Editorial Loteria repartizării computerizate sau examene de admitere la liceu?
Editorial: Loteria repartizării computerizate sau examene de admitere la liceu?
25 Jul, 2019 00:00
ZIUA de Constanta
3277
Marime text
Ministerul Educaţiei a publicat pe edu.ro repartizarea computerizată în licee, în funcţie de opţiunile elevilor şi de media de admitere la Evaluarea Naţională 2019. Potrivit informaţiilor postate pe edu.ro, 4.853 de elevi au rămas nerepartizaţi pe locurile din licee. Trei dintre elevii nerepartizaţi au medii peste 9,00. Alţi 23 de elevi au obţinut medii între 8,00 şi 9,00.
Mai mulţi părinţi şi elevi nu sunt de acord cu sistemul computerizat, care împarte elevii la licee în funcţie de medii şi nu ţine seama de aspiraţiile copiilor. Părinţii propun revenirea la sistemul clasic de admitere: examene organizate de fiecare liceu în parte, în funcţie de profil, la care să se prezinte elevii interesaţi. Elevii care au completat în fişele de admitere mai mute opţiuni, ca să nu rămână nerepartizaţi în prima sesiune de admitere şi să evite să participe la o sesiune ulterioară, organizată numai pe locurile rămase libere în această sesiune, s-au trezit înscrişi la specializări despre care nu ştiu nimic. În acest fel, elevul nu face nicio alegere. În funcţie de medii, ajunge acolo unde îl trimite calculatorul. Exact ca o loterie.
Personal, cred că ar fi bine dacă s-ar reveni la sistemul clasic de examene în funcţie de profilul liceului. Un examen de admitere este soluţia cea mai potrivită, ar asigura egalitatea şanselor în ocuparea unui loc la liceu sau la şcolile profesionale. Atunci nu ar mai conta notele primite în anii de studiu, nici media de la bac, nici alte criterii ce reprezintă statutul social al părinţilor! Oricare altă metodă declanşează haos şi nedreptate. Mai mult, examenul este singura soluţie pentru a cerne valorile de nonvalori. Dar mă îndoiesc că va fi aplicată în viitorul apropiat. Slabe speranţe chiar şi pentru viitorul îndepărtat…
Mai mulţi părinţi şi elevi nu sunt de acord cu sistemul computerizat, care împarte elevii la licee în funcţie de medii şi nu ţine seama de aspiraţiile copiilor. Părinţii propun revenirea la sistemul clasic de admitere: examene organizate de fiecare liceu în parte, în funcţie de profil, la care să se prezinte elevii interesaţi. Elevii care au completat în fişele de admitere mai mute opţiuni, ca să nu rămână nerepartizaţi în prima sesiune de admitere şi să evite să participe la o sesiune ulterioară, organizată numai pe locurile rămase libere în această sesiune, s-au trezit înscrişi la specializări despre care nu ştiu nimic. În acest fel, elevul nu face nicio alegere. În funcţie de medii, ajunge acolo unde îl trimite calculatorul. Exact ca o loterie.
Personal, cred că ar fi bine dacă s-ar reveni la sistemul clasic de examene în funcţie de profilul liceului. Un examen de admitere este soluţia cea mai potrivită, ar asigura egalitatea şanselor în ocuparea unui loc la liceu sau la şcolile profesionale. Atunci nu ar mai conta notele primite în anii de studiu, nici media de la bac, nici alte criterii ce reprezintă statutul social al părinţilor! Oricare altă metodă declanşează haos şi nedreptate. Mai mult, examenul este singura soluţie pentru a cerne valorile de nonvalori. Dar mă îndoiesc că va fi aplicată în viitorul apropiat. Slabe speranţe chiar şi pentru viitorul îndepărtat…
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp
Comentarii