Iubire postuma
Iubire postuma
24 Jan, 2003 00:00
ZIUA de Constanta
1060
Marime text
Se spune ca romanul s-a nascut poet, iar neamtul harnic. Tot asa, se zice ca romanul s-a nascut crestin. Apostolul Andrei a evanghelizat Dobrogea, iar de aici crestinismul s-a extins in tot spatiul locuit de daco-romani. Atunci cand s-a format poporul roman, marea majoritate a celor care locuiau aici erau deja crestini. Ne place sa credem ca, in familia ortodoxa, suntem cei mai credinciosi, dar si mai echilibrati. Exemplul cel mai bun e invitatia pe care Biserica Ortodoxa Romana i-a facut-o Sanctitatii Sale, papa Ioan Paul al II-lea, iar unii dintre fratii nostri ortodocsi s-au cam suparat. Noi n-am avut conflicte religioase majore niciodata, nici chiar in Dobrogea, traind impreuna cu musulmanii fara nici un fel de probleme. Caci in stepele dobrogene nu era loc de razboaie sau persecutii. Intentia catolicilor de a se apropia in ultima vreme din ce in ce mai mult de noi e tot o recunoastere a vitalitatii pe care Biserica Ortodoxa inca o mai are. Acea simplitate a vremurilor neatinse de viermele nepasarii contemporane. Noi am putea fi balonul de oxigen pentru un Occident incremenit din punct de vedere religios, intr-o stare pe care cei mai multi o numesc secularizare. Papa a declarat ca se poate pune in discutie primatul papal. Adica tocmai problema care a fost marul discordiei dintre ortodocsi si catolici, timp de mai bine de 1500 de ani. E vorba de modul diferit in care e privita autoritatea in Biserica. Catolicii au tratat acest subiect transformandu-l intr-o relatie de putere, cu papa seful absolut al Bisericii Crestine. Insusi termenul de "catolic" e unul exclusivist, caci inseamna universal. Cu alte cuvinte, cei care nu sunt catolici nu ar face parte din Biserica Universala. Cat despre puterea papilor, e deja celebru in istorie momentul in care unul dintre imparatii europeni a refuzat sa se supuna papei, a fost infrant in lupta de armata Vaticanului si obligat apoi sa urce in genunchi treptele, pana la resedinta Sanctitatii Sale, ca sa isi ceara iertare. Iata ca actualul papa e dispus sa renunte tocmai la principiul pe care a fost cladit Imperiul catolic de-a lungul istoriei. Fara indoiala ca Sanctitatea Sa Ioan Paul al II-lea a fost cel mai novator papa si a facut mai mult pentru apropierea de ortodocsi decat toti ceilalti episcopi ai Romei la un loc. Cat despre noi, romanii, vom avea un rol aparte intr-o eventuala refacere a crestinismului, daca luam in calcul contributia Bisericii Ortodoxe Romane la apropierea celor doua confesiuni crestine. Fara indoiala ca refacerea unitatii Bisericii nu se va face peste noapte si nici nu va insemna asimilarea unora de catre ceilalti. Pe plan politic, probabil ca reunificarea Bisericii va reprezenta un semnal pozitiv pentru integrarea Romaniei in Uniunea Europeana si probabil ca se poate vorbi de o eventuala presiune a guvernului asupra oficialilor BOR, pentru urgentarea procesului. Sa fie aceasta unitate semnul redescoperirii iubirii, care inseamna ca toti sa fie una? Sa credem intr-o redesteptare a spiritului religios autentic, dupa ce un mare ganditor german a decretat "moartea" lui Dumnezeu?
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp
Comentarii