Portul Constanta intra in lumea buna a operatorilor portuari
Portul Constanta intra in lumea buna a operatorilor portuariCompania Nationala "Administratia Porturilor Maritime" Constanta a pus in functiune in septembrie 2003 Terminalul de Containere Mol IIS * In urma investitiilor finalizate in 2003, de la o cifra de afaceri de aproximativ 1050 miliarde lei raportata la sfarsitul anului trecut, in 2004 compania va realiza o cifra de afaceri de circa 1450 miliarde lei * CN "APM" se implica anul acesta in realizarea unui port turistic in zona Cazinoului din Mamaia * Portul de agrement Tomis va fi modernizat * De anul acesta vor demara lucrarile la un terminal de pasageri care va fi construit la dana de pasageri
Activitatea portuara este coordonata si supervizata de catre reprezentantul in teritoriu al Ministerului Transporturilor, Comunicatiilor si Turismului, Compania Nationala "Administratia Porturilor Maritime" SA Constanta, a carei echipa manageriala este in permanenta preocupata de bunul mers al acesteia, precum si de implementarea unei infrastructuri la nivel european. Realizarea acestui tel presupune efort si aptitudini manageriale deosebite. Situatia actuala a companiei arata ca echipa condusa de directorului general al CN "APM" SA Constanta, Gheorghe Moldoveanu, este pe drumul cel bun.Rep.: Ce proiecte ati derulat anul trecut si care dintre ele au fost finalizate?Gheorghe Moldoveanu: "Administratia Porturilor Maritime" Constanta are un program investitional in fiecare an. In 2003 am avut unele probleme deosebite strict legate de finalizarea unor proiecte ale Administratiei, in sensul necesitatii acestora. In continuare am sa le enumar. Cap de afis este Terminalul de containere care avea termen de punere in functiune luna septembrie 2003 si, cu eforturile contractorului, ale consultantului si Administratiei, am reusit ca acest proiect important de 90 milioane de dolari sa fie pus in functiune la termen. Este cea mai mare investitie a Portului Constanta in ultimii 20 de ani. Noi suntem foarte multumiti si mandri de aceasta realizare care se ridica la standardele internationale din punct de vedere tehnologic! A doua realizare foarte importanta este investitia legata de obtinerea statutului de port cu facilitati fiscale, care confera Portului Constanta avantajul de a atrage mai multa marfa, pentru ca toata marfa care vine in port si iese pe poarta acestuia nu este vamuita. Investitia a fost foarte importanta, dandu-se in functiune un gard de protectie si un drum perimetral in valoare de aproximativ 20 miliarde lei . In luna august, cu eforturi comune, Administratia si Vama Constanta au pus in functiune acest obiectiv. Portul Constanta a primit pe data de 20 august 2003 statutul de port cu facilitati fiscale.Rep.: Printre planurile de inceput de an 2003 se regasea si modernizarea portilor de acces. Ce s-a facut in acest sens?G.M.: Acest lucru a reprezentat pentru noi un alt obiectiv important. Am inceput cu modernizarea Portii numarul 10, din zona de sud a Portului Constanta, reprezentand de altfel o investitie de 25 miliarde lei, care este foarte necesara si utila. Lucrarea a fost pusa in functiune in luna octombrie si asigura un trafic modern si un flux normal privind controlul vamal si alte operatii specifice activitatii din Portul Constanta. In plus, in anul care a trecut o alta preocupare a "Administratiei Porturilor Maritime" Constanta a fost asigurarea de operatori pentru Terminalul de containere. Aici am mentinut stacheta sus, chiar daca nu am inregistrat rezultate notabile inca de la primele operatii. Am reusit sa atragem firma "Dubai International", lider in Portul Constanta, sa vina ca principal operator de containere, iar noi suntem foarte multumiti de contractul incheiat. Suntem siguri ca aceasta activitate in Portul Constanta va asigura 15-20% din veniturile Administratiei Constanta. In decursul anului trecut am mai investit si in alte obiective. Chiar daca pare lauda, avem cea mai moderna statie de pompare si de canalizare. Referitor la statia de canalizare, totul este monitorizat dintr-un punct central, stim intotdeauna starea de functionare a tuturor statiilor de pompare si canalizare din Portul Constanta, lucru care de altfel se incearca inca sa se introduca la regiile de apa, dar care probabil vor mai avea de asteptat doi sau trei ani. Reteaua de alimentare cu apa si canalizare din Portul Constanta este net calitativa oricarei retele din Romania. Nu exista nicaieri in tara tehnologie de monitorizare in detaliu a consumului de apa uzata deversata. Astfel, risipa sau furtul de apa potabila sunt monitorizate in Portul Constanta. Se pastreaza, totodata, si parametrii calitativi ai apei potabile furnizate de regia de apa.Rep.: Ce schimbari s-au produs in cifra de afaceri de la punerea in functiune a terminalului de containere si de la obtinerea statutului de port cu facilitati fiscale?G.M.: S-a produs o revizuire contractuala intre noi si operatori, care au condus la efectul ca in 2004 sa estimam pe baza unor date concrete o crestere a veniturilor Administratiei cu aproximativ 45%. La o cifra de afaceri de aproximativ 1050 miliarde lei in 2003, in 2004 vom realiza o cifra de afaceri de circa 1450 miliarde lei. Este meritul tuturor compartimentelor din aceasta institutie care au analizat in mod foarte serios si care au muncit ca sa obtinem aceasta crestere, care va contribui la dezvoltarea infrastructurii portului. Am realizat cel mai ambitios program de dragaj, am realizat dragaje de circa 95 miliarde lei in Portul Constanta, asigurand adancimile normale de functionare pentru mai multe dintre bazinele portuare, adancimi care nu au fost atinse niciodata, spre multumirea agentilor operatorilor portuari care au beneficiat de aceste chestiuni. Anul trecut am dragat de trei-patru ori mai mult decat in alti ani si este un record. Acelasi lucru il vom face si in 2004, ceea ce va conferi Portului Constanta cheiuri cu adancimi corespunzatoare proiectului initial. Acum, legat de cresterea veniturilor, au fost discutii cu operatorii si s-a vazut foarte clar ca trebuie sa se stabileasca noi tarife in conditiile in care CN "APM" Constanta a inchiriat pe termen de 18 ani bunurile. Asta ii confera operatorului portuar posibilitatea de a face investitii si va avea siguranta ca nu va fi dat la o parte in viitor.Terminal de pasageri in Portul Constanta
Rep.: Ce lucrari demarate anul trecut vor avea finalitate in acest an?G.M.: De anul trecut, Administratia s-a implicat in activitatea turistica, in sensul ca in luna martie avem finalizat proiectul pentru un Terminal de pasageri in Portul Constanta. Constructia acestui terminal va trebui sa inceapa anul acesta si sa se termine in 2005, in luna mai. Terminalul de pasageri, care este la dana de pasageri, va fi unul frumos cu o arhitectura deosebita si va fi foarte util, facut dupa normele europene. Vom realiza in Mamaia un mini-port care va servi navelor de pasageri. Portul turistic va fi amplasat in zona Cazino, unde este pasarela aceea aflata intr-o stare avansata de degradare. De asemenea, am demarat lucrarile de reparatii si modernizare a Portului Tomis. Va avea o infatisare deosebita. Pana la finele lui 2005 lucrarile vor fi terminate si, impreuna cu Primaria Constanta, vom asigura un loc deosebit pentru toata lumea. Continuam modernizarea portului, in sensul ca vom efectua lucrari la Poarta 9, tot in zona de sud a portului, care are ca termen de finalizare trimestrul doi al acestui an, investitia facuta este de circa 25 miliarde lei.Rep.: Pentru realizarea acestor obiective pe care vi le-ati propus si care necesita costuri mari, s-au contractat fonduri din exterior sau se executa din surse proprii?G.M.: O investitie foarte importanta care este in curs de derulare si care se va termina in proportie de 90% se va realiza in luna martie 2005 si este proiectul de mediu care va aduce Portul Constanta la standarde de mediu la nivel european. Vom face o groapa ecologica, vom monta un incinerator modern care nu exista in toata Dobrogea la nivelul la care il facem noi. Vom avea statie de tratare a apelor poluate cu hidrocarburi. De asemenea, vom avea o nava multifunctionala care va avea, in principal, destinatia de a asigura curatenia bazinelor portuare. Pretul este de circa 15 milioane euro si se face cu 50% fonduri de la Banca Europeana de Investitii si 50% din fonduri proprii. Partea noastra de finantare este asigurata dintr-un credit de la Banca Romana de Dezvoltare. Restul investitiilor despre care am vorbit sunt cu bani din sursele CN "AMP" Constanta. Efortul investitional pentru 2004 din surse proprii va fi de aproximativ sapte milioane de euro.Rep.: In acest an a fost programata si constructia centralei eoliene in Portul Constanta. Cand va demara acest proiect?G.M.: A pornit de anul trecut treaba. Discutiile privind alegerea celui care va presta serviciile de executie se fac sub coordonarea ministerului. La acest nivel este stabilita o comisie din care fac parte oameni ai Administratiei Porturilor Maritime Constanta. Pe data de 22 ianuarie a avut loc prima intalnire in care comisia a analizat cele trei propuneri din partea ABB Suedia, General Electric SUA si Athena SA, o firma din Grecia. Probabil vom avea posibilitatea ca, maxim in trimestrul doi 2005, sa avem energie eoliana in Portul Constanta, realizata in conditii foarte bune. Noi, pentru treaba asta, ne aliniem la legislatia de mediu in vigoare si urmarim si un profit. Nu luam nici un tarif sau vreo taxa celui care va face investitiile, singura conditie este sa ne livreze curent electric mai ieftin decat Electrica SA. Acela va castiga! Centrala va fi amplasata pe digul de larg si este compusa din patru unitati de doi MW si doua de sase MW.REP.: Multumim si va uram succes in tot ceea ce v-ati propus sa realizati in acest an.Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp