Fondul Documentar Dobrogea de ieri și de azi
BIBLIOTECA VIRTUALĂ
Ziua Constanta
//
10:51 23 12 2024 Citeste un ziar liber! Deschide BIBLIOTECA VIRTUALĂ

Afacerea "Gunoiul de pe cheiuri"

ro

22 May, 2004 00:00 1683 Marime text

Clanul Martin intentioneaza sa puna mana pe salubrizarea Portului Constanta

Firma "Polaris" face presiuni pentru a prelua si serviciul de salubritate din Portul Constanta * Pentru a-si putea duce planul la bun sfarsit, cei interesati au pornit de mai mult timp o actiune de sabotare a activitatii actualei societati de salubritate care activeaza in port * Societatii comerciale "Salport" SA i s-a ridicat autorizatia de mediu, punandu-i-se in carca faptul ca groapa de gunoi de la Poarta 6 nu indeplineste conditiile admise de inspectorii de mediu * "Lucratura" a fost pusa la cale la nivelul Prefecturii Constanta, in combinatie cu inspectorii de la Mediu, si se va finaliza prin intermediul clasicelor licitatii * Paradoxul este ca toate societatile din port contractante ale serviciilor de salubrizare detin autorizatii de mediu * Interesul urmarit de cei de la "Polaris" este bine structurat, vizand un anumit program guvernamental de contractare a unui credit intern de mai multe milioane de euro pentru ecologizarea Portului Constanta

Sa scoti bani buni din gunoi este, poate, una din cele mai rentabile afaceri. Banul public, si nu numai, isi gaseste aici cea mai eficienta metoda de a fi "pierdut" in buzunarele unor indivizi cu o oarecare pozitie. In Constanta afacerile cu gunoi se afla sub controlul strict al unor persoane care au grija sa pastreze monopolul asupra acestui serviciu extrem de rentabil. Este vorba despre familia prefectului Gheorghe Martin. Dupa cate stim, in orasul Constanta actioneaza o singura firma de salubritate de mai multi ani de zile. Monopolul SC "Polaris" SA care apartine familiei actualului prefect Gheorghe Martin este evident. Nimeni nu cunoaste cu certitudine ce bani se invart in acest sector, dar cu siguranta putem spune ca sumele nu sunt deloc mici. Serviciile de salubritate, platite sigur si regulat din banii publici, au calitatea pe care o au, eficiente fiind doar la suprafata. Nu putem uita deloc asa usor ineficienta acestui serviciu oferit de "Polaris" in cursul iernii trecute.

"Polaris" vrea sa preia si portul

Dintotdeauna de cand exista Portul Constanta s-a stiut ca si de aici se pot obtine bani buni din serviciul de salubritate. Din anii `90, Administratia Portuara a descentralizat serviciul de salubrizare, acesta a revenit SC "Salport" SA. De ceva timp, societatea respectiva a fost preluata de SC "Decirom" SA. Serviciile de colectare, depozitare atat a gunoaielor si reziduurilor de la agentii comerciali, cat si de la navele straine sau romanesti fiind prestate de "Salport", la preturi mici si convenabile pentru toata lumea. Asa cum era de prevazut, linistea din port in ceea ce priveste aceasta activitate a fost tulburata de aparitia unor interese care vizeaza trecerea acestui serviciu in administrarea altcuiva. Pentru ca "lucratura" sa fie cu efect, s-a procedat la aplicarea unor metode tipice cum ar fi, de exemplu, excluderea de la licitatii. Exemplul concludent este o licitatie desfasurata in 27 decembrie 2003, licitatie in care s-a pus "la bataie" serviciul de colectare de deseuri de la bordul navelor. Cum acolo era vorba de dolari, cineva a reusit sa evite inghesuiala, ezitand sa anunte in timp util si alti potentiali participanti la licitatie. Printre care, bineinteles, si SC "Salport" SA, care de fapt detinuse pana la acea data si acest serviciu. Organizatorii licitatiei au anuntat intentionat prea tarziu desfasurarea acesteia, astfel ca cei de la "Salport" nu au avut timp nici macar sa se inscrie la acea licitatie. Si uite asa, serviciul de colectare a reziduurilor si deseurilor de la nave a fost pierdut de "Salport" si castigat de o alta firma, SC "Consal Trade" SRL. Acest lucru a fost, de fapt, inceputul necazurilor.

Uite rampa, nu e rampa

Excluderea de pe "piata gunoiului" a actualului "Salport" este facuta incet, dar sigur. Din surse confidentiale am aflat ca cei care sunt in spatele acestor manevre nu sunt altii decat administratorii SC "Polaris" SA Constanta, fratii Martin. Multe din discutiile legate de acest sector au fost purtate, dupa cate se pare, in biroul actualului prefect Gheorghe Martin. Primele semne care atesta intentia desfiintarii actualului prestator de servicii de salubritate, SC "Salport" SA, au vizat suspendarea autorizatiei de mediu a societatii. Cu ajutorul inspectorului de mediu Traian Petrescu, societatii "Salport" i s-a ridicat avizul de mediu. Motivul este legat de rampa de gunoi amplasata in zona Poarta 6 din Portul Constanta. Paradoxul este ca "Salport" nu este proprietarul acestei rampe de gunoi, ci doar o gospodareste. Avizul de mediu pentru acea rampa a fost ridicat pe motiv ca nu este ecologica. Curios este ca lantul aprobarii avizelor de mediu se rupe doar la "Salport". Toate celelalte societati care sunt clientii "Salport" si care desfasoara activitati in Portul Constanta detin autorizatii de mediu valabile. Teoretic, si celorlalti ar trebui sa le fie ridicat avizul de mediu pentru ca isi depoziteaza gunoaiele intr-o groapa care nu este ecologica. Vizavi de aceasta problema a rampei de gunoi de la Poarta 6 exista voci care sustin ca unii reprezentanti ai societatii "Polaris" ar fi propus ca rampa de gunoi respectiva sa nu mai fie folosita de "Salport", iar toate reziduurile si resturile menajere sa fie transportate la rampa ecologica de la Ovidiu. Aceasta manevra se pare ca este tot un indemn la incalcarea legii deoarece, din punct de vedere sanitar, reziduurile si resturile menajere din Portul Constanta au un regim special, fiind interzis a fi scoase din perimetrul portului si tranzitate prin orasul Constanta. Si unde mai punem faptul ca preturile practicate de cei de la Ovidiu sunt de opt ori mai mari decat cele practicate de "Salport". In speta, daca pentru depozitarea gunoiului la rampa de la Poarta 6 se percepe o taxa de doar 2 dolari pe metru cub, la Ovidiu se taxeaza 16 dolari la tona de gunoi. Exista, se pare, un proiect de construire a unei asemenea rampe ecologice si in port, in aceeasi zona aferenta Portii 6, din fonduri de la Guvern.

"Lucratura" continua

In data de 14 mai a.c., a fost fixata o noua licitatie care privea serviciul de colectare si depozitare a resturilor menajere si a reziduurilor din Portul Constanta, serviciu care in prezent este indeplinit de "Salport". Licitatia respectiva a fost amanata pentru data de 10 iunie a.c. Se pare ca "Salport" va pierde si acest serviciu, existand semnale tot mai puternice ca societatea "Polaris" intentioneaza sa preia tot. In acest caz, nu mai putin de 105 angajati ai "Salport" vor ramane fara serviciu. Interesul asupra Portului Constanta este cu atat mai mare cu cat noile planuri de ecologizare impun rularea unor sume deloc neglijabile de bani, in jurul a 30,5 milioane de euro. Bataia se inteteste cand e vorba de bani. Ecologizarea Portului Constanta prin asigurarea depozitarii in conditii ecologice a deseurilor rezultate din activitatile desfasurate in port presupune realizarea unor obiective in care se va investi puternic. Astfel, se intentioneaza construirea unui incinerator pentru deseuri menajere si periculoase, construirea rampei ecologice, a unei statii de tratare a apelor uzate si achizitionarea unei nave de colectare multifunctionale. Toate aceste investitii din care se vor scoate bani grei vor trebui adjudecate la un moment dat de cineva. Si tocmai pentru asta, in prezent, se poarta acest razboi de uzura, pentru ca cel care in final va castiga sa fie cel care trebuie sa castige. Este posibil ca un grup de interese, din care fac parte si fratii Martin, sa incerce sa preia serviciul de salubrizare din port, dar si lucrarea de ecologizare a gropii de gunoi din port.
Urmareste-ne pe Google News
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp

Ti-a placut articolul?

Comentarii