Achiziția Sistemului de instalații mobile de lansare rachete antinavă pentru Forțele Navale în procedură de aprobare de Congresul SUA
Achiziția Sistemului de instalații mobile de lansare rachete antinavă pentru Forțele Navale în procedură- Forțele Navale au nevoie de un sistem de instalații mobile de lansare rachete antinavă nou, modern, interoperabil cu celelalte sisteme care urmează să intre în dotarea forțelor navale și cu cele din dotarea altor state membre ale NATO
Conducerea Ministerului Apărării Naționale salută finalizarea, de către Departamentul de Stat al SUA, a procesului de evaluare a cererii României privind disponibilitatea achiziționării Sistemului de instalații mobile de lansare rachete antinavă – SIML și notificării, în acest sens, a Congresului SUA, conform procedurilor standard americane, se arată într-un comunicat transmis redacției noastre de către Ministerul Apărării Naționale.
„Pentru îndeplinirea misiunilor la standarde adaptate provocărilor actuale, Forțele Navale au nevoie de un sistem de instalații mobile de lansare rachete antinavă nou, modern, interoperabil cu celelalte sisteme care urmează să intre în dotarea forțelor navale și cu cele din dotarea altor state membre ale NATO”, se mai precizează în documentul la care facem referire.
Conform cerințelor Forțelor Navale, parametrii SIML trebuie să permită îndeplinirea misiunii de descurajare, neutralizare sau distrugere a navelor de suprafață adverse, dar și de apărare a căilor de comunicații maritime proprii.
La nivelul MApN, programul de înzestrare SIML a fost fundamentat prin parcurgerea tuturor etapelor prevăzute în sistemul integrat de management al achizițiilor pentru apărare. În urma analizei documentelor de program, a reieșit că singurul sistem de instalații mobile de lansare rachete antinavă complet operațional, modern, testat și livrat către forțe armate din state NATO (Polonia), și care se pliază cel mai bine pe cerințele operaționale, este sistemul bazat pe racheta Naval Strike Missile (NSM). Alte state ale căror forțe armate au în dotare racheta NSM (dar nu și sistemul) sunt Germania, Norvegia, Statele Unite ale Americii și Malaezia.
Prin proiectul de lege care va fi înaintat Parlamentului se propune aprobarea atribuirii de către Guvernul României, Guvernului Statelor Unite ale Americii, a contractelor de stat de tip Letter of Offer and Acceptance – LOA specifice Programului Foreign Military Sales – FMS, pentru realizarea „Capabilității de luptă împotriva navelor de suprafață”, aferentă programului de înzestrare SIML. Prin implementarea acestui program va fi asigurat, pe lângă sistemul propriu-zis, și pachetul de suport logistic inițial, instruirea militarilor privind folosirea în luptă a sistemului și actualizarea permanentă a bazei de date privind parametrii tactici ai țintelor.
Costurile programului de înzestrare „Sistem de instalaţii mobile de lansare rachete antinavă” (SIML), aşa cum sunt cuprinse în proiectul de lege care va fi înaintat Parlamentului, sunt estimate la 200 milioane EURO, fără TVA, urmând ca valoarea exactă să fie stabilită în urma derulării procedurii de achiziţie, aşa cum va fi stabilită prin lege de Parlament.
Procedura specifică anterioară de achiziţie pentru SIML a fost anulată de autoritatea contractantă ca urmare a faptului că singurul operator economic care a depus o ofertă în cadrul procedurii specifice reglementată de HG 630/2018 nu a mai dorit continuarea negocierilor din cadrul etapei a-II-a.
Față de procedura anterioară, în proiectul actual configurația sistemului a crescut atât în complexitate, cât și în numărul de instalații mobile de lansare și în numărul de muniții care vor fi achiziționate.
După aprobarea Congresului SUA și a Parlamentului României urmează a fi purtate discuții și negocieri de natură tehnică pentru stabilirea configurației finale a achiziției, dar și modul de punere în practică, prin cooperare tehnologică și industrială a unei capacități de producție și realizare a mentenanței constituită la nivelul unui operator economic român, care va fi o capacitate strategică, așa cum este definită de Legea nr. 232/2016 (art. 5, alin. b). Pe lângă înființarea unor locuri de muncă înalt calificate, realizarea unei infuzii de capital în economia românească, și dezvoltarea unei facilități de nivel tehnologic de ultimă generație în industria națională de apărare, această cerință răspunde și unui interes național de securitate, astfel încât în situații de criză sau război să nu fie necesară trimiterea echipamentelor în afara teritoriului național pentru efectuarea lucrărilor de reparații sau mentenanță.
Sursa foto: Arhivă ZIUA de Constanta
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp