Fondul Documentar Dobrogea de ieri și de azi
BIBLIOTECA VIRTUALĂ
Ziua Constanta
14:21 23 07 2024 Citeste un ziar liber! Deschide BIBLIOTECA VIRTUALĂ

Armatorilor turci li s-au arestat vapoarele

ro

23 Feb, 2004 00:00 812 Marime text

Doua nave straine au fost retinute pentru litigii in valoare de 2,5 milioane de dolari

Proprietarul vasului "Layal" i se imputa suma de 3,7 miliarde de lei * Turcul este acuzat ca ar fi emis o fila de cec fara acoperire, in valoare de 3 miliarde * Nava "Caydin" este retinuta in rada mica a portului inca de acum patru luni, pentru un litigiu comercial de 2 milioane de dolari cu o firma greceasca * Instanta romaneasca a decis impunerea unui sechestru asiguratoriu asupra vasului, cat si a marfii de la bord * Marinarii de la bord supravietuiesc cu hrana si apa aduse de o salupa inchiriata de agentul vasului

In cursul serii de 21 februarie, nava "Layal", sub pavilion Coreea de Nord, a primit ordin de retinere din partea Autoritatii Navale Teritoriale Constanta. Comandantul vasului a depus buletinul de plecare a navei in jurul orei 21.45, iar autoritatile romane au dispus interzicerea aprobarii parasirii Portului Constanta, din cauza unei solicitari exprese venite din partea Inspectoratului de Politie Constanta - Serviciul Politiei Economice. Conform uzantelor in astfel de cazuri, Capitania a dispus retinerea navei pentru o perioada preventiva de 24 de ore, cu posibilitati de prelungire pana la finalizarea cercetarilor asupra proprietarului navei, turcul Adnan Talan. Turcul este acuzat ca ar fi emis o fila cec fara acoperire, in valoare de 3 miliarde de lei. In plus, turcul a fost actionat in judecata de catre o societate de reparatii nave, SC "Nefrim" SRL, care reclama recuperarea unui debit de 700 de milioane de lei. Banii reprezentau contravaloarea unor reparatii efectuate la bordul navei de catre societatea amintita, reparatii efectuate in timp ce vasul se afla sub operatiuni de incarcare-descarcare in Portul Constanta. Ulterior, societatea "Nefrim" SRL ar fi pierdut in instanta procesul. In legatura cu cele trei miliarde de lei pentru care a fost emisa fila de cec fara acoperire, proprietarul turc al vasului sustine ca ar fi platit totusi acei bani. Pana la clarificarea situatiei, nava va ramane retinuta in Portul Constanta pana astazi, la ora 24.00. Daca nu se prezinta pana la aceasta ora decizia de sechestrare decisa de instanta, navei i se va ridica restrictia, fiind libera de plecare. O alta nava retinuta pentru o speta asemanatoare este si cargoul de marfuri generale "Caydin", sub pavilion Turcia. Vasul face subiectul unui litigiu in instanta si este retinut de mai bine de patru luni in rada mica a Portului Constanta. Tribunalul Constanta, sectia comerciala, a decis impunerea unui sechestru asiguratoriu pe nava si pe marfa aflata la bordul acesteia. Masura a fost luata ca urmare a unui litigiu comercial in valoare de aproximativ 2 milioane de dolari, bani pe care o firma greceasca i-ar fi avut de recuperat de la armatorul vasului. Daca suma respectiva nu va fi recuperata in timpul impus de lege de catre societatea greceasca, vasul si marfa aflata la bordul acestuia vor fi vandute de instante prin licitatie publica, sumele rezultate urmand a fi cedate firmei grecesti. Pana la solutionarea litigiului, cei zece marinari aflati la bordul cargoului "Caydin" supravietuiesc in conditii de austeritate, alimentele din cambuza vasului fiind epuizate de aproximativ trei luni de zile. Din momentul retinerii vasului, acum patru luni, si pana in prezent, nava a ramas la ancora in rada mica a Portului Constanta, o salupa inchiriata de agentul navei sosind o data la trei-patru zile la nava pentru a aduce provizii de alimente si apa potabila. Vasul este monitorizat in permanenta de catre Capitania Portului Constanta, Port Control si Politia de Frontiera, pentru a nu parasi fara aprobare rada interioara. Toate documentele vasului sunt retinute de autoritatile portuare romanesti.
Urmareste-ne pe Google News
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp

Ti-a placut articolul?

Comentarii