Fondul Documentar Dobrogea de ieri și de azi
BIBLIOTECA VIRTUALĂ
Ziua Constanta
06:29 26 11 2024 Citeste un ziar liber! Deschide BIBLIOTECA VIRTUALĂ

Anexa ilegala la hotelul "Modern"

ro

15 Nov, 2005 00:00 929 Marime text

Institutiile abilitate, depasite de situatie

# Perla litoralului romanesc a suferit o seama de modificari in ultimii ani * Dupa trei decenii de la ultima sistematizare de amploare o serie de cladiri au fost ridicate in statiune * Deocamdata nu exista un plan bine structurat de urbanism pentru dezvoltarea statiunii, instaurandu-se legea bunului plac si a unei evolutii spontan haotice, fara rigoare stiintifica * Inspectorii DADL au declansat o ampla campanie impotriva constructiilor ilegale * Recent, reporterii nostri au depistat langa Hotelul Modern, o groapa imensa, unde ar urma sa fie ridicat un restaurant, probabil fara autorizatie * Constructia respectiva afecteaza domeniul public, iar comisarul-sef al Garzii de Mediu, Vasile Petro, nu cunostea situatia * Inspectoratul Judetean pentru Constructii s-a autosesizat in legatura cu nerespectarea normelor de constructii si va efectua zilele acestea un control, tardiv, ce-i drept, in statiunea Mamaia

Statiunea Mamaia a ajuns principala atractie a turistilor romani. Pe acest fond, statiunea, care prin investitiile facute a surclasat restul statiunilor, a devenit si o atractie pentru investitorii din turism. Numai ca din cauza constructiilor, aranjate haotic si fara respectarea legislatiei, perla rivierei romanesti a suferit o seama de modificari in ultimii ani, care au avut un impact serios asupra statiunii. Unul dintre marile avantaje de care a beneficiat Mamaia in anii `70, a fost, in mod paradoxal, tocmai faptul ca s-a ridicat aproape de la zero, dupa un concept unitar, realizat de arhitecti renumiti, care au inteles necesitatea crearii unei statiuni compatibile destinata atat turistilor straini cat si turismului de masa care se practica atunci. Dupa trei decenii s-a trecut intr-o alta extrema. Multitudinea constructiilor si ritmul in care se ridica noi facilitati sufoca turistii. Plaja risca sa devina neincapatoare pentru volumul mare de turisti. Dezvoltarea statiunii tinde sa scape de sub control instaurandu-se legea bunului plac si a unei evolutii spontan haotice, fara rigoare stiintifica. Este drept ca exista cateva edificii moderne, inspirate de constructii similare din statiunile de lux ale Mediteranei. Dar dupa proverbiala moda balcanica, influentata de multe secole ale ocupatiei otomane, langa reprezentarile de veritabila calitate, apare permanent cate o constructie indoielnica din punct de vedere estetic.Terase si baruri ridicate fara forme legaleDA Dobrogea - Litoral a declansat o ampla campanie impotriva constructiilor ilegale care s-au inmultit pe plaja intr-un ritm destul de mare, incurajate si de autorizatiile, cel putin dubioase, eliberate de reprezentantii Primariei. Multimea necontrolata a teraselor, barurilor si restaurantelor, ridicate mai mult sau mai putin legal, intrece cu mult capacitatea retelei electrice, de aceea penele de curent sunt frecvente in varf de sezon. In afara problemele tehnice, aspectul de kitsch al statiunii face sa se piarda identitatea celei mai spectaculoase locatii turistice de pe litoralul romanesc. Dupa repetate sesizari ale societatii civile, autoritatile indrituite de lege a repara situatia dramatica a statiunii din punct de vedere arhitectural, au demarat o actiune in forta care nu s-a corelat cu cele ale autoritatilor locale. In sezonul estival, controalele s-au inasprit asupra agentilor hotelieri si economici, care isi desfasoara activitatea in Mamaia, aplicandu-se o serie de amenzi contraventionale, in scopul cosmetizarii si, nicidecum a remedierii situatiei constructiilor haotice. Exista, insa, unele exceptii. Spre exemplu, reprezentantul Garzii de Mediu, comisarul-sef Vasile Petro, ne-a declarat ca pe timpul sezonului estival nu au fost gasite nereguli in domeniul sau de activitate. Pare ciudata o asemenea afirmatie, care incearca sa refuze a accepta realitatea pe care fiecare turist sau localnic o sesizeaza cu ochiul liber. In fapt, este dificil ca institutia respectiva sa asigure un control eficient, daca tinem seama de penuria personalului, care insumeaza doar 11 comisari pentru intreg judetul. De asemenea, seful institutiei a precizat ca Legea Zonei Costiere are prevederi neclare, deoarece exista zone de plaja sub limita de 100-150 metri, unde constructiile respective rapesc, practic, ce a mai ramas din aceasta.Un exemplu de ilegalitate devenit deja clasic, este cazul firmei SC Stop, patronata de Costel Zelca, care a inceput constructia unui hotel cu sase etaje la intrarea in Mamaia, in zona Pescarie, fara a avea avizul de mediu. Acum investitorul are toate avizele si construieste fara probleme. A scapat doar cu cateva amenzi si o intarziere de cateva luni.Groapa "Modern"O alta situatie identica au descoperit reporterii nostri recent in inima statiunii, la Hotel Modern, unde a aparut o groapa imensa, intre hotel si plaja. A fost scoasa o importanta cantitate de nisip care se revarsa peste zona costiera si peste spatiile verzi din jur. De asemenea, copacii de pe domeniul public au fost taiati, fara a exista vreun aviz in acest sens. Intreaga zona arata ca dupa razboi, nu exista nici o placa, pentru a anunta constructia, care pare a fi un restaurant in prelungirea hotelului mentionat. De remarcat este faptul ca nici o autoritate locala nu cunostea respectiva problema. Se pare ca nu exista nici o aprobare pentru aceasta noua constructie. Toata problematica expusa tine de o grava deficienta legislativa, ce nu poate fi reparata, decat prin actiuni in forta, care sa-i oblige pe cei implicati sa respecte legea.Toate santierele vor fi controlateInspectoratul Judetean pentru Constructii Constanta a demarat zilele acestea o ampla actiune de control in zona Mamaia si Mamaia Nord. Aceasta se preconizeaza a fi finalizata la mijlocul saptamanii care urmeaza. Potrivit declaratiei lui Radu Damian, inspector sef adjunct al ICC, institutia din care face parte efectueaza controale periodice, secventiale, pe etape ale constructiei. Scopul acestora este verificarea respectarii din punct de vedere tehnic a proiectului, precum si a normelor si a legislatiei in vigoare. In cadrul actiunii vor fi verificate toate constructiile in desfasurare din statiune. In cazul in care inspectorii vor sesiza faptul ca nu exista panourile obligatorii pe care sunt afisate datele despre lucrare, constructorul este pasibil de sanctiuni. Astfel, lucrarile pot fi sistate prin dispozitie, iar acestuia i se da o somatie, avand ca termen de raspuns 48 de ore, in care responsabilul cu lucrarile se obliga sa intre in legalitate. Daca acestea sunt continuate, desi exista o dispozitie de incetare a lor, se constituie in infractiune si Inspectoratul pentru Constructii sesizeaza organele de urmarire penala. Totodata, inceperea unei noi lucrari fara a fi anuntat acest lucru, se sanctioneaza cu amenda in valoare de 10 milioane lei vechi, conform legii 10/1995, privind siguranta in constructii. De altfel, in aceasta lege sunt prevazute astfel de sanctiuni pentru orice fel de abatere de la normele in vigoare. Numai in acest an, au fost aplicate amenzi in cumul la cele doua acte normative ce reglementeaza siguranta si autorizarea constructiilor, Legea 10, respectiv 50/1991, in valoare totala de peste 300 milioane lei vechi. In total, s-au aplicat circa 70 de sanctiuni, unele dintre ele depasind suma de 30 milioane lei. In statiunea Mamaia, ce face obiectul celui mai recent control, au fost sanctionati in 2005 trei agenti economici care nu respectau normele in constructii si legislatia in vigoare.
Urmareste-ne pe Google News
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp

Ti-a placut articolul?

Comentarii