Accidentele rutiere, o afacere prospera
Accidentele rutiere, o afacere prospera# Tractatul masinilor accidentate constituie una dintre cele mai profitabile activitati private demarate dupa anul 1989 * Patronii unor astfel de firme stiu ca, intotdeauna, cel care apeleaza la ei se afla la ananghie si tocmai acesta este motivul pentru care fac pretul pe loc, care nu este niciodata prea mic * Am intalnit si firme de tractare care practica o taxa fixa, pornirea, la care se adauga un tarif pe kilometru, care difera de la societate la societate * In Constanta, pentru a-ti transporta autoturismul trebuie sa platesti societatii, de la 2,5 RON pe kilometru pana la 100 RON, in interiorul localitatii * Tarifele sunt mai mici intre orase, pornind de la 1,3 RON si ajungand pana la 5 RON pe kilometru dus-intors, in functie de distanta
De cele mai multe ori, in momentul comiterii unui eveniment rutier, sunt greu de gasit si de contactat cei la care se poate apela pentru transportul autoturismului avariat. Pentru iesirea din criza este cautata cu disperare firma care poate face o astfel de activitate, asta in cazul in care nu te poate ajuta cineva care sa-ti tracteze masina. Pentru transportul unui autoturism, ridicat de fata si dus pe rotile din spate, este nevoie de un utilaj specializat, de fapt o platforma mobila, pe care sunt amplasate o instalatie de ridicat si un sistem de blocare a vehiculului, care nu da voie acestuia sa cada. De regula, autoturismele avariate sunt transportate la o firma specializata de reparatii, la una de dezmembrari sau la domiciliul proprietarului, primele doua avand, desigur, legatura cu firma transportatoare. Serviciile de remorcare care normal ar trebui sa fie disponibile non stop, sunt oferite prin intermediul unui dispecerat care preia comenzile si trimite masinile pe teren. Problemele, insa, de aici incep sa apara.Tarife, functie de clientDaca esti nevoit sa suni la Serviciul de Informatii al Romtelecom, care preia numerele din Pagini Aurii, aici gasesti o multitudine de firme avand ca obiect de activitate tractarea autoturismelor cu deficiente tehnice, care le fac imposibila manevrarea pe roti, insa doar cateva dintre ele asigura tractarea, cele mai multe fiind trecute acolo degeaba, doar ca societatile in cauza sa para ca au o paleta cat mai diversificata de servicii. Pentru a vedea cam ce preturi practica firmele in cauza, am apelat la toate care sunt inregistrate in Pagini Aurii. Daca suni intr-o zi de duminica asa cum am facut si noi, s-ar putea sa ai surpriza sa nu gasesti pe nimeni la telefon, sa realizezi ca numarul nu este alocat sau sa iti raspunda portarul care nu stie tarifele practicate de societatea la care lucreaza si care te sfatuieste sa revii a doua zi, pentru ca nu este nimeni in incinta care sa iti ofere informatiile. Ciudat este ca la majoritatea firmelor cu astfel de activitate programul este non-stop, insa atunci cand apelezi la serviciile lor, afli ca programul este fix pana sambata si ca nu exista nimeni care sa te ajute cu tractarea autoturismului avariat. Desi am gasit firme de tractare in aproape tot judetul, doar patru pot face asa ceva, in conditii bune, cu utilaje specializate. Si, pentru ca sunt rare, desigur si tarifele sunt pe masura. Astfel, pentru o tractare pe rotile autoturismului, pe o distanta luata de noi arbitrar, Basarabi - Constanta, fiecare a cerut cat l-a dus mintea, dar, cand a fost vorba de apelat la o masina specializata pentru astfel de operatii, tarifele au luat-o deja razna. Directorul primei firme la care am apelat, si careia nu-i putem da numele, ca si celorlalte desigur, pentru ca nu vrem sa le facem publicitate, a facut repede socotelile si ne-a spus ca ne ia "destul de ieftin, doar patru milioane de lei vechi", fara a uita sa precizeze ca pretul este calculat "dus-intors", de parca masina ar fi consumat la fel si goala, si cu sarcina in spate. Cel de-al doilea sef de societate de profil la care am apelat ne-a spus foarte clar ca pretul pentru distanta respectiva este de cinci milioane de lei pentru toata distanta. Nici Automobil Club Roman nu s-a lasat mai prejos cand a fost vorba sa ne sara in ajutor in timp ce ne aflam in impas, astfel ca, pentru aceeasi distanta, un angajat al institutiei a calculat tot la fel de repede 1,7 milioane de lei. Penultima firma la care am cerut ajutorul ne-a solicitat, prin reprezentantul sau, un milion de lei, iar de la ultima, care le-a intrecut pe toate, doua milioane in cap, insa ni s-a spus "nu aveti nicio grija, noi o luam, noi o reparam si va anuntam cand este gata". Nu mai spunem ca, pentru a depista existenta celor patru firme specializate in astfel de servicii, plus ACR, am dat telefoane absolut toata dimineata, pentru a afla ca marea lor majoritate nu tracteaza autoturisme, iar cele care fac asemenea operatii stiu ca sunt doar cateva si fac tarifele dupa bunul plac, fara niciun calcul economic fundamentat. Insa am intalnit si firme de tractare care practica o taxa fixa, pornirea, la care se adauga un tarif pe kilometru, care difera de la societate la societate. In Constanta, pentru a-ti transporta autoturismul trebuie sa platesti societatii de la 2,5 RON pe kilometru pana la 100 RON, in interiorul localitatii. Tarifele sunt mai mici intre orase, pornind de la 1,3 RON si ajungand pana la 5 RON pe kilometru dus-intors, in functie de distanta. Plata serviciilor efectuate de firmele de tractari se poate face direct prin societatea de asigurare a autoturismului daca se specifica in contract, neimplicand nicio cheltuiala financiara. Conditia principala este ca soferul sa nu fie vinovat de producerea accidentului. Daca persoana care conduce autovehiculul a provocat un eveniment rutier, trebuie sa suporte toate cheltuielile tractarii si ale reparatiilor celeilalte masini implicate in incident.Cine se ocupa cu tractarea in cazul unui accident grav?Administratorul Drumului Public are obligatia de a decongestiona traficul in cazul unui accident grav, fara supravietuitori. Primii care ajung la fata locului sunt lucratorii Politiei Rutiere care nu au obligatia din punct de vedere legal sa te ajute sa o tractezi, ci doar sa faca totul posibil pentru a nu bloca circuitul normal al autovehiculelor pe drumurile publice. Conform Noului Cod Rutier care va intra in vigoare de anul viitor, administratorul Drumului Public, dupa caz, antreprenorul ori executantul lucrarilor este obligat sa semnalizeze corespunzator, cat mai repede posibil, orice obstacol aflat pe partea carosabila, care stanjeneste sau pune in pericol siguranta circulatiei si sa ia toate masurile de inlaturare a acestuia. Conducatorii implicati in evenimentele rutiere in urma carora au rezultat numai pagube materiale si care nu constituie fapte prevazute de legea penala au obligatia, sa scoata imediat autovehiculele in afara partii carosabile sau sa le deplaseze pe cat posibil cat mai aproape de bordura sau acostament. In cazul accidentelor grave fara supravietuitori, unica obligatie a politistilor de la rutiera este de a impinge autoturismul avariat pe marginea carosabilului si a anunta Serviciul de Ambulante, in orice situatie. De cele mai multe ori, scheletul masinii ramane in acel loc o buna perioada de timp, pana in momentul in care cineva o revendica. Administratorul Drumului Public este anuntat de lucratorii Politiei Rutiere atunci cand are loc un accident in care sunt implicate masini de mare tonaj. Acestia trimit o macara pentru a descongestiona traficul si a le deplasa pe marginea carosabilului, pentru ca apoi, proprietarul acestora sa le tracteze din locul in care au fost lasate. Noul Cod Rutier, incearca alinierea tarii noastre la normele vestice. Legislatia europeana in vigoare prevede expres obligatiile soferului, lucratorilor Politiei Rutiere si a celor din cadrul Administratiei Drumurilor Publice.Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp