Fondul Documentar Dobrogea de ieri și de azi
BIBLIOTECA VIRTUALĂ
Ziua Constanta
13:07 24 11 2024 Citeste un ziar liber! Deschide BIBLIOTECA VIRTUALĂ

Biserica Ortodoxa de Stil Vechi, inca o necunoscuta dupa 80 de ani de activitate

ro

14 Mar, 2006 00:00 27517 Marime text

Schisma ortodoxa

# Adoptarea calendarului gregorian in 1924 de catre Biserica Ortodoxa Romana a determinat aparitia Bisericii Ortodoxe de Stil Vechi # Primul nucleu al acestei biserici a fost format de un grup de calugari de la manastirea Neamt, in frunte cu Ieromonahul Glicherie Tanase * Primul mitropolit al BOSV a fost Galaction Gordun, fost episcop al bisericii oficiale si secretar al Sfantului Sinod * Acesta a hirotonit primii episcopi ai BOSV * Sediul mitropoliei este la Slatioara, judetul Suceava si cuprinde 130 de preoti si 60 de parohii raspandite in intreaga tara * BOSV se bazeaza pe donatii provenite in special din America * In judetul Constanta exista doua manastiri stiliste construite in anul 1999 * Cu toate ca singura diferenta dintre BOR si BOSV este cea de calendar, cele doua biserici nu pot ajunge la o intelegere

Biserica Ortodoxa Romana de Stil Vechi sau altfel spus Stilista reprezinta pentru un numar mare dintre credinciosi o necunoscuta. Istoria ei a inceput in anul 1924 de la momentul cand calendarul gregorian a fost adoptat de Biserica Ortodoxa. Considerand modificarea calendarului drept o modificare a Pascaliei (data pastelui) stabilite la primul Sinod Ecumenic de la Niceea din anul 325 si a dogmelor ortodoxe, mai multi credinciosi din Grecia, Bulgaria si Romania au organizat biserici separate fata de cea oficiala. La 24 februarie 1582, Papa Grigorie al XIII - lea supranumit si "cel Mare" a organizat o reforma prin care a suprimat 10 zile din calendar astfel ca 5 octombrie a devenit 14 octombrie. De atunci calendarul s-a numit "gregorian" sau pe "stilul nou". La inceput doar tarile apusene catolice si protestante au acceptat modificarea. Intre 1918 - 1923 s-au conformat schimbarii si bisericile ortodoxe din rasaritul Europei. La 1 octombrie 1924, Biserica Ortodoxa a acceptat inlocuirea calendarului iulian cu cel gregorian si s-a aliniat astfel la decizia Papei. Preluarea calendarului gregorian a nemultumit pe multi prelati si credinciosi ai Bisericii Ortodoxe, care au considerat aceasta decizie ca fiind un pas catre unirea celor doua biserici mai ales ca in primii ani Pastele a cazut la aceeasi data si la catolici si la ortodocsi. Au ramas cateva biserici ortodoxe autocefale, care folosesc in continuare calendarul iulian nereformat, cum ar fi Patriarhia Ierusalimului, Biserica Rusa, Biserica Sarba si manastirile de la Muntele Athos. Cu toate ca au aceeasi marturisire de credinta ortodoxa, aceste biserici sunt considerate disidente, deoarece si-au format o ierarhie proprie. La noi in tara o opozitie insemnata au facut un numar mare de clerici, proveniti din Manastirea Neamt, in frunte cu ieromonahul Glicherie Tanase. Acestia impreuna cu mii de credinciosi au format primul nucleu al Bisericii Ortodoxe Romane de Stil Vechi (BOSV). Ei sarbatoresc Craciunul pe 7 ianuarie si Anul Nou pe 13 ianuarie.Presiunile comunistilorProfitand de o scurta perioada de libertate, stilistii au reusit in 1948 sa fie recunoscuti drept asociatie religioasa, decizie abrogata in anul 1952 de catre autoritatile comuniste. In noaptea de 1 spre 2 februarie 1952, toti clericii din manastirea Slatioara au fost arestati. Pe 13 aprilie 1955, Galaction Gordun, episcop pensionar al bisericii oficiale si fost secretar al Sfantului Sinod, a anuntat public ca trece la ortodocsii de stil vechi, devenind primul arhiepiscop si mitropolit al acestora. Ca raspuns la acest act, Galaction Gordun a fost caterisit de catre Patriarh. De-a lungul timpului el a reusit sa hirotoneasca in secret noi episcopi: Evloghie Ota, Meftodie Marinache si Glicherie Tanase. Astfel, a luat fiinta si primul Sinod al BOSV. Dupa moartea lui Galaction in 1959, Glicherie a fost desemnat mitropolit. Activitatea lui in sprijinul bisericii de stil vechi a fost foarte intensa. In anul 1997 el a fost canonizat de catre membrii BOSV si trecut in randul sfintilor. La inceputul anului 2003, cea mai mare grupare stilista, Organizatia Credinciosilor Bisericii Ortodoxe de Stil Vechi din Romania, si-a schimbat denumirea in Biserica Ortodoxa Romana de Rasarit. Mitropolitul acesteia este Vlasie Marzan secondat de cinci episcopi. Sediul acesteia este la Slatioara, comuna Risca, judetul Suceava, unde s-a construit o manastire. BOSV numara peste 500.000 de credinciosi inregistrati, are 130 de preoti si 60 de parohii raspandite in intreaga tara. Datorita unor diferende de ordin canonic si dogmatic, stilistii din Romania sunt organizati in trei biserici distincte, pe langa cea de la Slatioara mai existand una cu sediul la Furceni (Galati) care ii are ca lideri pe Presfintitii Gherontie si Casian si Biserica Ortodoxa Traditionala cu sediul in Bucuresti sub obladuirea mitropolitului grec Hristofor.Americanii ii sustin pe stilistiDeocamdata BOSV nu este recunoscuta oficial ca si cult, neputand fi asigurata salarizarea personalului si nici scolarizarea pe teritoriul tarii noastre. Ei se dezvolta la ora actuala pe baza de donatii, acestea venind cu precadere din SUA. Un mare sprijinitor extern al bisericii stiliste este Arhiepiscopul Hrisostom de Etna, California si al Manastirii Sfantul Grigorie Palama, exarh in America al Sinodului de rezistenta al Bisericii Ortodoxe de stil vechi din Grecia. In judetul Constanta exista doua manastiri de stil vechi, una la iesire din Medgidia pe drumul ce duce spre localitatea Satu Nou si una in apropiere de Agigea. Terenul pe care sunt construite asezarile monahale a fost atribuit prin hotarari ale Consiliului Judetean. Aceste manastiri au fost ridicate incepand cu anul 1999, iar in ele vietuiesc aproape 20 de calugari. Discutand cu unul dintre ei, fratele Alexandru, am observat ca acesta este un tanar deosebit care din dragoste de Dumnezeu a ales acest drum spinos. El provine dintr-o familie de crestini ortodocsi de stil vechi care a mai dat un calugar acestei biserici. Educarea fratilor se face in manastire, astfel ei putand urca in ierarhia specifica asezarilor monahale. Calugarul stilist ne-a declarat ca multe din donatii le vin din SUA. Cartile dupa care se fac slujbele sunt aceleasi cu cele ale Bisericii Ortodoxe, o parte din ele fiind publicate de editurile BOSV. Pozitia BOR este una de toleranta fata de BOSV. Stilistii sunt considerati niste frati rupti de actualitate si de modernitate pentru faptul ca o realitate astronomica nu poate fi ignorata. De cealalta parte, membrii BOSV considera ca dreptatea este de partea lor intrucat ei pastreaza intru-totul traditia bisericeasca in ceea ce priveste calendarul. Acest mar al discordiei a generat de-a lungul timpului conflicte grave intre reprezentantii celor doua biserici. La orizont nu se intrevede o revenire a stilistilor in sanul BOR, intrucat in ultimii ani s-au facut eforturi de apropiere intre Biserica Ortodoxa si cea catolica, acest fapt constituind o noua bariera pusa intre cele doua biserici. Avand in vedere cercurile de interese din jurul BOSV si faptul ca acestia incearca sa devina un cult recunoscut de lege nu credem ca reintegrarea lor in BOR se va realiza prea curand.
Urmareste-ne pe Google News
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp

Ti-a placut articolul?

Comentarii

  • Romeo 09 Aug, 2018 16:57 Biserica ortodoxa adică drept credincios pe vechi pt alții adevărații păstratori și continuatori ce avem cap pe Hristos și nu papa celor din noul babilon..
  • Ana 02 Jul, 2018 07:26 Și Domnul nostru Iisus Hristos a schimbat vechea lege și s a văzut ce au făcut cu El cei care o țineau pe cea veche.Nu au înțeles că era nevoie de o schimbare cum este și în cazul calendarului.
  • Ana 02 Jul, 2018 07:21 Calendarul iulian este făcut de un păgân din timpul lui Cezar cel nou de papă nu vad nici o diferență.Amandoua sunt făcute de oamenii Iisus Hristos nu a lăsat nici un calendar.
  • Mihail 06 Jan, 2018 18:39 Nu inteleg de ce reprezentantii celor doua Biserici Ortodoxe nu ajung la o intelegere,ar trebui sa fie in comuniune cei de pe vechi cu cei de pe nou,iar BOR sa-i lase in continuare pe cei de pe stil vechi in continuare cu,calendarul Iulian.Oare nu se poate sa fie acesta ingaduinta si comuniune precum este cu celelalte Biserici pe stil vechi?
  • Claudiu 24 Aug, 2016 09:59 Si mai ciudat este faptul ce Preotii care slujesc in Biserica pe stil vechi nu pot sluji in Bisericile din Ierusalim, doar Preotii care slujesc in Bisericile cu calendarul indreptat pot sluji chiar si in Biserica Sfantului Mormant! De ce Preotii pe stil vechi nu sunt acceptati de Patriarhia Ierusalimului ca sa slujeasca numai Preotii pe stil.nou? Nu este ciudat? Oare Patriarhia Ierusalimului a acceptat calendarul indreptat, dar nu a fost pus in practica?
  • Ioan Pop 14 Jul, 2014 01:19 Scrisoarea unui grup de mireni pentru, informarea dreptcredincioșilor care doresc cu adevărat mântuirea, redactată la anul 7489 (2014) de la zidirea lumii, ziua 15 , luna iunie Biserica pe vechi din Slătioara, in perioada comunismului în Romania, nu a putut intra în comuniune cu Grecia, cu Rusia sau alți prelați din bisericile străine. În schimb, după revoluția din decembrie anul 7464 de la facerea lumii (1989), în BOSVR vedem o febrilă căutare și chiar o slujire cu fel de fel de erarhi din străinătate, care nu știm ce fel de Ortodoxie țin. Astfel începând cu anul 7469 (1994), Mitropolia Slătioarei, a stabilit o strânsă legătură cu Mitropolia Kiprianitilor greci, care a dezvoltat în toată lumea o biserică pe care o vedea ca unită, așa zisele biserici pe vechi bune, din toată lumea. Acest Mitropolit Kiprian, în anul 7459 (1984) a întocmit o mărturisire de credință eretică numită : Tezele ecleziologice sau învățătură pentru creștinii ortodocși, care se opun panereziei ecumeniste. - în care sub masca luptei ecumenice, recunosc bisericile schismatice , neținând cont de cele trei Enciclice, a celor patru Patriarhii Ortodoxe, privitor la anatemizarea bisericilor pe nou. Și cu atât sunt mai otrăvite aceste teze, cu cât ele au fost scrise, împotriva anatemei dată de Sf. Mitropolit Filaret, al ROCOR în anul 7458 (1983). În BOSVR, credincioșii nu aveau cum să afle de aceste erezii, până când au văzut cu ochii lor, practici ortodoxe ale bisericilor din Grecia,Italia și Anglia și pentrucă nu era de ajuns că s-a slujit împreună cu acesti eretici, în anul 7475 (1998), Mitropolia Slătioarei cu mare viclenie, folosinduse de titlul Biciul Împletit al Schimonahului Arsenie Cotea, a publicat o broșură, cu acest titlu, în care a pus la început epistola, Schimonahului Arsenie Cotea, apoi a mai adăugat chiar și din Sf. Ioan Iacob Hozevitul, iar la mijloc, la pag. 43, a înserat tezele ecleziologice ale Kiprianiților, probabil ca o justificare a unor angajamente dubioase, cu acești apostați. Aceste teze otrăvite bine camuflate, au putut fi trecute cu vederea iată șaisprezece ani și parcă acestea nefiind îndeajuns în martie 7489 (2014), într-o biserică din Grecia, Kiprianiții au slujit împreună cu BOSVR, ROCOR-ul și cu așa zișii Kalloinikosii, neluându-se nici o măsură de anatemizare acestei erezii. De Sf. Glicherie Mărturisitorul, din ace
  • Marianmarian 31 Mar, 2014 12:46 BOR a trecut pe stilul nou datorita conditiilor impuse de Patriarhia ecumenica,de a infinta Patriarhia Romana.
  • lucicasandulescu 25 Jun, 2011 03:50 Nustiu in ce masura afecteaza termenul STILIST;biserica stilista--dar nu suna bine,nu asta e termenul corect--cine poate sti care a fost cel care l.a emis,l/a pronuntat prima data? Corect e ;pe stil vechi,cu calendarul neschimbat si in 1924.
  • marina 12 Jul, 2010 13:39 cat timp va trai biserica ortodoxa de rasarit nu va permite schimbare sau adaugire. In ceea ce priveste calendarul iulian BOSV il va pastra in veacul veacului. Cel mai bun calendar din toate timpurile si din toata lumea este calendarul iulian.