Cargoul "Nazek T", partial ranfluat
Cargoul "Nazek T", partial ranfluatOperatie in premiera la Constanta
O buna parte din corpul navei "Nazek T", scufundata in dana 110 a Portului Constanta Sud-Agigea, a fost scoasa la suprafata * Cele 35 de baloane de ranfluare montate pe bordurile vasului si-au facut efectul * Sambata dupa-amiaza, un remorcher de la "Petromar" a reusit rasucirea pe chila dreapta a vasului * Zilele acestea urmeaza ca vasul sa fie descarcat de marfa, pentru ca apoi sa fie transportat intr-un santier naval * Pana acum, pentru toata operatiunea au fost cheltuiti cu mult peste 60.000 de euro
Operatiunea de scoatere la suprafata a navei "Nazek T", scufundata in urma cu trei saptamani in dana 110 a Portului Constanta Sud-Agigea, se apropie de final. In cursul zilei de sambata, 17 iulie, vasul a fost readus pe chila dreapta cu ajutorul baloanelor de ranfluare si al unui remorcher de mare putere. Cargoul "Nazek T", care navigheaza sub pavilion Coreea de Nord, s-a scufundat in dana 110 din Portul Constanta Sud-Agigea in timpul operatiunilor de incarcare busteni si cherestea, cu destinatia portul Alexandria din Egipt. In magaziile de marfa ale vaporului, in speta in magazia 3 de marfa, se mai aflau aproximativ 500 de tone de soda calcinata. In noaptea de 26 iunie a.c., din cauza supraincarcarii cu marfa, nava s-a inclinat periculos in bordul tribord, iar in scurt timp s-a rasturnat si s-a scufundat cu rapiditate la cheu. Echipajul format din 14 marinari, dintre care noua navigatori de nationalitate rusa, patru romani si un sirian, a reusit sa coboare pe cheu cu cateva momente inainte ca nava sa se scufunde. Dupa producerea incidentului, autoritatile romane au procedat la izolarea zonei unde s-a scufundat nava, cu baraje plutitoare antipoluante pentru prevenirea poluarii cu hidrocarburile aflate in tancurile de combustibil ale navei. Ulterior, au fost demarate operatiunile de ranfluare a navei, in vederea descongestionarii, in primul rand, a danei de incarcare ce ramasese blocata. In urma scufundarii, nava a comportat o miscare de rasucire in jurul chilei, rasturnandu-se pe bordul tribord. Asezandu-se pe fundul namolos-nisipos al bazinului portuar, vasul a fost prins in "ventuza". In acest context, prima tentativa de rasucire a navei si punerea ei pe chila dreapta au esuat. Firma care s-a angajat sa scoata nava la suprafata a procedat la montarea mai multor baloane speciale de ranfluare (35 de baloane) de bordul tribord al vasului. Sub efectul acestor baloane, nava a fost smulsa din ventuza creata de namolul si nisipul de pe fundul acvatoriului portuar. Ulterior, zilele trecute, dupa suplimentarea numarului baloanelor de ranfluare, prova vasului s-a ridicat la suprafata. Sambata, in jurul orelor amiezii, remorcherul de mare putere "Phoenix", care apartine societatii "Petromar", a fost solicitat pentru a se incerca pentru a doua oara rasucirea vasului scufundat. Operatiunea a decurs cu succes, cargoul "Nazek T" fiind rasucit pe chila dreapta. Incepand de azi, echipa de salvare a navei va demara operatiunea de golire a magaziilor de marfa de cheresteaua ramasa la bord, in vederea usurarii navei, a ridicarii progresive pana la linia de plutire. Concomitent cu operatiunile de descarcare, din tancurile de balast va fi extrasa cu pompe submersibile apa de mare, pentru asigurarea in acest mod a unei flotabilitati pozitive a intregii structuri a vasului. Dupa ce nava va pusa relativ pe o linie de plutire, va fi remorcata intr-un doc plutitor sau uscat dintr-unul din santierele navale din Constanta. Aici, nava va fi supusa unei reparatii capitale, urmand ca utilajele si toata aparatura electrica sau care a intrat in contact apa de mare, si care s-a degradat, sa fie inlocuita. Vasul urmeaza sa fie, in consecinta, reparat si redat in exploatare. Pana in prezent, firma care s-a ocupat de ranfluarea navei a cheltuit peste 60.000 de euro. Conform prevederilor, contractul de ranfluare a navei "M/V Nazek T", care a fost incheiat intre reprezentantul armatorului, Mustafa Tartousi, si firma de scafandri care s-a ocupat de operatiunea de ranfluare, plata contravalorii operatiunilor va fi facuta de armatorul navei in momentul in care nava a fost recuperata de pe fundul apei ("No cure - No Pay"). In acelasi timp, se pare ca si termenul initial de definitivate a operatiunii a fost respectat, perioada celor trei saptamani de operatiuni urmand a se incheia peste cateva zile.Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp