Fondul Documentar Dobrogea de ieri și de azi
BIBLIOTECA VIRTUALĂ
Ziua Constanta
02:36 25 07 2024 Citeste un ziar liber! Deschide BIBLIOTECA VIRTUALĂ

Generalul de intendenta

ro

15 Jun, 2004 00:00 772 Marime text
Asteptand rezultatele turului doi la alegerile pentru primari, ce se va desfasura la sfarsitul acestei saptamani, intr-o serie de localitati din judet, analistii politici si politicienii autohtoni isi fac deja calcule si griji cu privire la culoarea primarului ales, potrivita sau nu cu cea a majoritatii consiliului. Va putea un primar ales, dupa cum se stie, pentru calitatile sale de om, "sa se inteleaga" cu Consiliul Local, care este ales pe criterii in primul rand politice? In municipiul Constanta, am avut pana acum primari care fie i-au castigat pe mai toti consilierii, oferindu-le functii in diverse consilii de administratie sau alte avantaje, lor sau familiilor lor, fie au avut un consiliu politic majoritar de partea lor. Exemple de colorare diferita a segmentelor autoritatii in judetul nostru am mai avut, experienta nu este noua! Putem da un exemplu de dispersare a autoritatii chiar la varf, in mandatul 1996-2000, cand am avut un subprefect liberal si un consiliu local, respectiv judetean, dominat de PDSR. Cu inerente frictiuni de culise, cu un primar al municipiului dintr-un partid de opozitie si consilii dominate la acea vreme de PDSR, activitatea consiliilor, destul de "colorate" totusi, nu s-a gripat. In acest ultim mandat, legislativul judetean si cel local au fost aproape de aceeasi culoare: majoritatea PSD in Consiliul Judetean si in Consiliul Local a facut plictisitoare sedintele de consiliu in plen. Lucrurile se hotarau, in mare, in sedintele separate ale consilierilor PSD, apoi urmau negocierile pe comisiile Consiliului, unde majoritatea PSD invingea sau se lasa uneori convinsa, in caz fericit, de argumentele logice ale Opozitiei. Frapau insa eficienta masinii de vot a PSD si o oarecare delasare a multor consilieri in fata fatalismului votului. Coloratura diversa a consiliilor din mandatul care va incepe in aceste zile ii va antrena, cred, pe consilieri sa gaseasca argumente si sa cerceteze mai cu atentie hotararile de consiliu inainte sa le semneze. Si pentru partea care se vede, adica sedintele in plen, lucrurile vor fi mai vesele. Tin minte mandatele de pana in anul 2000, cand la Consiliul Local Municipal Constanta luminile se stingeau uneori chiar aproape de miezul noptii, dupa discutii aprinse, uneori chiar comice, mai ceva ca in Parlamentul Romaniei! Si, in fond, ce sunt toate aceste consilii, daca nu niste parlamente locale? Sa vedem acum ce facem cu primarul de la nivelul unitatilor administrativ-teritoriale din judet. Primarul este ca un general de intendenta care trebuie sa administreze doua armate: una a (partidului) lui (daca nu este independent), cealalta, inamica. Una a Puterii, cealalta a Opozitiei. Daca se poarta corect fata de amandoua, el poate prelungi armistitiul si, din cand in cand, chiar poate ciocni o cupa de sampanie la o victorie comuna. Primarul trebuie sa gaseasca fonduri, nu pentru cartuse, ci pentru asfaltul pe care-l vor "la gamela" "soldatii" dintr-o tabara, dar si ajutoarele mai mari pentru saraci pe care le solicita ceilalti. Indiferent de politica, problemele care trebuie rezolvate in Romania nu sunt divergente: pentru ca este nevoie de canalizari, de locuinte sociale, sali de sport, caldura mai ieftina, trotuare, spatii verzi si parcari, si stanga, dar si dreapta le sustin cu draga inima. In principiu. Caci acum vin prioritatile fiecarei parti. Si modul cum vede fiecare obtinerea de fonduri pentru prioritatile sustinute de ea: taxe mai mari sau credite, finantari externe ori atragere de capital - ideile difera de la partid la partid. Este important sa stim ce poate face un primar, ca sa nu votam un Superman care nu stie sa semneze, dar este baiat bun si da bine pe "sticla". Primarul este cel care culege, direct de la audiente, prin aparatul sau, din presa, problemele comunitatii. Sfatuit de echipa sa de specialisti - daca are - si de fler, le sorteaza pe cele mai grave. De asemenea, pe cele care se pot rezolva usor si definitiv, pentru a reduce din volumul problemelor. Aparatul primarului trebuie apoi sa conceapa legal proiectele de hotarare initiate de primar, prin care se rezolva plangerile, dar si programul propus de primar. Ca aceste hotarari sa treaca, in afara de buna credinta a consilierilor care voteaza, ele trebuie sa fie clare, iar consilierii sa primeasca din timp proiectele, nu in timpul sedintei, cum s-a mai intamplat, si nu aglomerate cu zecile, in sedinte rare. Sigur, si consilierii au dreptul - si o fac - sa initieze hotarari, care intra in acelasi aparat de pregatit proiecte. Dar primarul ramane principalul initiator. Dupa ce - si daca - proiectele sunt aprobate de Consiliu, tot primarul va trebui sa le aplice, cu aparatul din subordine. Va trebui sa le aplice, chiar si modificate de Consiliu sau pe cele initiate de altii! Pentru mine, cel putin, este important ca primul articol al Legii administratiei publice locale, care se refera la multele atributii ale primarului, spune ca el va trebui "sa asigure respectarea drepturilor si libertatilor cetatenilor". Pentru aceasta, primarul trebuie sa stie sa asculte. Cei care l-au ridicat in functie sa aiba cui sa spuna ce ii doare, indiferent daca sunt manageri miliardari sau simpli maturatori de strada.
Urmareste-ne pe Google News
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp

Ti-a placut articolul?

Comentarii