Bricul "Mircea" se indreapta spre Triunghiul Bermudelor
Bricul "Mircea" se indreapta spre Triunghiul BermudelorAstazi, velierul romanesc implineste 65 de ani de existenta in serviciul Fortelor Navale Romane
Astazi, la bordul velierului "Mircea" este mare sarbatoare * In ziua de 19 aprilie 2004, vasul a plecat spre Statele Unite ale Americii pentru a participa la o mare competitie nautica * La bordul velierului romanesc se afla studenti ai Academiei Navale "Mircea cel Batran", profesori si elevi ai Scolii de Maistri de Marina din Constanta * Sarbatorirea celor 65 de ani de existenta se va face la bordul velierului in portul Las Palmas din Insulele Canare * Bricul mai are de strabatut pana in America 4300 de mile marine * In aceasta seara, nava va pleca din portul Las Palmas in marea traversada a Atlanticului, portul de destinatie fiind in arhipelagul Insulelor Bermude
Blazonul marinei romane a fost si va ramane bricul "Mircea", la bordul caruia zeci de generatii de absolventi ai Institutului de Marina din Constanta, denumit in prezent Academia Navala "Mircea cel Batran", au invatat cum sa devina buni marinari. Aproximativ 7 milioane de dolari au fost investiti in bricul "Mircea", suma regasindu-se in tehnologiile de navigatie de ultima ora montate la bord in timpul perioadei in care nava a fost supusa reparatiilor capitale din Santierul Naval Braila. Inginerii din cadrul Santierului Naval Braila - SANAB (santierul este in prezent administrat de consortiul olandez Damen) au pastrat structura initiala a bricului, dar l-au dotat cu tot ceea ce este mai modern in domeniul navigatiei cu vele. La ora actuala, nava-scoala "Mircea" este unicul velier modern aflat in dotarea flotei Ministerului Apararii Nationale, fapt care a contribuit major la angajarea pentru "Cursa Americii".Trecut glorios
Prima nava-scoala "Mircea" intra in flota romana la 12 august 1882. La 17 mai 1939, dupa ce primul bric "Mircea" a fost scos din uz din cauza tehnicii depasite, a fost construita o nava noua, identica si careia i s-a dat acelasi nume. A fost construita in santierul Naval "Blom & Voss" din Hamburg, Germania. Aceasta este cea de-a patra nava dintr-o serie de cinci veliere identice construite in acelasi santier. Celelalte nave "surori" ale bricului "Mircea" sunt "Eagle" din SUA, "Gorch Foch" din Germania, "Sagres II" din Portugalia si "Tovarisch" din Rusia. La prova velierului romanesc, sub bompres, a fost montat acelasi galion care a impodobit primul bric, reprezentandu-l pe domnitorul Mircea cel Batran. In anul 1939, nava a efectuat prima calatorie de instructie in Marea Mediterana, in 1966 a fost reparata in acelasi santier unde a fost construita, inlocuindu-se velele invechite, manevrele fixe si curente, precum si motorul principal. In 1967, velierul efectueaza prima traversada a Oceanului Atlantic, ajungand la New York. In 1975-1976, "Mircea" navigheaza exclusiv cu vele si atinge coastele Americii de Sud. Dupa ani de repaus la cheu, in 1995 se impuneau urgente reparatii capitale. Pentru aceasta a fost organizata o licitatie care a fost castigata de firma olandeza Damen, proprietarul Santierului Naval Braila. Pentru ca nava este unicat, neconventionala, multe operatiuni au fost pentru inginerii santierului o premiera. Lemnul de tec pentru coverte si pentru alte elemente de arborada a fost adus din Olanda. Operatiunile de reparatii au fost facute urmarindu-se planurile originale. Toate celelalte nave "surori" ale bricului "Mircea" au caracteristicile de navigatie neschimbate, urmarindu-se pastrarea functionalitatii elementelor de navigatie originale.Marea traversada a Atlanticului incepe azi
In ziua de 19 aprilie 2004, nava-scoala "Mircea" a ridicat panzele, indreptandu-se spre America. Scopul acestui voiaj este acela de a participa la una dintre cele mai mari competitii de veliere din lume organizate de Statele Unite ale Amercii. Regata se numeste "Tall Ships Challlenge-Boston Sail 2004" si va reuni nu mai putin de 50 de veliere mari. Prima cursa de acest gen a fost organizata in anul 1980, cea de anul acesta fiind la a 15-a editie. Organizata de societatea americana non-profit ASTA (American Sail Training Association), competitia are un puternic caracter educativ. ASTA administreaza programe de instruire in navigatia cu vele pentru studentii institutiilor de profil, precum si programe de asistenta a echipajelor navelor veliere membre ASTA. Totodata, organizatia sustine la nivel mondial un puternic curent de opinie vizavi de promovarea transporturilor navale comerciale utilizandu-se surse de propulsie ale navelor altele decat cele cu motoare cu combustie interna, sugerand folosirea unor alternative nepoluante, cum este cea a navigatiei cu vele. Bricul "Mircea" a plecat spre America avand la bord 190 de membri de echipaj. Echipajul este compus din 70 de studenti ai Academiei Navale "Mircea cel Batran" de la sectiile Navigatie si Electromecanici, precum si 30 de cursanti ai Scolii de Maistri de Marina "Amiral Ion Murgescu". Alti 90 de militari angajati vor indeplini functiile principale de la bord, mai ales cele legate de vitalitatea navei. La bordul velierului se vor mai afla si profesori din cadrul Academiei, in acest mod studentii nefiind lipsiti de orele de studiu pe care in mod normal le-ar fi trebuit parcurge la Constanta, in bancile facultatilor. Deplasarea velierului "Mircea" in SUA a fost finantata din sponsorizari, unele dintre ele chiar din SUA, si din fondurile MApN. La regata americana vor fi prezente si celelalte veliere "surori" ale bricului "Mircea": "Eagle", "Gorch Foch", "Sagres II" si "Tovarisch". In portul Baltimore, echipajul roman va participa la o festivitate organizata in vederea aniversarii a 150 de ani de la intrarea in exploatare in marina militara americana a ultimului velier de razboi "USS Constelation", eveniment care va fi premergator aniversarii Zilei Independentei de Stat a SUA. In portul New London, in care va acosta si nava-scoala "Mircea", se va afla velierul "USS Eagle", nava-sora, cu doar doi ani mai veche decat bricul "Mircea". Astazi, 17 mai, ziua in care sarbatoreste cei 65 de ani de serviciu in slujba Fortelor Navale Romane, bricul "Mircea" va pleca in marea traversada a Atlanticului spre America din portul Las Palmas din Insulele Canare. In acest port, velierul romanesc a efectuat o escala pe care de sute de ani o fac toate navele ce fac traversada Oceanului Atlantic, escala pentru aprovizionare cu apa si alimente. De aici si pana in America velierul "Mircea" va parcurge nu mai putin de 4300 de mile marine, distanta ce va fi parcursa intr-un mars continuu de mai multe saptamani. In America, primul port de escala dupa marea traversada va fi portul Hamilton din Insulele Bermude.Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp