Campania electorala pro si contra
Campania electorala pro si contra
18 Nov, 2004 00:00
ZIUA de Constanta
1265
Marime text
Traversam cu totii o perioada electorala, lipsita de evenimente deosebite, chiar anosta. Principalele forte politice sunt lipsite de actiuni spectaculoase, cu toate ca miza este una importanta - puterea. Trebuie remarcat insa faptul ca, de aceasta data, prezidentiabilul Basescu se detaseaza din nou printr-o campanie mult mai bine polarizata in sfera comercialului, care prinde in randul populatiei, comparativ cu gomosul Adrian Nastase, pe care, pana la urma, geaca de campanie, care i-a luat fata costumului Armani, sta ca pe gard. Tot mai multi oameni se simt frustrati de lipsa de piper si sare a campaniei electorale. Ne-am obisnuit cu paine si circ, dar ce sunt de fapt campaniile electorale? O forma instituita democratic, prin care partide politice si oameni incearca sa ajunga la putere, sa castige increderea electoratului, sa arate ca programele lor sunt mai bune si, in final, sa castige valori mai multe. Sunt cateva caracteristici ale campaniilor electorale care trebuie sa ne atraga atentia. Prin natura lor, campaniile produc mai multi invinsi decat invingatori, ceea ce poate antrena o disputa "la baioneta", disperata, care nu mai tine cont de reguli, de un minimum de civilizatie - vezi "ursul Nastase si iepurasul Basescu". Campaniile au si ele regulile lor. Este esential ca partidele si candidatii sa cunoasca si sa stapaneasca mecanismele unei campanii electorale. In felul acesta, se asigura un fel de "egalitate a sanselor", care sa permita celor mai buni sa castige. La capatul unei campanii electorale se afla puterea, puterea atat de mult ravnita de catre partide si candidati. Dar, pentru ca "dupa" aceasta nu inseamna din cauza aceasta, o campanie poate face mult, dar niciodata nu face totul. O campanie poate adauga, poate construi, daca ceea ce exista, ca realizare, ca prestigiu, ca imagine, permite acest lucru. Dar o campanie nu va putea transforma niciodata un candidat fara credit si prestigiu intr-unul competitiv. Tocmai pentru ca la capatul cursei electorale se afla puterea, campaniile aduc la suprafata ceea ce este mai bun si ceea ce este mai rau in oameni. Ele pot fi prilej de derulare a unor proiecte, a unor strategii, cum pot fi si o forma de a vinde iluzii, o modalitate de a transforma spatiul public intr-o scena a invectivelor, a scenariilor murdare. In sfarsit, competitia politica este o forma de infruntare dura. Viata politica nu este doar ceea ce se vede: priviri, receptii, zambete. Omului politic i se cere o tarie speciala, o capacitate de stapanire aparte, calitati pe care cei mai multi politicieni romani nu le au. Adesea, alegatorul voteaza si omul, iar campania trebuie sa evidentieze si calitatile individuale ale candidatilor. Este limpede ca nici o idee politica nu poate fi pe placul intregii populatii si nici un candidat nu se bucura de popularitate unanima. In orice localitate exista categorii sociale bine determinate care nu-si vor schimba opiniile. Se stie ca media de varsta a votantilor unui partid ca PSD este mai mare decat cea a unui partid ca PD, de exemplu. De asemenea, un partid ca PNL are majoritatea votantilor cantonati in zona oamenilor cu studii superioare, in timp ce PSD este votat de un numar important de oameni cu opt clase. La alegerile din vara - orasele mari au fost mai apropiate de PD, PNL, iar cele mai mici si satele de PSD. Mesajul este termenul care se afla in spatele fiecarei campanii castigatoare. Un mesaj bun este cel care exprima nevoile, interesele, preocuparile unui numar cat mai mare de oameni, iar scopul campaniei electorale este ca mesajul sa ajunga la destinatari. Si sloganul reprezinta esenta unui mesaj electoral. El trebuie sa fie intotdeauna scurt si sonor, eventual original. Un exemplu in acest sens este sloganul candidatului A.D.A., Traian Basescu, "Asa DA Presedinte". A ramas de referinta in istoria campaniilor electorale din Romania, ziua in care Ion Iliescu a luat masa la McDonalds, demonstrand ca oamenii vor sa se simta pe picior de egalitate cu alesii lor. A incercat si prezidentiabilul Nastase sa imbuce codrul de paine laolalta cu minerii, dar nu a reusit sa para deloc original. A incercat sa se lanseze pe orbita prezidentialelor la Constanta duminica trecuta si n-a prins. In piata Farului nu s-au strans decat membri PSD, adusi cu arcanul din patru-cinci judete. Ceilalti privitori au venit clar pentru concertul dat in cinstea intaiului fiu al PSD.
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp
Comentarii