Fondul Documentar Dobrogea de ieri și de azi
BIBLIOTECA VIRTUALĂ
Ziua Constanta
11:20 13 11 2024 Citeste un ziar liber! Deschide BIBLIOTECA VIRTUALĂ

Barja rasturnata la cheul danei 85 a fost repusa pe linia de plutire

ro

12 Jan, 2005 00:00 1454 Marime text

Ambarcatiunea apartinand Sidex Galati care s-a rasturnat in dana 85 a Portului Constanta pluteste din nou * Scafandrii firmei Onacva au reusit, dupa mai multe incercari, sa ranflueze barja cu ajutorul a doua macarale plutitoare si doua remorchere mari * Peste 1000 de tone de minereu de fier pierdute pe fundul acvatoriului portuar urmeaza a fi scoase la suprafata * Incidentul s-a produs din cauza unei greseli de incarcare cu minereu puse pe seama unui operator de dana beat

In cursul serii de luni spre marti, barja care s-a rasturnat inainte de sarbatori in dana 85 din Portul Constanta a fost repusa pe linia de plutire. Dupa mai multe zile si multe ore de scufundare si munca sub apa, scafandrii firmei Onacva au reusit ranfluarea barjei. Aflata sub operatiuni de incarcare in dana 85 din Portul Constanta, barja cu numarul de inregistrare 8436, apartinand ISPAT Sidex Galati, s-a rasturnat la cheu din cauza viciilor procedurale de incarcare cu minereu de fier. Aceasta avea la bord o incarcatura de aproximativ 1000 de tone de minereu de fier. Barja se afla sub operatiuni de incarcare in dana de minereu apartinand societatii MinMetal din Portul Constanta. Din datele oferite de inspectorii Autoritatii Navale Romane, barja s-a rasturnat din cauza operarii defectuoase a incarcarii cu minereu. In acest context, operatorul de dana nu a sesizat faptul ca barja era incarcata numai pe bordul tribord, in acest fel, din cauza acumularii unei mari cantitati de marfa in bordul tribord al barjei, s-a produs dezechilibrarea navei prin schimbarea centrului de greutate, fapt ce a determinat rasturnarea acesteia. Fenomenul nu a fost anticipat de cei care efectuau incarcarea barjei, deoarece, conform rezultatelor anchetei ce a urmat, operatorul de incarcare se afla in stare de ebrietate. Cele aproximativ 1000 de tone de minereu incarcate in barja s-au varsat in acvatoriul portuar, producand fenomenul de colmatare la nivelul bazei cheiului danei 85. Barja s-a rasturnat la 180 de grade, cu chila in sus. Dupa mai multe incercari soldate cu esecuri, barja a fost in sfarsit repusa pe linia de plutire in cursul serii de luni spre marti. In urma primelor incercari de repunere pe linia de plutire, cateva binte metalice de la bordul barjei au fost smulse. Luni si marti, au fost aduse cele mai puternice macarale plutitoare din Portul Constanta precum si doua remorchere mari, Galati 3 si Alexandria 6. Cu ajutorul acestora, scafandrii firmei Onacva au reusit montarea unor sufe de mare rezistenta la tractiune pe sub barja, reusindu-se intr-un final rasucirea si repunerea pe linia de plutire a acesteia. Ieri, pompele submersibile montate pe barja scoteau apa de mare patrunsa in compartimentele etanse. Barja urmeaza a fi remorcata intr-un santier naval in vederea reabilitarii tehnice. Sistemele electrice de actionare a vinciurilor de ancora, controlere, iluminat, cutii de angrenaje, au fost contaminate cu apa de mare si nu mai pot fi refolosite fara a fi supuse unui proces de reabilitare.
Urmareste-ne pe Google News
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp

Ti-a placut articolul?

Comentarii