Bricul "Mircea" va naviga in cursa Americii
Bricul "Mircea" va naviga in cursa AmericiiRegata "Tall Ships Challange Boston Sail 2004" reuneste toate velierele din lume
Una dintre cele mai importante competitii nautice din lume va avea loc in largul apelor Statelor Unite ale Americii * Bricul "Mircea" va pleca spre SUA la jumatatea lunii aprilie 2004 * La competitie sunt asteptate peste 50 de veliere din categoria navelor-scoala * Regata va reuni toate celelalte patru nave "surori" ale bricului "Mircea" * La bordul velierului romanesc vor pleca in voiaj studenti ai Academiei Navale "Mircea cel Batran", profesori si elevi ai Scolii de Maistri de Marina din Constanta * Pe durata celor cinci luni de voiaj, studentii isi vor continua cursurile de pregatire la bordul navei
Blazonul marinei romane a fost si va ramane bricul "Mircea". Zeci de generatii de absolventi ai Institutului de Marina din Constanta, denumit in prezent Academia de Marina "Mircea cel Batran", au invatat la bordul acestei nave-amiral cum sa devina buni marinari. Aproximativ sapte milioane de dolari au fost investiti in bricul "Mircea", suma regasindu-se in tehnologiile de navigatie de ultima ora montate la bord in timpul perioadei in care nava a fost supusa reparatiilor capitale din Santierul Naval Braila. Inginerii din cadrul Santierului Naval Braila - SANAB (santierul este in prezent administrat de consortiul olandez Damen) au pastrat structura initiala a bricului, dar l-au dotat cu tot ceea ce este mai modern in domeniul navigatiei cu vele. La ora actuala, nava-scoala "Mircea" este una dintre cele mai moderne din flota Ministerului Apararii Nationale.Istorie si prestanta
La 12 august 1882, prima nava-scoala "Mircea" intra in flota romana. Timp de 47 de ani, primul velier "Mircea" a servit cu credinta in slujba invatamantului naval romanesc, la bordul sau instruindu-se sute si sute de tineri ofiteri. La 17 mai 1939, dupa ce primul bric "Mircea" a fost scos din uz din cauza tehnicii depasite, a fost construita o nava noua, identica, si careia i s-a dat acelasi nume. A fost construita in santierul Naval "Blom & Voss" din Hamburg, Germania. Aceasta este cea de a patra nava dintr-o serie de cinci veliere identice construite in acelasi santier. Celelalte nave "surori" ale bricului "Mircea" sunt: "Eagle" din SUA, "Gorch Foch" din Germania, "Sagres II" din Portugalia si "Tovarisch" din Rusia. La prova velierului romanesc, sub bompres a fost montat acelasi galion care a impodobit primul bric, reprezentandu-l pe domnitorul Mircea cel Batran. In anul 1939, nava a efectuat prima calatorie de instructie in Marea Mediterana, in 1966 a fost reparata in acelasi santier unde a fost construita, inlocuindu-se velele invechite, manevrele fixe si curente, precum si motorul principal. In 1967, velierul efectueaza prima traversada a Oceanului Atlantic, ajungand la New York. In 1975-1976, "Mircea" navigheaza exclusiv cu vele si atinge coastele Americii de Sud. Dupa ani de repaus la cheu, in 1995 se impuneau urgente reparatii capitale. Pentru aceasta a fost organizata o licitatie care a fost castigata de firma olandeza Damen, proprietarul Santierului Naval Braila. Pentru ca nava este unicat, neconventionala, multe operatiuni au fost pentru inginerii santierului o premiera. Lemnul de tec pentru coverte si pentru alte elemente de arborada a fost adus din Olanda. Operatiunile de reparatii au fost facute urmarindu-se planurile originale. Toate celelalte nave "surori" ale bricului "Mircea" au caracteristicile de navigatie neschimbate, urmarindu-se pastrarea functionalitatii elementelor de navigatie originale.Marea provocare: "Regata Sail Tall Ships 2004"
Iuri Covaleov, purtatorul de cuvant al Statului Major al Fortelor Navale, ne-a declarat ca in cursul lunii aprilie 2004, mai precis in jurul datei de 20 aprilie, nava-scoala "Mircea" va ridica panzele indreptandu-se spre America. Scopul acestui voiaj este acela de a participa la una dintre cele mai mari competitii de veliere din lume, organizata de Statele Unite ale Amercii. Regata se numeste "Tall Ships Challenge-Boston Sail 2004" si va reuni nu mai putin de 50 de veliere, nave-scoala. Prima cursa de acest gen a fost organizata in anul 1980, cea de anul acesta aflandu-se la a 15-a editie. Organizata de societatea americana nonprofit ASTA (American Sail Training Association), competitia are un puternic caracter educativ. ASTA administreaza programe de instruire in navigatia cu vele pentru studentii institutiilor de profil, precum si programe de asistenta a echipajelor navelor veliere membre ASTA. Totodata, organizatia sustine la nivel mondial un puternic curent de opinie vizavi de promovarea transporturilor navale comerciale folosindu-se surse de propulsie ale navelor altele decat cele cu motoare cu combustie interna, sugerand utilizarea unor alternative nepoluante, cum este cea a navigatiei cu vele. Bricul "Mircea" va pleca spre America avand la bord studenti ai Academiei Navale "Mircea cel Batran" de la sectiile Navigatie si Electromecanica, precum si cursantii Scolii de Maistri de Marina "Amiral Ion Murgescu". La bordul velierului se vor mai afla si profesori din cadrul academiei, in acest mod studentii nefiind lipsiti de orele de studiu pe care in mod normal ar fi trebuit sa le parcurga la Constanta, in bancile facultatilor. Deplasarea velierului "Mircea" in SUA a fost finantata din sponsorizari, unele dintre ele chiar din SUA, si din fondurile MApN. La bordul navei este posibil sa fie ambarcati si un numar de cinci studenti straini din Grecia si Turcia. La regata americana vor fi prezente si celelalte veliere "surori" ale bricului "Mircea": "Eagle", "Gorch Foch", "Sagres II" si "Tovarisch".Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp