Fondul Documentar Dobrogea de ieri și de azi
BIBLIOTECA VIRTUALĂ
Ziua Constanta
00:45 27 07 2024 Citeste un ziar liber! Deschide BIBLIOTECA VIRTUALĂ

Jefuirea Meconst-ului

ro

01 Apr, 2004 00:00 1427 Marime text

Una dintre cele mai moderne fabrici ale Dobrogei a ajuns la fier vechi

Societatea comerciala Meconst a fost scoasa la privatizare in anul 2001, fiind adjudecata de G&T Consulting, una dintre firmele fratilor Gheorghe si Dumitru Martin, primul insusi prefectul judetului, care si-a cesionat actiunile de cand a fost instalat pe functia actuala * Fratii Martin au cumparat societatea cu sase miliarde de lei, in conditiile in care evaluatorii spun ca numai sarma de cupru din motoarele utilajelor depasea cu mult zece miliarde de lei * Contractul de privatizare incheiat cu fostul Fond al Proprietatii de Stat prevedea, printre altele, mentinerea fortei de munca in structura de atunci timp de cinci ani, numai ca, daca atunci existau in evidente aproape cinci sute de angajati, acum mai sunt doar vreo 90 * La ultima disponibilizare de personal, unul dintre cei concediati, auzind vestea, a facut un accident vascular * In numai un an si jumatate de la privatizare, fratii Martin au distrus una dintre cele mai moderne fabrici din aceasta parte a tarii * Au fost dezafectate si vandute ca fier vechi Turnatoria de modele usor fuzibile, singura din Dobrogea, dar si din judetele limitrofe, cea mai apropiata fiind la Campina, instalatia de Tratamente prin nitrurare, una dintre cele mai moderne din Romania, si chiar din Europa, instalatiile de nichelare-cromare-cuprare, singurele de mare capacitate din Dobrogea * Locul a zeci de strunguri din sectia de Prelucrari metalice este luat acum de masinile de gunoi ale firmei Polaris * Un cuptor cu inductie, cu o capacitate de elaborare de peste 24 de tone de fonta pe zi, zace nefolosit din lipsa de comenzi * Din cel mai puternic furnizor de saboti de locomotiva si vagoane de cale ferata din partea de sud-est a tarii, in situatia in care aici se turnau in conditii perfecte cate o suta de mii de bucati pe an fara sa se reuseasca respectarea contractelor din cauza numarului mare de solicitari, astazi nu se mai toarna nici o bucata din acest produs * Societatea avea si doua contracte de livrare a sabotilor catre Iordania si Siria, care nu au mai fost reinnoite dupa privatizare * Pentru niste abateri de la calitate, la un numar de 12 angajati li s-a imputat suma de 1,5 miliarde de lei, cea mai mica fiind de 90 de milioane de lei, iar cea mai mare de 450 de milioane de lei, numai ca in instanta avocatii firmei s-au facut de ras, fiind invinsi de niste bieti muncitori, care au castigat procesul

Scandalul privitor la societatea comerciala Meconst este departe de a fi incheiat, desi aceasta a fost preluata de firmele fratilor Gheorghe si Dumitru Martin la finele lunii mai anul trecut. Cu promisiuni care mai de care mai sforaitoare, acestia s-au angajat in fata salariatilor ca vor avea comenzi si ca, desigur, vor avea si salarii foarte atractive. Celor prezenti la instalare Dumitru Martin le-a spus ca in nici un caz nu-si vor pierde locul de munca, fiind nevoie de multi oameni pentru uriasul numar de comenzi pe care trebuie sa le onoreze, cele mai multe pentru export. Astazi, nici comenzi nu sunt, instalatiile, unele dintre ele complexe si foarte moderne, si chiar unicat in Romania, au fost transformate in fier vechi, iar dintre cei aproape cinci sute de oameni care erau angajati, astazi mai sunt doar aproape o suta, ceilalti fiind disponibilizati, si asta cu incalcarea tuturor clauzelor contractului incheiat cu fostul FPS. In anii dinainte de 1989, SC Meconst, fosta Intreprinderea Mecanica Navala, era una dintre cele mai performante din tara. De fapt, societatea asa a si fost preluata de actualii proprietari, astazi prezenta ei fiind aproape inexistenta in peisajul economic al judetului.Procesul de privatizare a societatii comerciale Meconst, fosta Intreprinderea Mecanica Navala, a inceput in anul 2000, cand in fruntea Fondului Proprietatii de Stat era Ovidiu Furnica. La licitatia organizata de institutia statului au participat doua firme, respectiv G&T Consulting, initialele insemnand Gheorghe si Titi (n.r.- diminutivul de la Dumitru, unul dintre cei doi frati Martin), un joint-venture constituit prin asociere, intre doua firme ale acelorasi proprietari, pentru a nu avea datorii si a putea participa la cumpararea Meconst-ului, si o alta condusa de un anume Gheorghe Istrate, care nu a fost acceptat din motive pe care nimeni nu le-a inteles la vremea respectiva. Scandalul a inceput chiar dupa adjudecare, cand Istrate a actionat FPS in instanta pentru ca reprezentantii SC G&T Consulting, desi nu platisera nici un leu din prima rata conform contractului, s-au prezentat la Meconst, in fata lui Dragos Ranca, directorul general de atunci, cu contractul de vanzare-cumparare semnat doar de Ovidiu Furnica, desi acesta nu era parafat si de FPS Bucuresti, asa cum spunea legea. Potrivit dosarului de prezentare a ofertei de privatizare, capitalul social al societatii era de aproape 20 de miliarde de lei, structura actionariatului fiind urmatoarea: manager- 0,03%, PPM- 7,99%, SIF Transilvania- 22,01%, FPS- 69,97%, iar obiectul de activitate al societatii era producerea de utilaje, ansamble si accesorii navale, constructii metalice grele, reparatii navale, diverse utilaje tehnologice. La data preluarii de catre SC G&T Consulting, SC Meconst avea in proprietate aproape 125 hectare suprafata de teren, iar in afara, o cantina si un camin de nefamilisti.

Privatizare dubioasa si cu bani putini

Pe langa acestea, Meconst avea o cale ferata industriala cu acces la linia curenta, locomotiva de manevra, macara CF, instalatii de ridicat, hale, depozite acoperite, depozite platforma, grupuri sociale, dispensar medical, gospodarie anexa, sediu administrativ cu trei nivele. Potrivit evaluatorilor, SC Meconst "dispune de o echipare tehnologica universala care ii permite sa abordeze lucrari diverse, cu integrare tehnologica ridicata, iar societatea este unicul producator national al bucselor arbore portelice si al etansarilor arborelui portelice pentru nave". Principalele exporturi efectuate de Meconst la data inceperii privatizarii erau, pentru anii 1998-1999, urmatoarele: Norvegia- 3,1 miliarde de lei, respectiv 2,4 miliarde de lei, Germania- 10,76 miliarde de lei, respectiv 3,9 miliarde de lei, Danemarca- 1,6 miliarde de lei, Iordania- cate opt sute de milioane de lei anual, Olanda- 108 milioane de lei, respectiv 6,899 miliarde de lei, SUA- 366 milioane de lei, respectiv 4,032 miliarde de lei. In proprietatea societatii mai erau o serie de laboratoare pentru incercari mecanice, pentru analize chimice, pentru verificari nedistructive si pentru verificari metrologice acreditate de Reteaua Nationala de Acreditare din Romania, de Germanischer Lloyd, Registrul Naval Roman, ISCIR, AFER si de catre Biroul Roman de Metrologie Legala. La aceeasi data, veniturile estimate erau, pentru anul 1999, de 32 de miliarde de lei, carora li se adauga cele din export, in valoare estimata de 22 miliarde de lei. In ciuda unui capital social de aproape 30 de miliarde de lei, si cu datorii de circa 15 miliarde de lei la bugete, societatea a fost cumparata la vremea respectiva cu numai sase miliarde de lei, desi o societate de evaluare din Tulcea spune ca numai sarma de cupru din electromotoare era apreciata la peste zece miliarde de lei. La data cumpararii societatii de catre fratii Martin, SC Meconst avea 485 de salariati, dintre care 464 personal muncitor si 21 de oameni in functii de conducere. In ciuda celor parafate in contractul de vanzare-cumparare dintre FPS si G&T Consulting de a pastra timp de cinci ani forta de munca in aceeasi structura, imediat de la preluarea fabricii, in ciuda promisiunilor facute la investirea sa in functia de administrator, Dumitru Martin a dispus concedierea masiva a angajatilor, in repetate randuri, astfel ca astazi societatea mai are doar aproape o suta de oameni.

Dupa noi, potopul

Ultima disponibilizare de personal a avut loc pe 15 august, un maistru, unul dintre cei mai vechi oameni ai societatii, care s-a aflat pe aceasta lista, avand un accident vascular. Potrivit unor surse din interior, fratii Martin au distrus una dintre cele mai moderne fabrici din aceasta zona, care practic, potrivit evaluatorilor, "ii permite sa abordeze lucrari diverse, cu integrare tehnologica ridicata, avand personal cu calificare inalta, in diferite specialitati tehnice". In numai cateva luni, fabrica a fost pusa pe chituci, fiind dezafectate si vandute ca fier vechi, printre altele, Turnatoria de modele usor fuzibile, una dintre cele mai moderne din tara, singura din zona, cea mai apropiata fiind tocmai la Campina, instalatia de Tratare prin nitrurare, una dintre cele mai moderne din Romania si chiar din Europa, care, chiar daca nu a functionat niciodata, in afara de probe, nu inseamna ca nu putea intra in flux. A mai fost dezafectata si vanduta la fier vechi intreaga instalatie de acoperiri metalice, cea mai mare de acest fel din Dobrogea, dar si din judetele limitrofe, aici putandu-se efectua operatiuni de acoperiri cu zinc, cupru, nichel, crom si cadmiu. Hala de prelucrari metalice, unde existau zeci de strunguri si utilaje de aschiere, unele dintre ele special achizitionate pentru utilaje energetice si subansamble navale, a fost transformata in garaje pentru autogunoierele societatii Polaris, firma de salubritate a municipiului Constanta, proprietate tot a fratilor Martin. Sectia de Turnatorie fonta, care lucra in regim de foc continuu, in care exista statii de preparare a amestecurilor si a miezurilor, precum si un cuptor cu inductie de 3,2 tone fonta lichida utilizabila, dar si doua cubilouri de cate patru tone fonta pe ora, care puteau fi folosite in elaborarea si modificarea fontelor in sistem duplex, prin imbunatatirea compozitiei chimice in cel cu inductie, nu au lucrat mai mult de o luna de la preluarea societatii de catre fratii Martin. In aceasta sectie au fost executati de-a lungul anilor, dupa autorizari extrem de dure ale Autoritatii Feroviare Romane, sute de mii de saboti de frana pentru locomotive si vagoane de cale ferata, SC Meconst fiind singurul autorizat sa livreze astfel de subansamble in zona. De asemenea, tot aici se fabricau anual circa 30 de mii de saboti pentru export Iordania, ulterior si pentru Siria. In prezent, din cei peste o suta de angajati ai sectiei nu mai lucreaza nici unul, singurul fabricant de saboti din zona incheindu-si subit activitatea, acestia fiind acum produsi intr-o baraca la Tulcea. La preluarea societatii, existau contracte ferme de saboti, pentru ani de zile, in conditiile in care bazele de aprovizionare de la Brasov, Iasi, Galati preferau numai sabotii turnati la SC Meconst. Ba, mai mult, societatea a participat la o licitatie pentru un numar modic de produse turnate, respectiv piulite de inchidere pentru vagoanele cisterna, si unde, desi avea termen sase luni pentru remedierea unor deficiente, a preluat produsele in cauza in dauna societatii comerciale Sorena. Si pentru ca toate acestea parca nu ar fi fost de ajuns, la putin timp de la preluarea societatii, conducerea, prin Dumitru Martin si juristul acesteia, Ionut Tarsoaga, ultimul fost angajat al FPS si care are o importanta contributie la cumpararea dubioasa de catre fratii Martin a intreprinderii, au stabilit ca 12 angajati au produs o paguba firmei de peste 1,5 miliarde de lei, cea mai mica suma fiind de 90 de milioane de lei, iar cea mai mare de aproape o jumatate de miliard de lei. Motivul imaginar al imputarii colosalelor sume era un contract pentru un export la o companie din Franta, nerealizat in conditiile impuse de beneficiar. Numai ca, dupa ce au atacat in instanta deciziile, angajatii in cauza si-au castigat banii, ba chiar si cheltuielile judecatoresti. Si pentru ca tot vorbeam de o serie de disponibilizari, trebuie sa spunem ca de la preluarea fabricii si pana in prezent au fost dati afara, uneori fara motiv, simpli angajati, dar si cadre tehnice, inclusiv directori, cu inalta pregatire profesionala si tehnica. Spunem ca sunt specialisti de inalta clasa profesionala pentru ca disponibilizatii de la Meconst si-au gasit imediat de lucru, si pe salarii mult mai bune, si chiar pe functii de conducere, cum de fapt nici nu ar fi visat daca ar fi ramas la mana Martinilor. Ba chiar putem spune ca nici pe cei care i-au ajutat sa intre in fabrica nu prea i-a tinut minte, sa-i rasplateasca, spunem acest lucru gandindu-ne la Nicolae Mocanu, fostul lider de sindicat, care, dupa cum spun fostii lui colegi, cu studiile juridice pe care zice ca le are ar fi vrut sa ajunga unul dintre directorii societatii, dar acum se ocupa de mancarea zilnica a celor cinci caini ai stapanilor si de dirijatul a trei femei de serviciu, care matura prin curte.
Urmareste-ne pe Google News
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp

Ti-a placut articolul?

Comentarii