Ce ne aşteaptă după 1 iunie Producătorii şi comercianţii se războiesc, iar consumatorii suferă
Ce ne aşteaptă după 1 iunie: Producătorii şi comercianţii se războiesc, iar consumatorii suferă
29 Apr, 2015 00:00
ZIUA de Constanta
1857
Marime text
Cu toate că, de la 1 iunie, TVA-ul la alimente va scădea, acest lucru nu se va simţi în buzunarele românilor. Explicaţia este pur românească: după anunţul Guvernului privind reducerea taxei pe valoarea adăugată, scandalul dintre producători şi comercianţi s-a reaprins. Primii susţin că marilor magazine le-au crescut taxele impuse pentru a suplini scăderea preţurilor alimentelor de la 1 iunie, iar ceilalţi neagă această ipoteză.
Reducerea TVA la alimente de la 24% la 9% ar putea aduce o ieftinire a produselor la raft cu 10-12%, ceea ce ar echivala cu economii în bugetul fiecărei familii. Cei 10-12% în coşul mediu ar însemna 200-300 de lei economii lunare în buzunarele românilor. Însă noile scumpiri ar putea înghiţi ieftinirea promisă. Dragoş Frumosu, preşedintele Federaţiei Sindicatelor din Industria Alimentară, ce reuneşte circa 25.000 de firme, atrage atenţia că, în prezent, unele sortimente de carne şi de lapte s-au scumpit uşor. Tot el spune că unele supermarketuri încearcă să renegocieze în favoarea lor taxele pe care producătorii le plătesc pentru a-şi vinde mărfurile în marile lanţuri de magazine. Astfel, Dragoş Frumosu susţine că un supermarket ajunge să ceară unui producător o sumă de 10.000 de euro pentru fiecare magazin din lanţ unde vinde o anumită marfă. Şi Aurel Popescu, preşedintele Patronatului Român din Industria de Morărit, Panificaţie şi Produse Făinoase (ROMPAN), spune că unele hipermarketuri încearcă să renegocieze taxele cu furnizorii pentru a suplini viitoarele reduceri de preţ, ca urmare a scăderii TVA de la 24% la 9%, la alimente, de la 1 iunie. De cealaltă parte însă, după anunţul privind reducerea TVA, Asociaţia Marilor Reţele Comerciale din România (AMRCR) a precizat că reducerea TVA la alimente, băuturi nealcoolice şi servicii de alimentaţie publică de la 24% la 9%, din 1 iunie, se va regăsi în totalitate în preţurile de la raft. Mai mult, membrii asociaţiei au precizat că vor încerca să colaboreze cu prioritate cu acei producători care au înţeles importanţa aplicării acestor măsuri pentru consumatorul final şi arată că cei care nu vor proceda la scăderea cotei de TVA se vor autoexclude din piaţă. Dar până când cele două părţi vor ajunge la un numitor comun, doar consumatorul va avea de suferit în situaţia în care reducerea TVA la produse alimentare de la 24% la 9% nu se reflectă şi în preţul de la raft.
Reducerea TVA la alimente de la 24% la 9% ar putea aduce o ieftinire a produselor la raft cu 10-12%, ceea ce ar echivala cu economii în bugetul fiecărei familii. Cei 10-12% în coşul mediu ar însemna 200-300 de lei economii lunare în buzunarele românilor. Însă noile scumpiri ar putea înghiţi ieftinirea promisă. Dragoş Frumosu, preşedintele Federaţiei Sindicatelor din Industria Alimentară, ce reuneşte circa 25.000 de firme, atrage atenţia că, în prezent, unele sortimente de carne şi de lapte s-au scumpit uşor. Tot el spune că unele supermarketuri încearcă să renegocieze în favoarea lor taxele pe care producătorii le plătesc pentru a-şi vinde mărfurile în marile lanţuri de magazine. Astfel, Dragoş Frumosu susţine că un supermarket ajunge să ceară unui producător o sumă de 10.000 de euro pentru fiecare magazin din lanţ unde vinde o anumită marfă. Şi Aurel Popescu, preşedintele Patronatului Român din Industria de Morărit, Panificaţie şi Produse Făinoase (ROMPAN), spune că unele hipermarketuri încearcă să renegocieze taxele cu furnizorii pentru a suplini viitoarele reduceri de preţ, ca urmare a scăderii TVA de la 24% la 9%, la alimente, de la 1 iunie. De cealaltă parte însă, după anunţul privind reducerea TVA, Asociaţia Marilor Reţele Comerciale din România (AMRCR) a precizat că reducerea TVA la alimente, băuturi nealcoolice şi servicii de alimentaţie publică de la 24% la 9%, din 1 iunie, se va regăsi în totalitate în preţurile de la raft. Mai mult, membrii asociaţiei au precizat că vor încerca să colaboreze cu prioritate cu acei producători care au înţeles importanţa aplicării acestor măsuri pentru consumatorul final şi arată că cei care nu vor proceda la scăderea cotei de TVA se vor autoexclude din piaţă. Dar până când cele două părţi vor ajunge la un numitor comun, doar consumatorul va avea de suferit în situaţia în care reducerea TVA la produse alimentare de la 24% la 9% nu se reflectă şi în preţul de la raft.
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp
Comentarii