Noile reglementari fiscale ce vor intra in vigoare de la 1 ianuarie 2004
Noile reglementari fiscale ce vor intra in vigoare de la 1 ianuarie 2004Sistemul de antrepozitare fiscala reglementat de OG 86/2003 vizeaza eradicarea evaziunii fiscale in domeniul produselor accizabile * Alaturi de sumele datorate bugetului de stat, toti banii din contributii sociale vor fi colectati de Ministerul Finantelor Publice * Codul Fiscal reglementeaza scutirile de la plata impozitului pe cladiri, plata impozitului pe teren pentru terenurile degradate sau poluate si pastreaza taxa hoteliera practicata pana acum
Legislatia privind produsele accizabile
Inceputul anului viitor va majora volumul de munca al finantistilor locali si din tara prin introducerea in sistemul financiar a unor noi acte normative. De la 1 ianuarie 2004 va intra in vigoare, o data cu celelalte acte normative, sistemul de antrepozitare fiscala, conform prevederilor OG nr.86/2003 privind reglementarea unor masuri in domeniul financiar-fiscal pentru urmatoarele grupe de produse: alcool si bauturi alcoolice, produse din tutun si uleiuri minerale. Productia si/sau depozitarea produselor accizabile, acolo unde acciza nu a fost platita, pot avea loc numai intr-un antrepozit fiscal; prin urmare, un antrepozit fiscal poate fi folosit numai pentru producerea si/sau depozitarea acestor produse. Ministerul Finantelor Publice defineste productia de produse accizabile ca reprezentand orice operatiune de fabricare, procesare sau modificare sub orice forma a acestora. Antrepozitul fiscal poate functiona numai pe baza unei autorizatii emise de Ministerul Finantelor Publice, ca autoritate fiscala competenta. Autorizarea se va face in baza unei cereri depuse la autoritatea fiscala competenta, insotita de urmatoarele documente referitoare la: amplasarea si natura locului, tipurile si cantitatea de produse accizabile estimate a fi produse si/sau depozitate in decursul unui an, identitatea si alte informatii cu privire la persoana care urmeaza sa-si desfasoare activitatea ca antrepozitar autorizat, precum si capacitatea persoanei care urmeaza a fi antrepozitar autorizat de a satisface cerintele de autorizare. La randul ei, autoritatea fiscala competenta elibereaza autorizatia de antrepozit fiscal pentru un loc, numai daca locul urmeaza a fi folosit pentru producerea, imbutelierea, ambalarea, primirea, detinerea, depozitarea si/sau expedierea produselor accizabile. In cazul unui loc autorizat numai ca antrepozit fiscal de depozitare, cantitatea de produse accizabile depozitate trebuie sa fie mai mare decat cantitatea pentru care suma accizelor potentiale este mai mare de 50.000 euro. Locul trebuie sa fie amplasat, construit si echipat astfel incat sa se previna scoaterea produselor accizabile din acest spatiu fara plata accizelor. Acelasi loc nu va fi folosit pentru vanzarea cu amanuntul a produselor accizabile. In cazul unei persoane fizice care urmeaza sa functioneze ca antrepozitar autorizat, aceasta este obligata sa dovedeasca prin cazier ca nu a fost condamnata definitiv pentru evaziune fiscala, abuz de incredere, fals, uz de fals, inselaciune, delapidare, marturie mincinoasa, dare sau luare de mita, in Romania sau in oricare dintre statele straine in care aceasta a avut domiciliul/rezidenta in ultimii 5 ani. Persoanele juridice care urmeaza sa functioneze ca antrepozitar autorizat, administratorii acestor persoane juridice, de asemenea, vor face dovada ca nu au fost condamnati definitiv din aceleasi motive, in acelasi interval de timp. Ordonanta prevede si o serie de conditii pe care viitorul antrepozitar trebuie sa le indeplineasca intocmai. Astfel, trebuie sa depuna la autoritatea fiscala competenta o garantie financiara care sa acopere riscul de neplata a accizelor pentru produsele accizabile care sunt produse, primite, depozitate sau expediate din antrepozitul fiscal. Garantiile pot fi: depozite in numerar, ipoteci, garantii bancare sau garantii personale. Acest lucru va duce la facilitarea controlului incasarilor catre organul fiscal care va putea sa recupereze creanta catre bugetul de stat fara prea mare bataie de cap: popriri bancare sau executari silite. O alta conditie este sa instaleze si sa mentina incuietori, sigilii, instrumente de masura sau alte instrumente similare adecvate, necesare asigurarii securitatii produselor accizabile amplasate in antrepozitul fiscal. Are obligatia sa tina evidente exacte si actualizate cu privire la materiile prime, lucrarile in derulare si produsele accizabile finite, produse sau primite in antrepozitele fiscale si expediate din acestea, si sa prezinte evidentele corespunzatoare la cererea autoritatilor fiscale. In plus, trebuie sa asigure accesul autoritatilor fiscale competente in orice zona a antrepozitului fiscal, in orice moment in care antrepozitul fiscal este in exploatare sau este deschis pentru primirea sau expedierea produselor. Antrepozitarii au obligatia indiscutabila sa prezinte produsele accizabile pentru a fi inspectate de autoritatile fiscale competente, la cererea acestora, si sa asigure in mod gratuit un birou in incinta antrepozitului fiscal, la cererea acestora. Nu se exclude privind raportarea catre autoritati a oricarei extinderi sau modificari a structurii antrepozitului fiscal, precum si a modului de operare in acesta, care poate afecta cuantumul garantiei financiare constituite. Emiterea autorizatiilor de antrepozite fiscale se efectueaza in baza deciziei unei comisii instituite la nivelul Ministerului Finantelor Publice prin ordin al ministrului Finantelor Publice. Autorizatiile se elibereaza in termen de 30 de zile de la data depunerii documentatiei complete. Toate autorizatiile emise in cursul anului 2003 in baza Legii nr.521/2002 privind regimul de supraveghere si autorizare a productiei, importului si circulatiei unor produse supuse accizelor sunt valabile pana la data de 31 decembrie 2003. In cazul agentilor economici autorizati potrivit prevederilor Legii nr.521/2002, ale caror autorizatii expira dupa data intrarii in vigoare a OG nr.86/2003 privind reglementarea unor masuri in materie financiar-fiscala, publicata in Monitorul Oficial nr.624/31.08.2003, valabilitatea acestor autorizatii s-a prelungit de drept pana la data de 31 decembrie 2003, cu conditia platii taxei de autorizare legale, calculata proportional cu perioada de valabilitate ramasa.Declararea si colectarea creantelor catre stat
Ordonanta 86/2003 privind reglementarea unor masuri in domeniul financiar-fiscal, referitoare la activitatile de declarare si colectare a creantelor bugetare reprezentand contributii sociale, isi va intra in drepturi tot la inceputul lunii ianuarie 2004. Colectarea creantelor catre stat de la persoanele fizice sau juridice care au calitatea de angajatori sau asimilat al acestora se va face se catre Ministerul Finantelor Publice prin unitatile fiscale teritoriale. Contributiile sociale pentru care ministerul, prin organele fiscale teritoriale, este competent sa desfasoare activitatile privind declararea si colectarea acestora sunt: contributia de asigurari sociale datorata de angajator, precum si cea retinuta de la asigurati, contributia de asigurari pentru somaj, contributia de asigurare pentru accidente de munca si boli profesionale datorata de angajator. De asemenea, contributia pentru asigurari sociale de sanatate datorata de angajator, mai putin creantele bugetare si accesoriile acestora cesionate de Casa Nationala de Asigurari de Sanatate catre Autoritatea pentru Valorificarea Activelor Bancare, contributia pentru pensia suplimentara, retinuta de la persoanele cuprinse in sistemul de asigurari sociale, datorata pana la data de 1 aprilie 2001 si neachitata pana la data de 31 decembrie 2003. Obligatiile catre Fondul de pensii si asigurari sociale ale agricultorilor, datorate pana la data de 1 iulie 2000 de catre agentii economici care au realizat venituri din activitatea de productie agricola, de industrializare si comercializare a produselor agricole si alimentare, si neachitate pana la data de 31 decembrie 2003, intra de asemenea sub jurisdictia Ministerului Finantelor. Actul normativ mai prevede mentinerea inlesnirilor la plata, reglementeaza termenele limita de plata a obligatiilor bugetare, modul de plata a acestora. Ceea ce este cel mai important este faptul ca organele fiscale teritoriale vor fi acelea care vor urmari derularea si respectarea conditiilor de catre platitorii de contributii sociale beneficiari ai inlesnirilor la plata, astfel cum au fost prevazute in conventiile incheiate la data acordarii acestora. Casa Nationala de Pensii si Alte Drepturi de Asigurari Sociale, Casa Nationala de Asigurari de Sanatate, Agentia Nationala pentru Ocuparea Fortei de Munca, Fondul National de Asigurare pentru Accidente de Munca si Boli Profesionale si unitatile din subordinea acestora, dupa caz, isi mentin calitatea de creditor bugetar pentru veniturile bugetare reprezentand contributii sociale datorate de persoanele fizice asigurate pe baza de declaratie/contract de asigurare sociala, precum si alte venituri ale bugetelor de asigurari sociale, conform legii.Noul Cod Fiscal
Acesta este un alt act normativ care va pune, practic, o noua ordine in intreg sistemul financiar-contabil, astfel incat sa existe posibilitatea depistarii la timp si atragerii sanctiunilor necesare asupra actelor de evaziune fiscala, atat de mult vanata in cursul acestui an de organele de control abilitate. Ordonanta prin care a fost aprobat Codul Fiscal elimina penalitatea de 10% pentru nevirarea in termen de 30 de zile de la scadenta a sumelor reprezentand obligatii datorate prin retinere la sursa si prelungeste, de la 48 de ore la trei zile lucratoare, termenul in care poate fi efectuata, fara dobanzi si penalitati, decontarea obligatiilor catre buget prin intermediul bancilor. In cazul in care contribuabilii formuleaza contestatii impotriva actelor fiscale, ei le pot retrage fara sa piarda dreptul de a depune o noua contestatie, in termenul legal, respectiv 30 de zile de la comunicarea actului. In plus, ei vor putea contesta si alte acte administrative fiscale in afara celor privind stabilirea de obligatii bugetare sau masuri de executare silita. Nedepunerea declaratiilor fiscale in termenul prevazut va fi sanctionata contraventional, dar vor fi eliminate penalitatile. Termenul de prescriptie pentru dreptul organelor fiscale de a recalcula taxele si impozitele unui contribuabil va fi de 5 ani, cu exceptia cazurilor de evaziune fiscala, la care prescriptia este de 10 ani. Pentru persoanele fizice, nedepunerea la termenele prevazute de lege a declaratiilor de venit constituie contraventie si se sanctioneaza cu amenda de la 100.000 lei la un milion de lei. Codul de procedura este bazat pe principiul contribuabilului de a fi ascultat si principiul prevalentei economicului asupra juridicului. In acest sens, vor fi impozitate toate veniturile si valorile patrimoniale chiar daca activitatile din care provin nu indeplinesc cerintele legale. Autoritatea fiscala trebuie insa sa actioneze echilibrat si rezonabil. Tot de la inceputul anului, cei care isi reabiliteaza termic cladirile de locuit (isi monteaza termopane etc.) vor fi scutiti de la plata impozitului pe cladire pe perioada de rambursare a creditului obtinut pentru reabilitare termica. Prevederea va fi introdusa cu o luna inainte de inasprirea conditiilor de creditare. In anul 2004 nu se mai plateste taxa pentru succesiune, din 2005 urmand sa fie scutiti de taxele notariale doar cei care dezbat succesiunea in termen de un an de la data decesului proprietarului bunurilor. Autorizatiile pentru micii meseriasi vor costa mai putin. Noul Cod Fiscal a lasat impozitele si taxele locale la nivelul stabilit in mai 2003. Noutatile privind impozitele si taxele locale ar fi urmatoarele: scutirea de la plata impozitului pe cladire pentru persoanele fizice si juridice care reabiliteaza termic cladirile de locuit pe care le au in proprietate, nu se vor achita nici taxe pentru autorizatiile de construire in cazul lucrarilor de reabilitare, impozitul pe cladiri se va datora doar de catre proprietar, atat in cazul cladirilor inchiriate, cat si in situatia leasingului. Au mai fost introduse si alte cateva scutiri: plata impozitului pe cladire si pe teren pentru parcurile tehnologice si de cercetari stiintifice, plata impozitului pe teren pentru terenurile degradate sau poluate, pe toata perioada cat dureaza ameliorarea acestora. Taxa hoteliera a ramas. S-a mentinut prevederea actuala potrivit careia consiliile locale pot institui taxa hoteliera, calculata, in cota cuprinsa intre 0,5-5%, la tarifele practicate de unitatile de cazare, in functie de categoria acestora. De la 1 ianuarie 2004, taxele pentru eliberarea autorizatiei pentru desfasurarea unei activitati economice (pentru micii meseriasi, carausi, liber-profesionisti, pentru cazanele de fabricat rachiu, mori) vor fi de 100.000 lei in mediul rural si 500.000 lei in mediul urban. Pana acum, aceste taxe se plateau diferentiat (pe fiecare activitate in parte), suma fiind cuprinsa intre 55.000 lei si 1,2 milioane lei. Codul Fiscal elimina viza de prelungire a autorizatiei de functionare a persoanelor fizice independente, asociatiile familiale, pentru certificatul de producator agricol, autorizatia sanitara de functionare.Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp