Canalul Sulina va fi eliberat de epava navei Rostok
Canalul Sulina va fi eliberat de epava navei RostokUna din cele mai mari macarale plutitoare autopropulsate din lume va ranflua epava cargoului rusesc Rostok * Operatiunile vor dura maxim 120 de zile si vor incepe chiar de azi * Epava va fi sectionata in bucati de cateva sute de tone care vor fi scoase la suprafata de "Cormorant" * Scafandrii olandezi au efectuat deja primele prospectiuni ale epavei, identificand metodele care vor fi folosite pentru sectionarea primelor bloc-sectii * Unica incercare esuata de scoatere la suprafata a epavei Rostok a avut loc in anii 1994-1995
La sfarsitul saptamanii trecute, macaraua plutitoare "Cormorant", una din cele mai mari utilaje de acest gen din lume, a acostat in dana Navrom din Portul Constanta, dana neoperativa. Macaraua apartine grupului olandez Multrashipp si este operata de societatea MMP Heavy Lift din Olanda. Echipajul acestui utilaj gigant urmeaza sa efectueze cateva pregatiri inainte ca vasul sa se indrepte spre gurile Dunarii, spre canalul Sulina. Autoritatile romane au decis cu ceva timp in urma urgentarea operatiunilor de degajare a canalului Sulina de resturile epavei cargoului Rostok. Cargoul Rostok a esuat in dreptul Milei 31 de pe canalul Sulina, in dreptul localitatii Partizani, pe 2 septembrie 1991. Tentativele de ranfluare a epavei din locul unde se afla in prezent au esuat datorita lipsei unui sprijin tehnic adecvat, ultima incercare de acest gen avand loc intre anii 1994-1995.Sambata, macaraua "Cormorant" a ajuns in locatia amintita, incepandu-se imediat pregatirile necesare demararii operatiunii de scoatere la suprafata a corpului scufundat al epavei Rostok. Sosirea macaralei plutitoare la Mila 31 a fost ingreunata din cauza conditiilor nefavorabile ale vremii, ceata densa fiind principalul pentru care, la numai doua ore de la trecerea prin bara de la Sulina, aceasta a trebuit sa fie ancorata pe Dunare pentru cateva ore. Acesta a fost si motivul pentru care "Cormorant" a si intarziat sa-si faca aparitia in dreptul localitatii Partizani, unde era asteptat de oficiali si reprezentanti ai autoritatilor romane. Conform aprecierilor responsabililor operatiunii, este probabil ca astazi sa fie demarate primele lucrari de identificare clara a pozitiei corpului navei pe fundul canalului navigabil, a modalitatii si a procedurilor de taiere a bucatilor din corpul navei. Rostok urmeaza a fi scos in totalitate la suprafata pe sectiuni. Echipe de scafandri ai aceleiasi companii olandeze au efectuat scufundari in locatie si au identificat portiunile unde vor fi efectuate primele sectionari. In prima faza a ranfluarii, olandezii vor scoate la suprafata o portiune lunga de 17 metri si cu o greutate de doua-trei sute de tone din prova navei scufundate. Pentru taierea corpului navei se vor folosi diferite procedee, taierea cu arc electric sau cu lanturi. Olandezii apreciaza ca operatiunea ar dura intre 90 si 120 de zile maxim. Bucatile din epava scoase la suprafata vor fi incarcate in barje pentru ca apoi sa fie duse la dezmembrat. Pe perioada lucrarilor, eventualele intreruperi ale traficului fluvial comercial - de cel mult trei zile - vor fi comunicate din timp navigatorilor.Macaraua plutitoare gigant "Cormorant" este inregistrata in portul Terneuzen din Olanda si a fost construita in anul 1973. Are o lungime de 54 de metri, o latime de 24 de metri, un pescaj de 4,2 metri. Bratul de otel al sistemului de ridicare impreuna cu vinciurile de forta asigura o putere de ridicare a unei sarcini de aproximativ 600 de tone in functie de unghiul de ridicare. La bordul sau se afla un echipaj de 20 de persoane, la care se adauga si alte cateva echipe de scafandri utilitari autonomi si de mare adancime. Propulsia gigantului este asigurata de patru motoare principale Diesel marca Deutz, a cate 225 de cai putere fiecare. Manevrabilitatea excelenta a vasului este completata si de un sistem auxiliar de propulsie aflat in prova. Macaraua "Cormorant" nu este singura nava de acest gen a firmei olandeze Multraship, aceasta fiind a doua ca marime si putere de ridicare dupa macaraua "Pelican 1", utilaj folosit pentru ranfluarea mai multor nave scufundate in largul coastelor Norvegiei, Angliei si chiar in SUA.Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp