Fondul Documentar Dobrogea de ieri și de azi
BIBLIOTECA VIRTUALĂ
Ziua Constanta
//
01:15 23 12 2024 Citeste un ziar liber! Deschide BIBLIOTECA VIRTUALĂ

#citeşte! ZIUA de Constanţa sau forţa de a rezista

ro

29 Nov, 2014 00:00 3724 Marime text
Conf. univ. dr. Aurelia Lăpuşan
Senior editor ZIUA de Constanţa 2006 - 2007

 
Ca profesor titular al unor cursuri de specialitate la Jurnalism, precum Istoria presei române şi Presă regională, ca autor al unei Istorii a jurnalismului dobrogean, am urmărit cu atenţie evoluţia fiecărui ziar din Constanţa. Am cooptat la acest studiu aproape cotidian şi pe mulţi dintre studenţii de la Jurnalism. Unii dintre ei au ales ca teme de licenţă asemenea cercetări ale localismului şi regionalizării actului mediatic.
Nu voi face clasamente şi voi evita adjectivele, din respect pentru toţi cei care au această nobilă şi responsabilă meserie. Mulţi dintre foştii noştri studenţi au lucrat sau încă lucrează la ZIUA de Constanţa, cel puţin au făcut practica anuală în această redacţie.

Voi afirma deci cu justificat temei că, în ultimii 14 ani, ZIUA de Constanţa poate fi apreciat în spaţiul regional ca ziarul cu un mare grad de inovaţie, adaptat la publicul său, pe care se străduieşte să-l cunoască şi să-l fidelizeze, la starea judeţului, la problemele acestuia, de ordin politic, economic, social. Este un ziar bine lucrat, cu subiecte de interes din multe domenii, are nerv, dinamism, un format echilibrat. Are incisivitate, tratează teme de interes civic, este combativ şi se păstrează într-o dificilă echidistanţă politică. În aceşti 14 ani de existenţă, a fost uneori cenzurat, i s-a interzis difuzarea în anumite reţele de distribuţie a presei, a avut parte de multe hărţuieli din partea autorităţilor locale. A dus consecvent o bătălie, nu totdeauna cu succes, impunând transparenţă în deciziile autorităţii publice locale, în special privind achiziţiile. Uneori, articole de atitudine civică semnate în ZIUA de Constanţa au fost preluate de presa internaţională, contribuind astfel la notorietatea ziarului.

Deşi înfruntă criza care a cuprins toată media printată, reuşeşte să se menţină, să facă faţă, să dovedească. Ştiu că este meritul întregii echipe, dar mai ales al neobositei Claudia Tanislav, care deţine abilităţi manageriale nebănuite, o adevărată luptătoare a cauzei comune.
ZIUA a fost un brand în publicistica românească. Îl găsim în istorie în multe ipostaze şi perioade: 1873, Bucureşti, de trei ori pe săptămână, 1896, Bucureşti, cotidian politic şi literar al Partidului Democrat Radical condus de G. Panu, la care a colaborat şi I.L. Caragiale, apoi, în ianuarie 1911, Bucureşti, un alt ZIUA, progerman, în perioada neutralităţii româneşti din primul război mondial, dar ZIUA apare şi la Tighina, în 1921, avându-l director pe M.I. Căpăţână.

Poate această tradiţie a reluării unor nume cunoscute, de impact emoţional, să-l fi inspirat pe Sorin Roşca Stănescu, la 13 iunie 1994, când ZIUA reapare cotidian, sub comanda lui. Mai târziu este înfiinţată prima ediţie locală, ZIUA de Vest (1996, cotidian regional care se distribuie împreună cu naţionalul ZIUA), apoi de Iaşi (din 1998 până în 2008, când devine Bună Ziua, Iaşi), de Galaţi-Brăila (1998 - 2001), de Giurgiu (1995 - aprilie 1996, lunar), de Constanţa (20 noiembrie 2000), mai târziu, de Cluj (2004), Hunedoara şi Braşov. La 13 august 2004, apărea ZIUA de Tulcea, supliment al cotidianului ZIUA de Constanţa. Director Doru Iordache, coordonator Emilian Andrei. A apărut până în 3 octombrie 2005, cu 43 de numere. Era proiectul ambiţios de deschidere a unor francize în diverse capitale de judeţ, unde problemele naţionale erau prezentate alături de cele locale.

La începutul anului 1996, ZIUA lansa în premieră în România ediția online a cotidianului național, și, trei ani mai târziu, prima ediție internațională - ZIUA U.S.A., pentru românii din SUA şi din Canada. A fost primul cotidian românesc care s-a lansat pe Internet. Din păcate, rând pe rând, ziarele au dispărut, înecate în greutăţi insurmontabile. La 30 ianuarie 2010, a fost sistată și apariția online a publicaţiei-mamă.
Singurele care au ţinut piept tuturor dificultăţilor, au rezistat şi şi-au continuat parcursul au fost ZIUA de Constanţa şi ZIUA de Cluj.

Pentru ZIUA de Constanţa, cei 14 ani pe care-i poartă pe umăr înseamnă o carte de identitate, prestanţă, recunoaştere,respect.
Să-i dorim ziarului constănţean să-şi păstreze curajul şi forţa, dar şi prospeţimea anilor de început. La mulţi ani de succes!
Urmareste-ne pe Google News
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp

Ti-a placut articolul?

Comentarii