECA VIRTUALĂ
Ziua Constanta
Advertisement
17:32 26 11 2024 Citeste un ziar liber! Deschide BIBLIOTECA VIRTUALĂ

Fiscul, pe urmele rau-platnicilor

ro

08 Apr, 2004 00:00 686 Marime text

Agentii economici care nu-si achita asigurarile sociale pot avea mari probleme

Incasarile la bugetul de stat pe luna martie, insemnand TVA, accize, impozit pe venit si profit, au fost depasite cu 12,5% * Depasiri a inregistrat si bugetul consolidat, de 0,5% * Reala depasire de norma a incasarilor a rezultat de la contributiile asigurarilor de sanatate, unde valoarea totala incasata a fost 104,7%, iar nerealizarile au rezultat la celelalte doua tipuri de obligatii sociale, respectiv somaj, cu -1,8% si CASS, cu -1% * Desi cifrele sunt pozitive, acestea nu reflecta intocmai realitatea

Potrivit raportului de inchidere a lunii martie de catre Directia Generala a Finantelor Publice Constanta, incasarile la bugetul de stat si cel consolidat programate, ca in fiecare luna, au inregistrat depasiri. Astfel, bugetul de stat, insemnand TVA, accize, impozit pe venit si profit, a fost depasit cu 12,5%. La randul lui, bugetul consolidat, constituit din contributiile asigurarilor sociale de stat, somaj si contributiile asigurarilor de sanatate, care trebuie onorate de catre contribuabili, in genere agenti economici, are inregistrata o depasire de 0,5%. Toate bune si frumoase pana aici, doar ca "cifrele insala", potrivit afirmatiei directorului general in cadrul DGFP Constanta, Catalin Doica. Reala depasire de norma a incasarilor a rezultat de la contributiile asigurarilor de sanatate, unde valoarea totala incasata a fost 104,7%, iar nerealizarile au rezultat la celelalte doua tipuri de obligatii sociale, respectiv somaj, cu -1,8% si CASS, cu -1%. "Asta in conditiile in care estimarile noastre nu au fost foarte drastice, ci au fost cat se poate de realiste", a declarat Doica. Paradoxul consta in faptul ca, acolo unde procentele sunt mai mari, adica bugetul de stat, pentru contribuabil nu este un efort sa se conformeze, dar atunci cand este vorba de respectarea propriilor angajati, caci de fapt asta conteaza, acesta opune o usoara rezistenta in a-si plati obligatiile catre acest buget, numit consolidat. Institutia fiscala manifesta o mare intelegere fata de problemele agentilor economici in a se achita de obligatiile fata de diverse bugete. Problema este ca "se constata, la acelasi contribuabil, din analizele efectuate, un zor in a plati obligatiile la stat, ceea ce este bine, dar totodata nu-si plateste niste obligatii care le face cu retinere la sursa, le ia omului, dar nu le plateste statului", reprezinta una dintre nedumeririle sefului institutiei.

Masuri de recuperare a asigurarilor sociale

Daca in ceea ce priveste alte obligatii fata de bugetul de stat exista o intelegere si o toleranta marita din partea DGFP, dand rezultate pozitive, fata de problemele societatilor, printr-o incasare corespunzatoare, voluntara sau nu, despre neachitarea celorlalte tipuri de obligatii nu poate exista un compromis intre nici una dintre parti, stat-contribuabil. Asta din cauza ca ajutoarele de somaj sau cele sociale pe care statul le da sunt strict legate de platile facute de angajator catre bugetele respective. Retinerea si nevirarea catre bugetul consolidat a CASS-ului si somajului constituie o infractiune. "Personal, sunt pus in postura in care sa trebuiasca sa dispun recuperarea acestor obligatiilor incepand cu incasarea voluntara si finalizand cu blocarile de conturi sau cu executarea silita", a mai declarat Doica. Daca aplicarea acestor metode perfect legale nu va da rezultatele scontate, DGFP Constanta are de gand sa initieze o campanie sustinuta de sesizari penale privind retinerea si nevirarea banilor de catre agentii economici, pentru ca aceasta metoda este calificata drept infractiune penala. "Voi trece programat la aceasta campanie, nu punct ochit, punct lovit, adica in urma vreunei sesizari de la vreo persoana fizica", a spus directorul institutiei.Conducerea DGFP Constanta nu aproba genul de campanie sustinuta de recuperare a obligatiilor catre bugetul consolidat in genul celei derulate de Autoritatea de Valorificare a Activelor Bancare privind achitarea datoriilor catre FNUASS. Acest gen de campanie poate produce prejudicii de alta natura: unii dintre agentii economici au esalonari la plata obligatiilor catre bugetul de stat, majoritatea avand si catre bugetele asigurarilor sociale. Problema este ca o masura de executare silita luata in pripa, fara o prealabila analiza serioasa, poate duce la o incasare imediata a unor bani, dar poate duce si la o destabilizare totala a societatii. "Legal, este suficient ca o luna sa nu-si plateasca esalonarea ca s-o piarda definitiv", a precizat Doica. Marea tragedie intervine in momentul in care un agent economic disponibilizeaza un angajat caruia i-a retinut din salariu partea sa de obligatii la bugetul asigurarilor sociale, dar nu au fost virate statului. Desi statul, potrivit legii, are intentia de a-i asigura perioada de somaj legala retribuita prevederilor actuale, apare imposibilitatea de a o face din cauza neachitarii sumelor reprezentand contributia retinuta la sursa. Pentru a nu se ajunge in situatii disperate, se impune luarea unor masuri care, desi sunt dintre cele mai dure, pot da si cele mai bune rezultate. Pentru a avea castig de cauza in recuperarea obligatiilor, organul fiscal local a trecut la declararea procedurii de faliment in cazul contribuabililor care, din motive reale sau din rea-vointa, nu-si platesc aceste datorii cu cereri de deschidere a procedurii falimentului, lucru total neplacut pentru oricare agent economic, procedura la care Fiscul recurge in cazuri extreme. Au fost inregistrate peste 140 de astfel de cereri de deschidere a procedurii falimentului la sfarsitul lunii martie, dintre care au fost aprobate, in primele zile ale lunii in curs, in jur de sase-sapte.
Urmareste-ne pe Google News
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp

Ti-a placut articolul?

Comentarii