Afacerea "Remorcajul"
Afacerea "Remorcajul"Se prefigureaza un nou scandal dupa cel cu pilotajul
Soarta remorcajului maritim din Portul Constanta va fi, foarte curand, asemanatoare cu cea a pilotajului, mai ales dupa ce, in cadrul Ministerului Transporturilor, au inceput sa se traga sforile in legatura cu concesionarea acestui serviciu * Un ordin emis de un "papusar" din MT pregateste terenul invaziei remorcherelor de Dunare * In Portul Constanta au sosit nu mai putin de zece remorchere fluviale, iar la Dunare nu mai exista nici unul * Exista informatii conform carora ministerul lucreaza tacit la conceperea unui caiet de sarcini pentru licitatia concesionarii serviciului de remorcaj * Gurile rele spun ca soarta remorcajului din Portul Constanta va fi asemanatoare cu cea a pilotajului, ale carui procese au inceput acum trei ani si nu s-au incheiat nici astazi * Specialisti din cadrul remorcajului spun ca in spatele acestor afaceri stau munti de dolari, multi dintre acestia devenind bani pentru partid
Conform ultimelor studii, activitatea economica din Portul Constanta a cunoscut, de la inceputul acestui an, o crestere semnificativa fata de aceleasi perioade din anii precedenti. Acest fapt a adus din nou in vederea businessmenilor noi oportunitati de afaceri in Portul Constanta. Dupa cum se cunoaste, cele mai atractive domenii de afaceri sunt, ca de obicei, serviciile caracteristice fenomenului portuar. In urma cu trei ani, serviciul portuar care a cunoscut o mare atractie a fost pilotajul. Ce a urmat dupa pseudo-concesionarea acestui serviciu este deja de notorietate, mai ales ca litigiile de atunci persista si in continuare, cu toate ca, in justitie, solutiile au fost date cinstit si au fost favorabile celor nedreptatiti. Drept dovada stau deciziile Curtii Supreme de Justitie, care nici pana in acest moment nu sunt puse in aplicare de catre cei in drept, chestiune care a atras statul roman in banca acuzatilor din Strasbourg si care va atarna greu in balanta deciziilor privind aderarea Romaniei in cadrul structurilor Uniunii Europene.Migratie suspecta de la Dunare
Exista semnale mai mult decat clare ca aproximativ aceeasi formula ca si in cazul concesiunii activitatii pilotajului a inceput sa fie aplicata si in cazul viitoarei concesionari a serviciului de remorcaj in Portul Constanta. In urma cu doua luni, un ordin al Ministerului Transporturilor a deschis cutia Pandorei privind suspiciunile asupra activitatii de concesionare a acestui serviciu. Ordinul cu numarul 562 din aprilie 2003 scoate din prevederile vechi obligativitatea efectuarii serviciului de remorcaj in porturile Dunarene. Acest lucru a permis "migrarea" tuturor remorcherelor aflate in serviciu in porturile dunarene catre Portul Constanta. In consecinta, acum, in Portul Constanta exista un excedent de asemenea nave de servitute, luand in consideratie faptul ca cea mai veche societate de remorcaj din port, "Coremar" SA, poseda deja 15 remorchere, dintre care sase sunt noi. De la Dunare a sosit un numar de 10 astfel de nave, cu tonaje si puteri diferite. Aceste remorchere sunt inchiriate de cateva societati comerciale din port, "Canal Service", "Black Sea Service" etc. Echipajele de pe aceste remorchere sunt formate din marinari din Galati, Braila, Tulcea si lucreaza in doua schimburi de cate 15 zile. In consecinta, Ordinul 562 a lasat efectiv fara nici un remorcher porturile dunarene Galati, Braila, Tulcea etc. In cazul unei posibile si iminente catastrofe navale de genul "Rostock", nici un remorcher nu va putea interveni la timp pentru a scoate din impas orice nava aflata in pericol. Din Constanta pana la oricare port dunarean, un remorcher parcurge aceasta distanta in cel putin doua zile, timp in care se pot intampla extrem de multe. Aceste remorchere dunarene apartin de fapt statului roman, in speta unei societati denumite SC "Resalv" SA, si altor societati din Tulcea sau Braila.Se trag sforile
Avand in spate renumitul Ordin 562, la nivel de minister s-a decis demararea procedurilor de pregatire a terenului viitoarei licitatii in cazul concesionarii serviciului de remorcaj in Portul Constanta. Cei mai surprinsi de aceasta veste au fost, asa cum de fapt ne-am si asteptat, cei de la "Coremar". Staff-ul si liderii de sindicat ai "Coremar" ne-au spus ca au aflat din intamplare de faptul ca s-au inceput lucrarile pentru conceperea continutului caietului de sarcini al licitatiei serviciului de remorcaj. Reprezentantii "Coremar" spun ca, in mod normal, in conceperea unui asemenea caiet de sarcini ar fi trebuit sa fie anuntati si consultati si ei, in vederea luarii in consideratie a unor pareri de specialisti care au de-a face cu o astfel de activitate. In caz contrar, precedentul caz al pilotajului - unde, de asemenea, caietul de sarcini al licitatiei a fost facut "cu picioarele" de niste novici in domeniu - va fi repetat si in cazul remorcajului. O chestiune este certa, si anume ca exemplul negativ al pilotajului este, de-acum, o pilda grea pentru cei care urmeaza sa se loveasca de absurdul traficului de influenta practicat ascuns intre structurile ministeriale si oamenii de afaceri interesati sa puna mana pe "fabrica de bani" - serviciul de remorcaj maritim. Un simplu remorcher maritim chemat in asistenta sau la o manevra de iesire sau de intrare unei nave in port poate aduce un venit de peste doua mii de dolari pe o singura manevra. Plata serviciului de remorcaj se face in valuta forte si difera in functie de lungimea navei asistate, tonaj, de specificul marfii si de durata manevrei. Pe zi pot fi efectuate cel putin zece astfel de manevre, astfel ca veniturile pot fi insemnate. Tocmai de aici rezulta interesul vadit asupra acestei activitati.Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp