Afacerist constantean, umilit de Bancpost
Afacerist constantean, umilit de BancpostŢepuit de bancă, în repetate rânduri, şi adus în pragul falimentului. Mai mult, când şi-a solicitat drepturile brutal încălcate, a fost luat peste picior şi umilit de lucrătorii bancari. Acestea sunt acuzaţiile pe care Cătălin Iuliu Nedelcu, patronul SC Arte Ferrum SRL, din Constanţa, le aduce băncii cu care a colaborat.
Caz nemaiauzit la Constanţa, omul de afaceri solicită Parchetului de pe lângă Tribunal tragerea la răspundere penală chiar a persoanei juridice SC Bancpost SA, dar şi a angajaţilor bancari cu care a avut de-a face. Acuzaţiile aduse foştilor colaboratori sunt de abuz în serviciu contra intereselor persoanelor, în formă calificată, complicitate la această infracţiune, fals în înscrisuri sub semnătură privată şi înşelăciune. Povestea începe pe 20 decembrie 2006, când, între firma lui Cătălin Nedelcu, SC Arte Ferrum SRL Constanţa, şi Bancpost se încheie contractul de credit facilitate revolving plus nr. 2663. Prin documentul respectiv „s-a prevăzut obligaţia băncii de a pune la dispoziţia societăţii noastre o facilitate pentru un capital de lucru în sumă de 85.000 de lei (linie de credit)", conform plângerii. Potrivit contractului, Cătălin Nedelcu garanta creditul cu bunurile personale în cazul neîndeplinirii obligaţiilor de plată. Ulterior, prin actul adiţional nr. 1/20.12.2007, s-a convenit ca respectivul contract „să se reînnoiască de drept pentru noi perioade de disponibilitate, subsecvente şi consecutive în aceleaşi condiţii, cu menţinerea garanţiilor, dacă banca nu notifică încetarea contractului cu cinci zile înainte de sfârşitul perioadei de disponibilitate". Totodată, s-a stabilit ca toate notificările, cererile sau comunicările care priveau contractul să fie făcute doar în scris, pe adresa societăţii. De menţionat şi că SC Bancpost SA s-a obligat să comunice orice modificare a dobânzii până cel mai târziu la data aplicării noii rate de dobândă.
Dator peste noapte
Conform plângerii, SC Arte Ferrum SRL şi-a achitat integral şi la timp obligaţiile, însă, „deşi făptuitoarea (n.r. banca) a convenit în mod expres în sensul reînnoirii de drept a contractului", în lipsa unei notificări de încetare a acestuia, „după 20.12.2007 a procedat unilateral la declararea ca scadentă a întregii linii de credit în sumă de 84.500 de lei". Cu alte cuvinte, omul s-a trezit dator cu aproape 85.000 de lei la bancă, deşi nu fusese anunţat de această modificare şi, după ştiinţa sa, contractul mergea înainte, fără probleme. Mai mult, SC Arte Ferrum SRL a fost înscrisă în baza de date a Centralei Riscurilor Bancare din cadrul Băncii Naţionale a României, „cu toate consecinţele negative ce decurg din acest demers". Neştiutori cu privire la noua situaţie creată, reprezentanţii firmei au continuat să-şi achite datoriile către Bancpost, ca şi până atunci. Abia după câteva luni, în februarie 2009, Nedelcu a aflat de la unitatea bancară că societatea figurează ca datoare cu suma restantă de 86.054,17 lei. „A fost un adevărat şoc pe care a trebuit să îl suportăm, întrucât am fost de bună-credinţă în relaţia cu banca şi ne-am achitat integral şi la termen obligaţiile contractuale", a relatat Cătălin Nedelcu. Culmea, în urma relaţiilor pe care le-a solicitat băncii, afaceristul a aflat cu stupoare, în luna aprilie, că „în urma analizei efectuate, Bancpost a aprobat transformarea liniei de credit în credit pe afacere pe o perioada de 60 luni, în data de 19.12.2008. ()...dumneavoastră, în calitate de administrator al SC Arte Ferrum SRL, nu aţi agreat această variantă propusa de Bancpost, de transformare a liniei de credit în credit pe afacere, iar actele adiţionale au rămas nesemnate". Ulterior, au început formele de executare silită faţă de Nedelcu şi Arte Ferrum. „În repetate rânduri, am solicitat reprezentanţilor SC Bancpost SA să procedeze la respectarea clauzelor contractuale, să dispună retragerea înscrierii SC Arte Ferrum SRL din CRB şi să dispună renunţarea la toate dobânzile penalizatoare restante şi comisioanele restante. De fiecare dată, banca a refuzat respectarea contractului şi a legii, motiv pentru care am fost nevoiţi să contractăm alte împrumuturi, de la persoane fizice şi de la alte unităţi bancare, în condiţii mult dezavantajoase, astfel încât, la data de 03.06.2009 am restituit băncii întreaga linie de credit".
Au recunoscut greşeala
Trebuie menţionat faptul că firma mai avea un contract încheiat cu Bancpost, sub nr. 7257/03.08.2007, pentru suma de 200.000 de lei. Ratele şi dobânzile au fost achitate lunar şi pentru acest nou credit, dar, în decembrie 2008, cei de la Bancpost au început să reţină sumele virate pentru creditul acesta în contul liniei de creditare de 85.000 de lei. Astfel, Arte Ferrum a devenit restantă şi cu creditul de 200.000 de lei, fiind trecută în CRB şi cu acesta. Faţă de această situaţie, Cătălin Nedelcu a demarat procedurile judiciare şi a convocat banca la conciliere directă, pe 15 iunie 2006. Reprezentanţii Bancpost prezenţi la conciliere „au recunoscut faptul că societatea noastră a fost victima unui abuz şi au statuat în sensul că «banca este de acord cu returnarea dobânzii penalizatoare, încasată începând cu data de 19.12.2008 până la achitarea integrală a creditului»". Cu alte cuvinte, aceştia au recunoscut greşeala băncii. La cea de-a doua întâlnire, reprezentanţii băncii au arătat că „Bancpost va achita SC Arte Ferrum SRL suma de 25.000 de lei şi va solicita ştergerea înscrierii tuturor înregistrărilor făcute de Bancpost cu privire la datoriile SC Arte Ferrum SRL din evidenţele CRB ale BNR, înregistrate în perioada decembrie 2008 - mai 2009". Termenul de 20 iulie 2009, fixat de bancă pentru achitarea datoriilor către firmă nu a fost respectat, dar nici cel de 15 august 2009, pe care îl solicitaseră reprezentanţii unităţii bancare. Omul a fost nevoit să apeleze la justiţie pentru a-şi recupera banii. „Prin activitatea infracţională a angajaţilor SC Bancpost SA care au acţionat în numele şi interesul acestei persoane juridice, ne-a fost cauzat un prejudiciu imens (...), am fost în imposibilitate să ne continuăm activitatea şi să dezvoltăm un important plan de afaceri", se arată în plângerea penală, în care banca este acuzată: „şi-a bătut joc de noi că ne achită o sumă de bani şi ne-a umilit pe parcursul a nouă luni de zile". Prejudiciul astfel creat de bancă a fost estimat de afacerist la suma de 1.000.000 de lei, reprezentând daune materiale şi morale. Rămâne de văzut dacă procurorii vor da curs plângerii penale şi vor investiga faptele expuse în aceasta.
Vom reveni.
{mos_ri:Bancpost}Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp
- link 22 Sep, 2009 09:24 BANCPOST NU SE MAI SATURA, DAR NICI O PROBLEMA LEGEA E LEGE PT TOTI!!!
- ink 21 Sep, 2009 13:13 Firmele de buna credinta dau faliment iar bancile prospera. Rusine! Rusine! Rusine!
- nu exista lege pt cei din banca?? daca tu nu platesti 5 lei la timp te executa si ramai fara casa. c 21 Sep, 2009 09:41 cei care au nenorocit oamenii sa raspunda. sa plateasca si sa faca puscarie.
- astia de la banca sunt niste tepari. au nenorocit o groaza de oameni. trebuie sa raspunde pt ceea ce 21 Sep, 2009 07:59 toata lumea stie ca astia din banca sunt tepari.
- bnmlk 21 Sep, 2009 02:49 cine e director la banc post constanta