Fondul Documentar Dobrogea de ieri și de azi
BIBLIOTECA VIRTUALĂ
Ziua Constanta
09:13 23 11 2024 Citeste un ziar liber! Deschide BIBLIOTECA VIRTUALĂ

Bomba ecologica "Nazek T"

ro

29 Jun, 2004 00:00 1541 Marime text

Soda calcinata din magaziile navei esuate alerteaza autoritatile

Cargoul "Nazek T" este prima nava scufundata in Portul Constanta de dupa 1995 incoace, cand au pierit "You Xiu" si "Paris" si o motonava turceasca incarcata cu geamuri * Nava nord-coreeana s-a scufundat din cauza calcularii gresite a cargoplanului, dar si dintr-o posibila defectiune tehnica a sistemului de balast * La bord se afla aproape sase sute de tone de soda calcinata si 41 de tone de combustibil * Vasul va fi ranfluat fara a se umbla la magazia nr.3 in care se afla soda calcinata * Armatorul navei a fost deja amendat cu 100 de milioane de lei pentru poluare si periclitarea sigurantei navigatiei * Vasul a fost de nenumarate ori arestat in Italia de catre organele Port State Control din cauza a nenumarate deficiente tehnice depistate la bord * Nimeni nu a specificat insa ce efecte are poluarea cu soda calcinata asupra florei si faunei marine din zona * Specialistii din cadrul protectiei mediului au inceput monitorizarea apei din zona afectata de nava scufundata

In cursul diminetii de duminica, 27 iunie, cargoul "Nazek T", aflat sub pavilion Coreea de Nord, s-a scufundat in dana 110 din Portul Constanta Sud-Agigea. Nava se afla sub operatiuni de incarcare busteni si cherestea din lemn de esenta tare, cu destinatia Alexandria- Egipt. La bordul acesteia se mai aflau aproape sase sute de tone de soda calcinata. Din cauze mai putin cunoscute la aceasta ora, nava a inceput la un moment dat sa se incline periculos in bordul tribord, pentru ca in scurt timp sa se rastoarne si sa se scufunde la cheul unde era acostata. Cei 14 marinari, membri ai echipajului, dintre care noua de nationalitate rusa, patru romani si un sirian, au reusit sa sara pe cheu in ultimul moment inainte ca nava sa se scufunde. Navigatorii au parasit nava in graba, fara a avea timp sa-si recupereze nici un bagaj. Din primele cercetari ale ofiterilor din cadrul Autoritatii Navale Teritoriale a rezultat faptul ca scufundarea vasului s-ar fi datorat calculului eronat al cargoplanului, calcul care trebuia facut de secundul vasului in functie de tipul marfii, greutatea specifica, densitatea lemnului si modalitatea de stivuire. Cum acest cargoplan a fost calculat se pare gresit, stivatorul marfii a urmat cu stoicism datele cuprinse in document si a procedat intocmai la incarcarea navei cu busteni. In momentul in care stabilitatea navei a fost afectata de modul defectuos de incarcare cu marfa, vasul pierzandu-si echilibrul din cauza supraincarcarii, s-a produs inevitabilul, legile fizicii spunandu-si cuvantul. Se presupune ca, totusi, la producerea acestui eveniment au mai concurat si alte elemente de ordin tehnic, defectiuni la sistemul de balast-santina al navei. Un precedent a avut loc in urma cu aproximativ trei saptamani, cand in Portul Constanta, in dana 36, o nava asemanatoare a fost la un pas de scufundare prin rasturnare la cheu, din cauza unei defectiuni la sistemul de balast.

Vapor cu aresturi multe la activ

Consultand documentele oficiale al Port State Control, am aflat ca nava "Nazek T" are un trecut nu tocmai de invidiat. Vasul cu un deplasament de 1.798 de tone a fost construit in anul 1970, deci este o nava foarte uzata. Numarul ei de inregistrare IMO este 7042849, fiind inregistrata in Republica Coreea de Nord. Nu i se cunosc indicativul radio si nici adresa armatorului. Vasul a fost clasificat la Registrul de Shipping din Croatia in anul 2002. Din anul 1998 si pana in 2000, cargoul a fost arestat in mai multe porturi din Italia, cum ar fi de exemplu porturile Leghorn, Marina di Carrara, Gela si Pescara. Retinerea vasului de autoritatile Port State Control italiene s-a facut, aproape de fiecare data, pentru depistarea a nu mai putin de 25 de deficiente tehnice. Aceste deficiente au vizat in special certificatele si documentele navei, spatiile de lucru, sistemul de salvare a vietii pe mare, adica barcile de salvare erau expirate si nu erau in stare de functionare, siguranta navei, motoarele de propulsie si cele auxiliare, anexa I MARPOL si prevederile SOLAS erau incalcate. Tocmai de aceea vasul nu a mai procedat la voiaje din anul 2000 in nici un port din Italia sau in alt stat din Uniunea Europeana. Singurele voiaje perfectate de acest vapor erau cele unde autoritatile porturilor de escala sunt mai putin severe cu aplicarea acestor norme internationale, iar controalele sunt mai putin exigente.

Pericol in imersiune

Ieri si duminica toata ziua, macaraua de cheu din dana 110 a scos din apa mai bine de 80% din cantitatea de lemn care a fost incarcata la bordul navei scufundate. Lemnul a iesit singur la suprafata, acoperind o arie destul de mare a acvatoriului portuar din zona. Ieri la pranz, zona delimitata de un baraj antipoluant montat de autoritatile portuare a fost curatata in totalitate de bustenii si scandurile care iesisera la suprafata apei. Capitania Zonala Constanta a aplicat o amenda contraventionala de 100 de milioane de lei armatorului navei, pentru periclitarea sigurantei navigatiei si poluarea zonei. Cheltuielile pentru masurile luate in vederea prevenirii poluarii cu hidrocarburi, dar si cele de recuperare a marfii si a navei vor fi imputate armatorului. In cadrul Agentiei de Protectie a Mediului Constanta s-a format o comisie operativa de actiune, efectuandu-se in permanenta masuratori ale concentratiilor de substante toxice din apa marii. Unul din pericolele majore iminente este cel al poluarii cu hidrocarburi a bazinului portuar. Cargoul "Nazek T" a efectuat bunkerul de combustibil in urma cu trei zile, fiind pregatit de plecare. La bord se afla inca peste 41 de tone de combustibil usor (motorina). Din fericire, motorul principal al navei nu a fost adaptat pentru functionarea cu combustibil greu (pacura), poluarea cu pacura fiind mult mai periculoasa. Cele sase sute de tone de soda calcinata aflate in magaziile navei sunt chiar mai periculoase decat poluarea cu hidrocarburi. Intr-un raport emis redactiei noastre de catre Grupul operativ de monitorizare a navei "Nazek T" din punctul de vedere al protectiei mediului rezulta ca soda calcinata (carbonatul de sodiu) este o substanta foarte periculoasa in intelesul legislatiei romanesti din domeniul substantelor si preparatelor chimice periculoase. Raza de risc este de R36Xi- fiind o substanta puternic iritanta. Pe de alta parte, carbonatul de sodiu nu se regaseste in lista marfurilor periculoase conform Codului International Maritim privind marfurile periculoase. In reactie cu apa marii, se pare ca soda calcinata se dizolva intr-un timp relativ scurt. Unele surse autorizate spun ca soda calcinata este folosita deseori pentru tratarea apei, in special pentru dedurizare. Un efect imediat este cresterea PH-ului apei. Nu s-a specificat oficial inca ce impact poate avea acest accident naval asupra florei si faunei marine din zona.

Ranfluare peste trei saptamani

Capitanul sef al Portului Constanta, agentul navei "Nazek T" si o societate de scafandri profesionisti au purtat discutii legate de interventiile urgente asupra navei si continutului acesteia. Ulterior, a fost semnat si un contract prin care firma de scafandri se obliga ca, in termen de trei saptamani de la data semnarii contractului, sa scoata nava la suprafata si s-o indeparteze din dana in care s-a scufundat. In acest scop a fost conceput un plan de atac al lucrarii, care cuprinde mai multe faze. Initial, magaziile navei vor fi deschise de scafandri si apoi se va proceda la descarcarea marfii ramase. Exceptie va face magazia nr.3, unde se afla cele peste 500 de tone de soda calcinata. Se intentioneaza ca vasul sa fie ranfluat fara a se deschide aceasta magazie, pentru a se evita o poluare masiva. Scoaterea la suprafata se va face prin aducerea navei intr-o pozitie dreapta (la acest moment, vasul este culcat pe o parte), dupa care se va efectua etansarea capacelor magaziilor care au fost in prealabil golite de marfa. Apa din vas va fi scoasa prin pompare si introducere de aer. Trebuie sa facem precizarea ca aceasta este prima nava care se scufunda in Portul Constanta din anul 1995 incoace.
Urmareste-ne pe Google News
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp

Ti-a placut articolul?

Comentarii