Fondul Documentar Dobrogea de ieri și de azi
BIBLIOTECA VIRTUALĂ
Ziua Constanta
//
12:11 29 12 2024 Citeste un ziar liber! Deschide BIBLIOTECA VIRTUALĂ

CATASTROFA AVIATICA

ro

08 Apr, 2003 00:00 3036 Marime text

Tragedie in apropierea cimitirului musulman de la Castelu

Un elicopter militar s-a prabusit, din motive neelucidate, la circa trei kilometri, pe un camp din apropierea localitatii Castelu * In urma accidentului, doi dintre cei trei piloti aflati la bord au decedat, iar celalalt a fost transportat la Spitalul din Medgidia * Singurul martor al tragediei, ciobanul Memet Osman, poreclit si Soimul, a anuntat catastrofa prin telefonul celular al mecanicului de bord, care tocmai atunci era cautat de cineva * O comisie mixta de specialisti a declansat o ancheta pentru elucidarea cauzelor care au condus la producerea tragicului eveniment

Ieri dupa-amiaza, in jurul orei 14.30, un elicopter militar de tipul IAR 330 H Puma, apartinand Bazei Aeriene 57 Mihail Kogalniceanu, s-a prabusit in apropiere de comuna Castelu. In urma accidentului, si-au pierdut viata pilotii Ionel Tarca si Ion Dinicu, iar mecanicul de bord, maistrul militar Serban Tiberiu, a fost grav ranit, fiind internat in sectia de Terapie Intensiva din cadrul Spitalului Municipal Medgidia. Cauzele accidentului sunt, la prima vedere, puse pe seama unor defectiuni tehnice la sistemul de propulsie. Elicopterul era folosit de militarii de la Kogalniceanu ca aparat de zbor de antrenament, iar din informatiile pe care le detinem, in momentul accidentului, se afla intr-un zbor de verificare, acesta venind de la Bucuresti, unde tocmai suferise o serie de reparatii, si se indrepta catre destinatia Baza Aeriana Mihail Kogalniceanu. Aparatul s-a prabusit in apropiere de cimitirul musulman din comuna Castelu, aflat la numai trei kilometri de aceasta localitate. Dupa producerea accidentului, mai multe masini antisoc de salvare ale Spitalului Municipal Constanta s-au deplasat la fata locului, impreuna cu doua masini de descarcerare apartinand Brigazii de Pompieri "Dobrogea". La ora 16.45, medicii din cadrul serviciului de urgenta al Spitalului Municipal Medgidia au constatat si decesul mecanicului de bord Serban Tiberiu.

Cine erau pilotii

Evenimentul este cercetat de o comisie mixta compusa din specialisti ai Ministerului Apararii Nationale, Parchetului Militar si reprezentanti ai Statului Major al Fortelor Aeriene, care au declansat primele investigatii pentru aflarea motivelor ce au condus la producerea tragediei, in fruntea acesteia fiind comandantul Diviziei 1 Aeriana, general de flotila Constantin Croitoru. Pilotul elicopterului, capitanul comandor Ionel Tarca, a absolvit Scoala Militara de Ofiteri de Aviatie "Aurel Vlaicu" din Buzau in anul 1982. Din anul 2001 indeplinea functia de comandant de escadrila de elicoptere, in cadrul Bazei 57 Aeriene Mihail Kogalniceanu. Avea la activ aproximativ 1.900 de ore de zbor si detinea titlul de pilot clasa I. In varsta de 44 de ani, ofiterul era casatorit si avea doua fiice in varsta de 11 si 15 ani. Copilotul, capitanul Ion Dinicu, in varsta de 33 de ani, era casatorit si avea un fiu de 4 ani. Ofiterul a absolvit Scoala Militara de Ofiteri de Aviatie "Aurel Vlaicu" in 1991 si avea 700 de ore de zbor. Mecanicul de bord, maistrul militar clasa a II-a, Serban Tiberiu, avea 33 de ani si era casatorit, fara copii. El absolvise Scoala Militara de Maistri si Subofiteri de Aviatie din Medias in anul 1991 si avea 880 de ore de zbor. Intr-un comunicat remis redactiei noastre de Directia Relatii Publice a Ministerului Apararii Nationale se arata ca "aeronava se intorcea la Baza Aeriana 57 in urma executarii unei misiuni de transport si nu avea la bord armament sau munitie, iar misiunea nu avea legatura cu prezenta trupelor americane la Mihail Kogalniceanu". Elicopterul a fost fabricat in anul 1992, efectuase aproximativ 1.400 de ore de zbor si nu a fost implicat in nici un fel de eveniment pana in momentul accidentului. Pentru protejarea urmelor care ar ajuta la elucidarea accidentului, nimeni nu a avut voie sa se apropie la mai mult de cinci sute de metri, paza fiind asigurata de Politia Militara, iar noaptea ramasitele aparatului de zbor au fost supravegheate de un pluton de jandarmi apartinand Batalionului 14 Mobil Constanta.

Soimul a anuntat catastrofa

Din declaratiile martorilor, elicopterul se deplasa dinspre localitatea Castelu spre Mihail Kogalniceanu. Memet Osman, unul din ciobanii satului, se afla la numai cateva sute de metri de locul unde s-a prabusit elicopterul, dar primele semne ca aparatul de zbor ar avea probleme au inceput cand acesta plana chiar deasupra lui. "Elicopterul zbura foarte jos si, la un moment dat, s-au auzit niste zgomote suspecte, cred eu la motor", ne-a spus Osman, care mai este poreclit si Soimul. Probabil din cauza defectiunilor aparute la motor, aparatul de zbor a avut cateva caderi si ridicari bruste, martorul chiar mirandu-se cum de nu a atins reteaua de alimentare cu energie electrica. "Dupa ce a trecut de mine, nu s-a mai auzit nici un fel de zgomot, dar dupa aceea, foarte putina vreme, zgomotul s-a auzit din nou si foarte puternic, ca si cum elicopterul ar fi venit inapoi", ne-a mai spus localnicul. In aceeasi clipa s-a auzit un zgomot ca si cum aparatul s-ar fi prabusit. Pentru ca de unde se afla nu se vedea nimic din cauza unui deal, Soimul, impreuna cu un alt localnic, Ion Dima, aflat si el intamplator acolo, au fugit pana unde cazuse elicopterul. "De la distanta am vazut un morman de fiare si, cand ne-am apropiat, i-am vazut pe cei trei piloti prinsi printre ele", ne-a mai povestit ciobanul. Ca un facut, tocmai atunci a inceput sa sune telefonul celui care se afla in spate, in cabina. "Nu stiu sa-l folosesc, dar am apasat din intamplare pe unul dintre butoane si l-am auzit vorbind pe cel care sunase. I-am spus acestuia ca elicopterul este prabusit si ca doi dintre oameni sunt morti", a mai spus Memet. La putin timp, a aparut o masina de Salvare, care plecase pe aici cu alte probleme, dupa aceea au venit politistii, iar in urma lor tot felul de masini cu sirene si girofaruri. Pentru scoaterea din carlinga elicopterului a celor trei oameni s-au folosit absolut toate instrumentele specialistilor de la Descarcerare.
Urmareste-ne pe Google News
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp

Ti-a placut articolul?

Comentarii

  • Florin 17 Jan, 2018 01:53 Planificarea zborului a fost întocmită pe 04.04.2003. Atunci a fost solicitata o înlocuire,schimbare a pilotului inițial,cu bietul Ionel Târca,fie iertat intru Domnul. Unul avea sa scape,iar celalalt sa intre in eternitate. De ce a fost așa si nu altfel,doar Dumnezeu poate sti.,pentru ca cel mai fragil element din univers este viață.
  • Andra 15 Mar, 2011 17:00 Pacat ca azi nimeni nu-si mai aminteste de acesti oameni care si-au dat viata pt un ideal .... memoria lor ar trbui mereu tinuta vie asa cum a ramas pt noi cei care i-am cunoscut si i-am iubit