Fondul Documentar Dobrogea de ieri și de azi
BIBLIOTECA VIRTUALĂ
Ziua Constanta
06:24 23 07 2024 Citeste un ziar liber! Deschide BIBLIOTECA VIRTUALĂ

Baza noilor bastimente de tip 22, "Regele Ferdinand" si "Regina Maria", este clasificata "Strict Sec

ro

09 Aug, 2004 00:00 1121 Marime text

Unitatea militara fantoma

Un anunt pentru obtinerea avizului de mediu starneste o adevarata furtuna la Ministerul Apararii * Cazarma militara care va adaposti halele de mentenanta pentru fregatele tip 22, achizitionate din Marea Britanie, in mod oficial nu exista * Unitatea militara cu numerotarea 02918 nu apare in nici o evidenta a Statului Major al Fortelor Navale, dar nici al fortelor terestre * Informatiile despre noul amplasament al obiectivului "hale de mentenanta pentru divizionul de fregate tip 22", oficial, sunt considerate clasificate * Cu toate acestea, intr-un ziar local aparea un anunt care viza obtinerea autorizatiei de mediu pentru constructia halelor de mentenanta in incinta unitatii respective * Statul Major al Fortelor Navale ne-a informat ca halele respective ar fi existat doar in faza de proiect-draft propus de britanici * Si totusi, anuntul de la mica publicitate nu putea fi dat fara existenta unui plan de ridicare a unei asemenea constructii * SMFN atesta oficial ca halele exista si ca vor fi folosite pentru mentenanta celor doua nave de razboi, "Regele Ferdinand" si "Regina Maria", de provenienta britanica, ce vor intra in flota militara romana * In halele respective vor fi depozitate materiale, se vor repara unele dintre sistemele de bord si se vor efectua diverse activitati curente de mentenanta

In urma cu o saptamana, mai bine zis pe 30 iulie, intr-un anunt de mica publicitate dintr-un cotidian constantean aparea o informatie care pentru multa lume nu avea nici o importanta. Mesaj, la prima vedere nevinovat, de mica publicitate, ce pentru un neinitiat putea fi trecut lesne cu vederea. Cuvintele-cheie, care de altfel au starnit curiozitatea jurnalistilor nostri, au fost "Fregatele de tip 22". Anuntul era publicat la cererea Centrului de Proiectari Constructii Militare din Bucuresti, care, in calitate de proiectant general al proiectului "Amenajare hala pentru mentenanta si managementul facilitatilor necesare fregatelor 22", anunta publicul interesat asupra obtinerii avizului de mediu. Anuntul respectiv specifica si locatia unde trebuiau construite acele hale, aceasta fiind in perimetrul cazarmei militare 02918 din Constanta. La numai cateva zile de la aparitia acestui anunt in mica publicitate, corespondentii de presa romani din Marea Britanie au anuntat ca prima dintre cele doua fregate din clasa 22 ale Marinei Regale Britanice, care sunt reechipate si modernizate pentru Marina Militara Romana, a intrat intr-o perioada de demonstratii in largul coastelor din sudul Angliei. Conform acelei informatii de presa, compania internationala din domeniul apararii si aerospatial BAE Systems a condus testele pe mare, in cadrul unui contract in valoare de 116 milioane de lire, care prevede regenerarea, modernizarea si livrarea celor doua fregate, precum si antrenamentul echipajului si furnizarea pieselor de schimb.

Teste de anduranta in Anglia, pregatiri in Romania

Prima nava, botezata "Regele Ferdinand", va fi transferata oficial in serviciul Marinei Militare Romane in cadrul unei ceremonii care se va desfasura in portul britanic Portsmouth, pe data de 9 septembrie 2004. Testele pe mare efectuate in prezent de specialistii santierului naval britanic au drept scop confirmarea operabilitatii tuturor sistemelor si structurilor navei. Dupa plecarea sa in probele de mare din portul Portsmouth, "Regele Ferdinand" a efectuat teste de mare viteza in largul coastelor South Devon, atingand viteze de pana la 28 de noduri. Intoarsa in zona Portsmouth, la bordul fregatei au fost efectuate testari ale senzorilor si sistemelor de armament, care includ un nou tun total automatizat de tip "Falangs" de calibrul 76 mm. La bordul navei se afla deja 40 de reprezentanti ai Marinei Militare Romane, care observa demonstratiile pe mare. "Regele Ferdinand" s-a aflat anterior in serviciul Marinei Regale Britanice, sub numele de "HMS Coventry". Aceasta nava va fi prima fregata din clasa 22 care va intra in dotarea Marinei Militare Romane si va avea la bord un echipaj format din 203 membri. Cea de-a doua fregata din clasa 22, "Regina Maria", denumita anterior "HMS London", va fi livrata in primavara anului 2005. Este firesc ca fregatele, dupa intrarea lor in serviciul Marinei Militare Romane, sa fie intretinute din punct de vedere tehnic. In acest sens, construirea unei baze pentru acest nou divizion de nave se impunea. Conform declaratiilor reprezentantilor SMFN, fregatele de tip 22, "Regele Ferdinand" si "Regina Maria", vor beneficia de un serviciu de mentenanta "mai special". In adresa nr.A-1708/06.08.2004, SMFN ne spune ca "hala de mentenanta si managementul facilitatilor necesare acestor nave" a existat doar in stare de proiect-draft propus de partea britanica. Deoarece Fortele Navale ar detine deja o mare parte din aceste facilitati, proiectul britanic a fost abandonat, luandu-se masura de reabilitare si modernizare a facilitatilor deja existente. Probabil, aceste facilitati urmeaza a fi asigurate prin reamenajarea unei alte unitati militare. Am intrebat, pe cale oficiala, care este locatia acelei unitati sau cazarmi 02918. Responsabilii SMFN au raspuns transant ca "aceasta informatie este clasificata", refuzand sa faca public amplasamentul acestei unitati. Paradoxal, anuntul din ziar de care am pomenit la inceputul materialului a fost emis cu buna stiinta a celor de la SMFN, cerandu-se astfel ca "informatiile privind potentialul impact asupra mediului al proiectului propus sa fie consultate la sediul Agentiei de Protectie a Mediului din Constanta, iar eventualele contestatii putand fi depuse la aceeasi institutie in termen de 10 zile de la aparitia anuntului". Si atunci a aparut intrebarea fireasca: "Cine sa conteste, daca nu se cunoaste amplasarea obiectivului?".

Unitate militara ultrasecreta, pur si simplu inexistenta

Incercand sa aflam amplasamentul faimoasei unitati militare sau cazarmi cu numarul de cod 02918, am constatat o uimitoare stare de fapt. Nimeni, dar absolut nimeni nu stia de existenta acestei unitati militare unde ar fi trebuit sa se construiasca acele hale de mentenanta a fregatelor britanice, unde, conform acelui anunt din mica publicitate, se solicita in mod oficial aprobarea celor de la Mediu pentru obtinerea autorizatiei de constructie a obiectivului militar. Teoretic, aceasta unitate 02918 exista, deoarece in urma adresei noastre nr.922/02.08.2004 inaintate SMFN, referitor la acest subiect, responsabilii militari au raspuns punct cu punct, evitand insa sa ne indice concret amplasamentul acesteia. Uimitor, nimeni, dar absolut nimeni nu a putut sa ne edifice in aceasta chestiune. La Comenduirea de Garnizoana Constanta, ofiterul de serviciu nu a putut sa ne zica unde anume se afla aceasta unitate militara, spunandu-ne ca in evidente nu figureaza asa ceva. Responsabilii de relatiile cu presa din cadrul SMFN ne-au declarat insa ca unitatea respectiva nu ar fi in nici un caz de "Marina" deoarece primele doua cifre de la inceputul codului, adica "29", nu apartin codului de identificare a unor unitati de marina. Contactati la randul lor, cei de la "verzi" nu au stiut nici ei sa ne spuna nimic despre existenta, ce sa mai spunem de amplasare, a acestei unitati militare pe teritoriul intregului judet Constanta. Curios este faptul ca totusi SMFN acorda, in adresa mai sus-mentionata, amanunte tehnice deosebite referitoare la viitorul amplasament al hangarelor de mentenanta. Astfel, acestia spun ca valoarea lucrarilor de reabilitare si modernizare a locatiei-fantoma ar fi prevazute in bugetul Fortelor Navale pentru anul 2004, dar ca prin abandonarea proiectului britanic, care nu mai exista, problema costurilor de constructie a halelor dispare. Totodata, SMFN afirma ca lucrarile de construire a halelor au fost abandonate in favoarea unor lucrari de reabilitare si modernizare ale spatiilor pentru birouri, lucrari care ar fi fost incepute inca din 15 iunie 2004, iar lucrarile pentru spatiile de depozitare ar incepe pe 01.09.2004. Este dat si un termen de finalizare a acelor lucrari, acesta fiind fixat pentru data de 30.11.2004. Daca aceste amanunte date de cei de la SMFN sunt reale, inseamna ca acea UM 02918 exista. Prin demersul nostru jurnalistic nu incercam sa obtinem amplasamentul noii unitati, dar structurile MApN isi dau cu stangul in dreptul si dau anunturi in presa care nasc probleme fara solutie. Ne punem intrebarea fireasca: Cum sa mai poata fi tinut secret amplasamentul noii unitati, cand a fost solicitata o pozitie opiniei publice in aceasta privinta? O concluzie este certa: ori s-a comis o mare gafa, ori dezinformarea in acest subiect are de fapt alte substraturi, posibil financiare si cu foarte multe zerouri.
Urmareste-ne pe Google News
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp

Ti-a placut articolul?

Comentarii