Investitii de peste 20 de milioane de dolari in Zona Libera
Investitii de peste 20 de milioane de dolari in Zona Libera
29 Jan, 2004 00:00
ZIUA de Constanta
609
Marime text
Interviu cu managerul general al Regiei Autonome Administratia Zona Libera Constanta-Sud si a Zonei Libere Basarabi, CLC Marin Seceleanu
Reporter: Ce inseamna astazi Regia Autonoma Administratia Zonei Libere Constanta-Sud si a Zonei Libere Basarabi?Marin Seceleanu: De la infiintarea ei si pana azi, Administratia Zonei Libere Constanta Sud si a Zonei Libere Basarabi (AZLCSB) functioneaza in conditiile Legii nr.84/1992 si pe baza hotararilor de guvern care au legiferat infiintarea ei (H.G. nr.410/1992, H.G. nr.788/1997). Legislatia aparuta in ultimii ani nu a adus modificari acestor acte normative, dar prin continutul reglementarilor s-au ingradit facilitatile regimului de zona libera. Datorita deficientelor sale, Legea nr.84/1992 a lasat loc interpretarilor. Un exemplu in acest sens este urmatorul: intrucat legea respectiva nu se refera decat la bunurile romanesti introduse in zonele libere (pentru constructii, reparatii, intretinere, precum si utilajele), autoritatea vamala a speculat acest aspect, percepand taxe vamale bunurilor straine introduse in zonele libere si care au aceeasi destinatie. Alte reglementari care au ingradit facilitatile de zona libera sunt Legea nr.345/2002 privind taxa pe valoarea adaugata si Legea nr.414/2002 privind impozitul pe profit. Cu toate acestea, o parte din facilitati au ramas (exemplu, cota de impozit pe profit), dar instabilitatea cadrului legislativ face neatractiva pentru investitorii straini intreaga tara, deci si Zona Libera Constanta.Rep.: Ce activitati se desfasoara in Zona Libera?M.S.: In prezent, activitatile desfasurate in ZLCSB sunt urmatoarele: depozitare, comercializare, inchiriere de platforme si cladiri, activitate de comisionar in vama, reexpediere de marfuri, operatiuni de incarcare-descarcare, amarare, stivuire, manipulare, intretinere/reparatii echipamente navale, legare/dezlegare nave, pilotaj nave, leasing, salubrizare, activitati ale postei nationale, ambalare/reambalare, etichetare/marcare, refurnizare utilitati, fabricare, controlul si expertizarea calitativa si cantitativa a marfurilor.Rep.: Cate firme romanesti si cate straine au investit in Zona Libera de la infiintare si pana in prezent?M.S.: Aceste activitati sunt desfasurate de catre concesionarii si locatarii ZLCSB, alaturi de alte firme care au incheiate contracte cu acestia. Din cei 50 locatari, sase sunt firme straine, iar din totalul de 23 firme concesionare, 14 au capital in totalitate strain sau au capital romano-strain.Rep.: Care este valoarea investitiilor straine din Zona Libera?M.S.: Valoarea investitiilor realizate pe teritoriul ZLCSB, pana la 31.12.2003, depaseste suma de 20 milioane dolari.Rep.: Este legislatia romaneasca favorabila investitiilor straine in Zona Libera?M.S.: In contextul actual si in conditiile in care beneficiaza de subventii, Administratia Zonei Libere Constanta a reusit realizarea integrala a indicatorilor BVC 2003, chiar o depasire a acestora, fapt care a dat posibilitatea functionarii in bune conditii a acestei zone libere, a permis realizarea activitatilor de intretinere si investitii in infrastructura si utilitati. Deci exista resurse si disponibilitate pentru desfasurarea activitatilor pe acest teritoriu.Rep.: Cum comentati scandalul izbucnit in ultima perioada cu Grupul Maersk?M.S.: In conditiile restrangerii facilitatilor de zona libera, firmele care au realizat investitii si-au manifestat intentia de a solicita statului roman despagubiri. In ceea ce priveste "scandalul izbucnit" cu APM TERMINALS ROM=C2NIA SRL, va putem spune ca nu este concretizat intr-o actiune in justitie. Aceasta firma si-a exprimat doar intentia de a solicita despagubiri statului roman, fiind in prezent in faza de finalizare a procedurii de conciliere. Grupul Maersk este si va ramane totusi cel mai important operator din Zona Libera.Rep.: Care sunt proiectele de viitor ale institutiei pe care o conduceti?M.S.: In momentul de fata, AZLCSB este interesata de clarificarea, din punct de vedere legislativ, a situatiei sale in conditiile functionarii portului liber.Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp
Comentarii