Editorial Inteligenţa românească, la export! De ce preferă olimpicii constănţeni să studieze peste hotare
Editorial: Inteligenţa românească, la export! De ce preferă olimpicii constănţeni să studieze peste hotare
17 Jan, 2017 00:00
ZIUA de Constanta
3304
Marime text
După o vacanţă prelungită, elevii constănţeni s-au întors de ieri în bănci pentru alte trei săptămâni de şcoală, până la încheierea semestrului. Şi dacă unii dintre elevi deja se gândesc la vacanţa ce va să vină şi se pregătesc să mai împuşte câte o notă mare, să îşi aranjeze mediile pe primul semestru, cei conştiincioşi se pregătesc deja pentru olimpiadele şcolare. Primele etape ale acestor competiţii au fost deja programate pentru sfârşitul acestei luni la aproape toate disciplinele, şi, la fel ca în fiecare an, cei mai buni elevi sunt pregătiţi să demonstreze ce cunoştinţe au acumulat până în acest moment, graţie profesorilor care îi pregătesc şi pasiunii lor pentru respectivele discipline.
Ca în fiecare an, ne aşteptăm să aflăm despre copiii geniali ai României, despre performanţele incredibile ale elevilor unor licee renumite, despre copii pasionaţi, care preferă să se dedice ore întregi studiului, în laboratoare sau în faţa unor atlase şi materiale pe care şi le procură din banii pe care alţii îi cheltuiesc pe ieşiri la film şi la sucuri cu prietenii.
Ne vom mândri şi în acest an cu elevii ce obţin medalii la competiţiile internaţionale, ce reuşesc să îi întreacă pe chinezi, pe coreeni sau pe americani şi duc steagul României pe podium, de parcă am fi contribuit cu ceva la reuşita acestora, apoi, când, absolvenţi fiind, aceştia vor alege universităţi de renume de peste hotare, vom regreta că am pierdut tineri de valoare şi că am dat la export inteligenţa românească.
Nu ne gândim însă la motivele care îi fac pe aceşti tineri să aleagă străinătatea, la faptul că statul nu îi sprijină suficient financiar, la bursele destul de mici pe care le primesc, burse care acoperă în mică parte costurile materialelor: atlase, planşe, cărţi şi alte materiale necesare pregătirii lor performante, nu iau în calcul că tinerii români se pregătesc în laboratoare cu echipamente depăşite, care peste hotare au fost de mult înlocuite.
Îmi povestea mama unei olimpice internaţionale la chimie de o situaţie tragicomică petrecută acum câţiva ani la o competiţie importantă în domeniu. După ce, timp de câteva săptămâni, tânăra elevă a învăţat să lucreze pe microscoapele mai performante ale Universităţii din Bucureşti, faţă de cele pe care se pregătea la liceul din Constanţa, ajunsă la concurs, s-a lovit de altă aparatură, cu mult mai bună faţă de cele cu care se pregătise în România. Din fericire, capacitatea tinerei de adaptare a ajutat-o pe aceasta să se acomodeze rapid cu echipamentul, iar în final a obţinut şi o medalie valoroasă, pe care şi-a trecut-o în palmares.
Ce i-ar mai atrage pe aceşti tineri inteligenţi şi muncitori în România, de ce s-ar mai întoarce ei aici, de ce ar opta pentru o universitate românească, atunci când văd nivelul la care se lucrează în străinătate, când primesc burse mai importante de la universităţi de prestigiu sau când văd cum munca lor este mai apreciată şi mai bine plătită decât va fi vreodată în România?…
Ca în fiecare an, ne aşteptăm să aflăm despre copiii geniali ai României, despre performanţele incredibile ale elevilor unor licee renumite, despre copii pasionaţi, care preferă să se dedice ore întregi studiului, în laboratoare sau în faţa unor atlase şi materiale pe care şi le procură din banii pe care alţii îi cheltuiesc pe ieşiri la film şi la sucuri cu prietenii.
Ne vom mândri şi în acest an cu elevii ce obţin medalii la competiţiile internaţionale, ce reuşesc să îi întreacă pe chinezi, pe coreeni sau pe americani şi duc steagul României pe podium, de parcă am fi contribuit cu ceva la reuşita acestora, apoi, când, absolvenţi fiind, aceştia vor alege universităţi de renume de peste hotare, vom regreta că am pierdut tineri de valoare şi că am dat la export inteligenţa românească.
Nu ne gândim însă la motivele care îi fac pe aceşti tineri să aleagă străinătatea, la faptul că statul nu îi sprijină suficient financiar, la bursele destul de mici pe care le primesc, burse care acoperă în mică parte costurile materialelor: atlase, planşe, cărţi şi alte materiale necesare pregătirii lor performante, nu iau în calcul că tinerii români se pregătesc în laboratoare cu echipamente depăşite, care peste hotare au fost de mult înlocuite.
Îmi povestea mama unei olimpice internaţionale la chimie de o situaţie tragicomică petrecută acum câţiva ani la o competiţie importantă în domeniu. După ce, timp de câteva săptămâni, tânăra elevă a învăţat să lucreze pe microscoapele mai performante ale Universităţii din Bucureşti, faţă de cele pe care se pregătea la liceul din Constanţa, ajunsă la concurs, s-a lovit de altă aparatură, cu mult mai bună faţă de cele cu care se pregătise în România. Din fericire, capacitatea tinerei de adaptare a ajutat-o pe aceasta să se acomodeze rapid cu echipamentul, iar în final a obţinut şi o medalie valoroasă, pe care şi-a trecut-o în palmares.
Ce i-ar mai atrage pe aceşti tineri inteligenţi şi muncitori în România, de ce s-ar mai întoarce ei aici, de ce ar opta pentru o universitate românească, atunci când văd nivelul la care se lucrează în străinătate, când primesc burse mai importante de la universităţi de prestigiu sau când văd cum munca lor este mai apreciată şi mai bine plătită decât va fi vreodată în România?…
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp
Comentarii