Fondul Documentar Dobrogea de ieri și de azi
BIBLIOTECA VIRTUALĂ
Ziua Constanta
00:28 23 07 2024 Citeste un ziar liber! Deschide BIBLIOTECA VIRTUALĂ

Haos la aplicarea TVA-ului de catre agentii hotelieri de pe litoral

ro

04 Mar, 2004 00:00 777 Marime text

In cadrul Salonului de dotari hoteliere si alimentatie publica - Litoral 2004, expozantii si participantii la eveniment au participat la simpozionul cu tema "Pregatirea sezonului estival 2004. Aplicarea cotei reduse de TVA in turism" * In urma aplicarilor de TVA, cel mai in pierdere iese turistul, datorita faptului ca marfii care intra in unitate i se aplica un TVA de 19%, iar la iesire i se aplica un TVA de 9%, astfel societatea fiind nevoita sa mareasca adaosul comercial * TVA-ul nu va fi aplicat, pe viitor, si taxei hoteliere

Aplicarea noilor cote ale taxei pe valoare adaugata de catre agentii economici care isi desfasoara activitatea in sectorul hotelier de pe litoral tinde sa intampine din ce in ce mai multe probleme. Astfel, in cursul zilei de ieri, in cadrul Salonului de dotari hoteliere si alimentatie publica - Litoral 2004, expozantii si participantii la eveniment au avut ocazia de a participa la simpozionul organizat pentru acestia, avand ca principala tema de discutie "Pregatirea sezonului estival 2004. Aplicarea cotei reduse de TVA in turism". In cadrul evenimentului, ai carui moderatori au fost directorul executiv al Camerei de Comert, Industrie, Navigatie si Agricultura Constanta, Danut Juganaru, presedintele Federatiei Patronatelor din Turism din Romania, Daniel Vasilescu, si specialistul pe probleme de TVA din cadrul Ministerului Finantelor Publice, Eugen Butnaru, au fost prezentate ultimele modificari pe care le-a adus noul Cod Fiscal in domeniul turistic si hotelier si s-a incercat gasirea de solutii la problemele cu care se confrunta agentii hotelieri in momentul de fata. In ceea ce priveste prima parte a simpozionului, se pare ca aceasta a avut mai mult rol de a plictisi audienta, intrucat majoritatea celor prezenti au declarat ca nu au inteles aproape nimic din cele prezentate de catre Eugen Butnaru, lucru intarit si de presedintele FPTR, care, la un moment dat, a afirmat: "Nu am inteles nimic, si am pretentia ca ma pricep la astfel de lucruri". Din cele expuse de catre reprezentantul MFP reiese faptul ca, in urma noilor norme ale Codului Fiscal, agentiile de turism vor putea, pe viitor, sa puna in aplicare, in functie de statutul celui care se adreseaza, o serie de reguli normale si speciale. Astfel, cele normale, care constau in aplicarea unui TVA de 19%, se vor aplica doar in cazul in care agentul de turism face anumite servicii in beneficiul unei persoane juridice. In ceea ce priveste regulile speciale, acestea constau in faptul ca TVA-ul stabilit va fi de 9% si se va aplica doar in cazul in care agentul de turism faciliteaza anumite servicii unei persoane fizice. Pe de alta parte, specialistul pe probleme de TVA din cadrul Ministerului Finantelor Publice, Eugen Butnaru, a mai completat ca exista situatii in care agentul de turism poate aplica ambele tipuri de regim, in acest caz acesta avand obligatia de a achita, lunar sau trimestrial, o prorata. Diferenta dintre cele doua tipuri de prorata se face in functie de cifra de afaceri inregistrata de catre agentul de turism. Astfel, daca in cazul in care acesta inregistreaza o cifra de afaceri mai mare de 100 mii euro, prorata va fi achitata lunar, in caz contrar aceasta fiind achitata trimestrial. Pana la acest punct, lucrurile au fost destul de simple pentru reprezentatul ministerului, problemele incepand sa apara din momentul in care auditoriul si-a prezentat nelamuririle, acesta fiind un pic luat prin surprindere. Una dintre probleme a fost legata de incadrarea micului dejun, inclus in tarifele de cazare, in conditiile in care acesta face parte din categoria serviciilor, iar pentru acestea aplica un TVA de 19%. Rezolvarea acestei situatii s-a lasat un pic asteptata, reprezentatul Ministerului Finantelor Publice precizand ca pentru micul dejun inclus in tariful de cazare se va aplica un TVA de 9%, in timp ce, in situatia in care in pretul de cazare este inclus un meniu complet, se va aplica TVA de 9% doar in cazul micului dejun. In ceea ce priveste statutul unitatilor hoteliere care pun la dispozitia turistilor pachete de servicii de tratament, TVA se va aplica la fel ca in cazul unei unitati hoteliere normale. Insa, in urma tuturor acestor aplicari de TVA, cel mai in pierdere iese turistul, datorita faptului ca marfii care intra in unitate i se aplica un TVA de 19%, iar la iesire i se aplica un TVA de 9%, astfel societatea fiind nevoita sa mareasca adaosul comercial. Un element de noutate pentru agentii economici din turism consta in faptul ca taxa pe valoare adaugata nu se va aplica, pe viitor, la taxa hoteliera. Un lucru ramane insa cert: pana la normalizarea lucrurilor din turismul romanesc, contabilii hotelurilor atat de pe litoral, cat si din tara vor avea multe de calculat si de patimit.
Urmareste-ne pe Google News
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp

Ti-a placut articolul?

Comentarii