Editorial Problema trotinetelor în Constanța. Nu te întreabă IQ-ul și nici dacă ești băut
Editorial: Problema trotinetelor în Constanța. Nu te întreabă IQ-ul și nici dacă ești băut
30 Aug, 2021 00:00
ZIUA de Constanta
4118
Marime text
- Dacă regulile de circulație au devenit opționale pentru șoferi, acum a venit rândul celor de pe trotinete. Este o chestiune de timp până vor apărea victime pe străzile Constanței.
Nu demult, autoritățile locale din Constanța se lăudau că au amenajat zeci de kilometri de piste pentru biciclete și trotinete. N-au întârziat să apară și trotinetele care pot fi închiriate printr-o aplicație ușor de instalat și de folosit de oricine posedă un smartphone. Ideea în sine este lăudabilă.
În sfârșit, începem să ne aliniem la normele europene în ceea ce privește transportul celor ce doresc să plece din punctul A în punctul B fără să fie condiționați de timp așteptând autobuzul prin stații și nici să cheme taxi pentru trasee scurte. Problema este alta – prea puțini folosesc trotinetele corespunzător.
Este de ajuns să ieși în trafic la ore de vârf, ca să întâlnești pe prima bandă un trotinetist care să ocolească oglinzile mașinilor parcate pe marginea drumului fără ca măcar să întoarcă privirea către șoferul care încearcă să-l depășească. Asta în timp ce pista se află la aproximativ 2 metri distanță și este goală.
Să fie vorba despre curaj sau inconștiență? Cei cărora nu le putem găsi nicio scuză sunt acei trotinetiști „de noapte” care consideră că strada le aparține în totalitate. Circulă în mijlocul intersecțiilor și întorc peste linie continuă. Dacă apare și vreun șofer grăbit, că nu ducem lipsă, deja vorbim despre risc ridicat de accidentare sau chiar de o tragedie.
Pentru alții, veniți la mare, de pe alte meleaguri, trotineta nu mai este privită ca pe un mijloc „smart” de transport, ci ca sursă de distracție – „Cât e, mă, să te dai cu o trotinetă?! Aa, bagă acolo pe telefon și hai să ne plimbăm!”. Cam așa începe plimbarea unora care s-au plictisit să consume bere prin parc și au chef de puțină adrenalină. Se suie câte doi pe trotinetă, deși din start acest lucru este interzis, și începe cursa.
La finish, trotinetele sunt lăsate fie pe carosabil, fie pe câte-un loc de parcare, în fața unei porți, ori, pur și simplu, sunt aruncate la întâmplare. Să nu vorbim că unii chiar le aruncă în lac, dar o partre dintre internauți nu par să fie indignați de astfel de gesturi – „Și în Franța se aruncă trotinete în lac și nu se mai scandalizează nimeni! Doar aici este crimă. Lasă, nu le mai plângeți de milă celor ce închiriază trotinete, fac destui bani”.
Practic, nu suntem educați să circulăm prin mijloace alternative. Odată, infrastructura încă nu ne permite – pistele sunt prezente numai în zona centrală, prin parcuri și zone de promenadă, inclusiv în stațiunea Mamaia, nu și pe străzi lăturalnice sau alte bulevarde. Pe de altă parte, trotinetiștii nu pot răspunde în cazul unui accident soldat cu victime sau cu pagube materiale – lipsă asigurare RCA – șoferul poate primi bani pentru reparații doar dacă merge în instanță, iar un astfel proces poate dura chiar și un an.
De asemenea, copiii se plimbă nestingheriți cu trotinetele pe carosabil de parcă s-ar afla pe aleile din parc.
Deși Codul Rutier are zeci de articole care reglementează circulația cu trotineta electrică, cei mai mulți nu le cunosc și, drept consecință, aplică propriile legi atunci când sunt în trafic.
În definitiv, toate aceste lucruri rămân în grija celor de la volan, care și așa trebuie să fie cu ochii-n patru, ca să evite guri de canalizare sau gropi din asfalt.
Atât se poate...
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp
Comentarii