Bricul "Mircea" a revenit in serviciul Marinei Militare
Bricul "Mircea" a revenit in serviciul Marinei MilitareDupa trei zile de probe nu au aparut probleme tehnice * Echipajul urmeaza sa armeze cu vele nava-scoala a Marinei Militare * Dupa 55 de ani de serviciu, "Mircea" necesita o reparatie capitala * In anul 1994, conducerea MApN a hotarat sa accepte oferta Santierului Naval Braila * Din lipsa fondurilor, nava-scoala "Mircea" a stat in santier mai bine de opt ani * Vineri, 26 aprilie, "Mircea" a parasit santierul * Au fost facute investitii de sapte milioane de dolari * La varsta de 63 de ani, bricul "Mircea" incepe o noua viata
Ieri, baza navala a Statului Major al Fortelor Navale, din Portul Constanta, a fost locul de intalnire a mai multor generatii de ofiteri, subofiteri si maistri militari de marina. Conducerea Marinei Militare, cadre active si in rezerva au asteptat sosirea din marsul de probe de mare a navei-scoala "Mircea". Asa cum am mai relatat intr-o editie anterioara a ziarului nostru, nava-scoala "Mircea" a lipsit din serviciul Marinei Militare mai bine de opt ani. Dupa aceasta pauza, vineri, 26 aprilie, "Mircea" a parasit dana Santierului Naval Braila pentru a efectua marsul de proba, inaintea efectuarii receptiei.Povestea bricului "Mircea"
Cea de-a doua nava-scoala cu vele a fost construita in perioada 1937-1939, la comanda conducerii Marinei Regale, in santierul naval Blohm&Voss, din Hamburg - Germania. Nava-scoala "Mircea" a continuat traditia primului bric cu acelasi nume, care a ars in primul razboi mondial. "Mircea" a imprumutat numele de bric doar in amintirea primei nave-scoala, de fapt velierul fiind de tip barc cu trei catarge. In perioada 1939 - septembrie 1944, "Mircea" s-a aflat in serviciul Marinei Regale, iar la finalul celui de-al doilea razboi mondial, velierul simbol al Flotei Regale a fost confiscat drept compensatii de razboi de Armata Rosie si a stationat in portul Sevastopol pana in anul 1946. In urma acordurilor ulterioare instaurarii regimului comunist, "Mircea" a revenit in Marina Militara Romana. Dupa o perioada in care a fost folosita ca nava-baza, in perioada august 1965 - octombrie 1966, bricul "Mircea" a fost trimis in santierul constructor, pentru reparatii capitale. Dupa aceasta reparatie, timp de 28 de ani nava-scoala "Mircea" a fost folosita la instruirea tuturor generatiilor de ofiteri si maistri militari de marina, care au absolvit institutiile de invatamant de pe platforma de invatamant a Marinei Militare.Sapte milioane de dolari si opt ani de reparatii
Din cauza utilizarii indelungi si a varstei sale, bricul "Mircea" avea nevoie de o reparatie capitala. La inceputul anilor `90, "Mircea" nu mai avea aviz de navigatie si necesita o noua reparatie capitala. Pentru ca majoritatea santierelor navale din tarile cu traditie au cerut pentru revitalizarea velierului circa 11 milioane de dolari, conducerea MApN a hotarat sa introduca bricul "Mircea" intr-un santier romanesc si sa ceara asistenta specialistilor straini doar pentru lucrarile delicate de la arborada si corp. Asa a ajuns "Mircea" in Santierul Naval Braila. Perioada de reparatii si revitalizare a fost, initial, stabilita la trei ani. Din lipsa fondurilor alocate de MApN, lucrarile la nava-scoala au durat mai bine de opt ani. De-a lungul celor opt ani de sedere in santier au fost revitalizate corpul, puntile, suprastructurile si compartimentele interioare. Au fost montate instalatii de navigatie moderne prin satelit, au fost schimbate generatoarele diesel-electrice si au fost inlocuite sau reconstituite velele, care insumeaza o suprafata de 1.750 metri patrati. Valoarea investitiei s-a ridicat, in final, la suma de sapte milioane de dolari, din care 1,37 au reprezentat contravaloarea noilor echipamente. La fondurile alocate prin bugetul MApN au mai fost stranse prin donatie de Liga Navala Romana cateva sute de milioane, la care s-a mai adaugat contributia Santierului Naval Damen Galati in componente si materiale care insumeaza 800 milioane de lei.Avarii inerente
Dupa trei zile de mars, bricul "Mircea" a acostat ieri, in jurul orei 11.30, la dana militara din Portul Constanta. Pe timpul manevrelor de proba au aparut mici probleme inerente situatiei post reparatie capitala. O conducta de la sistemul de ungere a motorului principal a cedat la scurt timp de la plecarea din Braila. Echipajul a reusit remedierea defectiunii fara sa fie afectat marsul, iar nava si-a continuat drumul. Urmeaza ca ofiterii din comisia de receptie sa stabileasca daca specialistii santierului mai au de remediat micile disfunctii aparute la instalatiile de bord pe durata probelor. La sosirea in Portul Constanta, seful Statului Major al Fortelor Navale, viceamiralul comandor Corneliu Rudencu, si staff-ul sau au efectuat o scurta vizita la bordul velierului, redevenit bijuteria Marinei Militare Romane. In perioada imediat urmatoare, velierul va fi armat cu vele pentru ca, dupa opt ani, alte generatii de studenti sa fie initiati in tainele marinariei.Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp