An negru pentru barjele romanesti
An negru pentru barjele romanestiAccident naval in portul Constanta Sud-Agigea
Pentru a treia oara in aceasta luna, in Portul Constanta Sud-Agigea s-a inregistrat inca un eveniment naval * Barja cu nr.11083 s-a scufundat la cheul danei 117, dupa ce a fost inundata cu apa de mare * La bordul ei se aflau 637 de role de tabla pentru export * Marfa va fi scoasa din apa cu ajutorul macaralelor si al scafandrilor * Autoritatea Navala Romana are deja in vedere reglementarea urgenta a tot ceea ce inseamna trafic naval fluvial
Duminica noaptea, in dana 117 a Portului Constanta Sud-Agigea, o barja incarcata cu peste 1.000 de tone de tabla s-a scufundat in acvatoriul bazinului portuar. Descoperirea a fost facuta la primele ore ale diminetii de catre echipele de operatori ai societatii Romtrans, care venisera sa descarce marfa. Initial, s-a crezut ca nava nepropulsata a fost sustrasa cu tot cu marfa, dar aceasta varianta a cazut dupa ce au fost efectuate masuratori pe fundul bazinului si barja a fost descoperita la o adancime de peste 14 metri. Nava cu numarul de inmatriculare 11083, era incarcata cu 637 de role de tabla si apartine Companiei Navrom Galati. Ea a sosit pe data de 22 decembrie si a acostat initial la dana 118, dar a fost apoi mutata in dana vecina. Incarcatura de role de tabla de la bordul barjei provenea de la Combinatul metalurgic Galati si era destinata exportului. Potrivit unor surse din cadrul Autoritatii Navale Teritoriale, se pare ca barja s-a scufundat in timpul furtunii din noaptea de 24 spre 25 decembrie. Vasul fiind incarcat cu role de tabla era afundat in apa la limita admisa a pescajului. Cum dana 117 este expusa valurilor produse de vantul care bate regulat din sector nordic, apa marii a putut trece cu usurinta peste bordajul barjei si astfel nava s-a umplut in scurt timp cu apa de mare, scufundandu-se in cele din urma la cheu. Legaturile de acostare s-au rupt din cauza greutatii barjei incarcate si a repetatelor solicitari la care au fost supuse de actiunea factorilor naturali. Pentru a stabili cu exactitate imprejurarile in care s-a petrecut evenimentul, Capitania Portului Constanta a demarat deja investigatiile. O echipa de scafandri autonomi au inceput inspectarea vasului scufundat, in vederea gasirii solutiilor de recuperare atat a marfii, cat si a barjei. Marfa din magazii va fi descarcata cu o macara plutitoare, cu ajutorul scafandrilor. Dupa scoaterea celor 637 role de tabla din barja scufundata, vasul va putea fi ranfluat si recuperat. Solutiile pentru ranfluarea navei sunt variate, incepand de la simplul flotor gonflabil pana la ridicarea vasului cu macarale de mare capacitate pana la suprafata apei, aproape de linia bordajului, dupa care sa se treaca la scoaterea apei din nava folosindu-se pompe submersibile. In ultimele doua luni, la nivelul Portului Constanta acesta este cel de-al treilea eveniment naval in care au fost implicate barje ale Companiei Nationale Fluviale Romane Navrom Galati. Conform ultimelor aprecieri ale Autoritatii Navale Romane, la nivelul intregii flote fluviale romane, in prezent sunt apte de navigatie doar 25% din nave. Acest procent ridicol de mic, de nave care si-au rezolvat problema cu reinnoirea certificatelor de pavilion, va fi limitat incepand cu data de 1 ianuarie 2004, data limita impusa de ANR pentru revizuirea acestor documente. Dupa aceasta data, unitatile navale care nu si-au pus la punct documentatiile respective nu vor mai avea dreptul sa navigheze. In prezent, la Dunare exista oficial un numar de 3.000 de unitati fluviale in evidenta ANR. Tot dupa data de 1 ianuarie 2004, ANR va avea si evidenta clara a capacitatii flotilei fluviale romanesti. In acelasi context, incepand cu 2004, Autoritatea Navala Romana va demara inspectiile FSC (Flag State Control) si la bordul navelor fluviale, in conformitate cu cerintele internationale privind reglementarea traficului naval fluvial.Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp