Cine se face vinovat de situaţia în care s-a ajuns CNADNR ştia din ianuarie 2012 că podul de la Agigea trebuie închis
Cine se face vinovat de situaţia în care s-a ajuns: CNADNR ştia din ianuarie 2012 că podul de la Agigea trebuie
01 Oct, 2013 00:00
ZIUA de Constanta
3616
Marime text
În baza expertizei tehnice elaborate, în 2008, în contractul de reabilitare nu au fost incluse lucrări de înlocuire a hobanelor
Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România a anunţat, ieri, participanţii la trafic că începând de azi, 1 octombrie, pe podul de la Agigea, situat pe DN 39 la km 8+988, circulaţia rutieră va fi închisă pentru autovehiculele cu masa totală maximă autorizată mai mare de 3,5 tone. Prefectul judeţului Constanţa, Eugen Bola, a declarat că, în opinia sa, „măsura va afecta într-o anumită măsură transportatorii de mărfuri, dar şi pe cei de pasageri, dat fiind faptul că nu se va mai putea circula cu o masă autorizată de peste 3,5 tone”. „Deocamdată însă, este singura şi cea mai bună soluţie care putea fi luată”, susţine reprezentantul Guvernului în teritoriu la Constanţa.
Bola a declarat şi că, dacă situaţia o va impune, dacă vor exista solicitări în acest sens, va avea o discuţie cu reprezentanţii CFR în ideea suplimentării numărului de vagoane şi, eventual, a punerii în circulaţie a unei noi garnituri pentru a asigura transportul persoanelor. Prefectul judeţului Constanţa a menţionat că are, din acest punct de vedere, sprijinul Ministerului Transporturilor. Daniel Georgescu, directorul general al Companiei Naţionale Administraţia Canalelor Navigabile, a declarat că, ieri, a fost identificată o soluţie tehnică privind amplasarea celor două pontoane necesare traficului greu. „Aşteptăm reprezentantul Ministerului Transporturilor pentru a lua o decizie finală. Este o diferenţă de 3 metri de nivel. De asemenea, am făcut solicitări către Companiile de Navigaţie din Galaţi, Brăila şi Giurgiu pentru două bacuri. Am primit răspuns de la Navrom Galaţi”, a explicat Daniel Georgescu.
Acesta a mai adăugat că în ceea ce priveşte capacitatea bacurilor care urmează să fie aduse, aceasta depinde de decizia care va fi luată. La rândul lor, oficialii Companiei Naţionale de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România susţin că „raportul săptămânal de degradare a hobanelor din luna mai 2012 a evidenţiat că numărul firelor rupte crescuse la 18 pe săptămână, ceea ce însemna un ritm de rupere foarte accelerat şi în consecinţă îngrijorător cu privire la siguranţa traficului pe pod”. „Podul peste Canalul Dunăre - Marea Neagră de la Agigea, situat pe drumul naţional 39, la kilometrul 8+988 de metri, face parte din grupul celor patru poduri rutiere cu structuri speciale, care asigură traversarea principalelor drumuri peste acest canal (podul combinat de cale ferată şi de şosea de la Cernavodă, pe DN 23 C, podul de şosea de la Murfatlar, pe DJ 223, podul de şosea de la Murfatlar, pe DN 3, şi podul de şosea de la Agigea, pe DN 39)”, au mai adăugat oficialii CNADNR, conform cărora „podul are o structură hobanată, cu hobane alcătuite din pachete de fascicule din sârme paralele, fiind primul şi unicul pod rutier de acest gen din ţară”.
Cea mai mare deschidere de pod rutier din ţară
Podul în cauză a fost realizat în perioada anilor 1980, în cadrul investiţiei Canal Dunăre - Marea Neagră, în scopul restabilirii continuităţii drumului naţional 39 Constanţa - Mangalia, întreruptă de execuţia canalului. „Condiţia principală pentru realizarea podului a fost ca traversarea peste canal să se facă fără pilă în albia canalului, adică deschiderea să fie de minim 160 de metri, ceea ce presupunea o soluţie specială pentru structura podului. Astfel, podul de la Agigea a fost proiectat în soluţia de pod hobanat nesimetric, cu un pilon amplasat pe malul stâng al canalului (spre Constanţa). S-a avizat în final soluţia de pod hobanat cu deschiderea principală peste canal de 162 de metri. Această deschidere, de 162 de metri în loc de 160, a fost solicitată de şeful de proiect, pentru a deveni cea mai mare deschidere de pod rutier din ţară. Proiectul de execuţie a respectat întocmai alcătuirii din soluţia avizată, exceptând faptul că s-a mai adăugat o pilă în deschiderea de pe malul stâng. Lungimea suprastructurii podului este de 269,50 metri, podul având patru deschideri cu lungimile de 44,00 de metri, 40,50 metri, 162,00 de metri şi 23 de metri. Calea de pod este prevăzută cu o parte carosabilă cu lăţimea de 14,80 m (pentru patru benzi de circulaţie), cu două trotuare laterale având lăţimea de câte 1,50 metri fiecare şi cu două spaţii amplasate între partea carosabilă şi trotuare, având lăţimea de 1,30 m fiecare, pentru prinderea hobanelor de tablier”, se mai arată într-un document oficial al CNADNR.
Dat în folosinţă în data de 6 mai 1983
Tablierul metalic al structurii hobanate este format dintr-o reţea de grinzi longitudinale (grinzi principale şi longeroni) şi transversale (antretoaze). Uzinarea tablierului s-a făcut la IMUT Moreni, pe subansambluri astfel dimensionate din punct de vedere al greutăţii dimensiunilor încât să poată fi transportate pe calea ferată. Îmbinarea subansamblurilor pe şantier, pe platforme amenajate pe ambele maluri, s-a făcut prin sudură în cazul grinzilor principale şi cu şuruburi de înaltă rezistenţă pretensionate în cazul antretoazelor şi longeronilor. Execuţia podului a revenit Antreprizei de Construcţii Căi Ferate, Drumuri şi Poduri din Constanţa. Podul a fost dat în folosinţă în data de 6 mai 1983, după efectuarea testelor şi încercării „in situ” a structurii de rezistenţă cu convoaie de probă, conform proiectului de încercare. De-a lungul timpului, podul a suferit îmbunătăţiri, prin schimbarea dispozitivelor de acoperire a resturilor de dilataţie degradate în cursul operaţiunilor de deszăpezire cu dispozitive moderne mai performante, precum şi prin refacerea protecţiei anticorozive a tablierului metalic şi a elementelor de protecţia a hobanelor. După aproape 30 de ani de existenţă şi peste 28 de ani de exploatare, s-a luat decizia reabilitării acestui obiectiv.
15 octombrie 2010
Contractul de execuţie lucrări „Lot 3 - Reabilitarea podului de pe DN 39 km 8+988 la Agigea” a fost semnat în data de 15 octombrie 2010, între CNADNR şi Bilfinger Baugesellschaft GmbH. În baza expertizei tehnice elaborate în 2008, în contractul de reabilitare nu au fost incluse lucrări de înlocuire a hobanelor. În timpul implementării obiectivului Reabilitarea podului de pe DN 39 km 8+988 la Agigea - Lot 3, în luna iulie 2011, contractorul a efectuat o inspecţie detaliată, care a relevat faptul că anumite componente ale hobanelor sunt afectate de coroziune şi există un proces de degradare în curs de desfăşurare. Ca urmare a acestei constatări, a fost demarat un program de monitorizare, constând în inspecţii săptămânale şi identificarea cablurilor deteriorate ce compun hobanele. În contextul în care starea de degradare şi rupere a firelor de sârmă din interiorul hobanelor evolua rapid, beneficiarul a solicitat consultantului întocmirea unei expertize tehnice în vederea stabilirii gradului de degradare a hobanelor şi a măsurilor necesar a fi luate în vederea remedierii acestor degradări. În raportul final al acestei expertize tehnice, emis în luna ianuarie 2012, se indica necesitate înlocuirii complete a sistemului hobanelor. Până la implementarea acestor lucrări, au fost luate unele măsuri pe termen scurt, constând în refacerea/îmbunătăţirea protecţiei hobanelor şi iniţierea unui program de monitorizare. Raportul săptămânal de degradare a hobanelor din luna mai 2012 a evidenţiat că numărul firelor rupte crescuse la 18 fire pe săptămână, ceea ce însemna un ritm de rupere foarte accelerat şi în consecinţă îngrijorător cu privire la siguranţa traficului pe pod.
Alertă
În urma discuţiilor purtate cu factorii implicaţi în acest proiect, s-a ajuns la un acord comun cu privire la necesitatea începerii de urgenţă a procedurilor de punere în siguranţă a podului şi de înlocuire a hobanelor. În acest sens, a fost demarat, în regim de urgenţă, proiectul „Punere în siguranţă a podului Agigea, pe DN 39, km 8+988”, care cuprinde 2 faze: faza I - Punerea în siguranţă a podului (montare de hobane provizorii), iar această etapă a fost finalizată în decembrie 2012, şi faza II - Înlocuirea hobanelor existente ale podului (termen de finalizare estimat - luna august 2014). Lucrările de reabilitare rămase de executat în cadrul contractului iniţial vor fi terminate numai după punerea în siguranţă a podului şi înlocuirea hobanelor şi au termen estimat de finalizare luna august 2015.
Rute ocolitoare
De azi, traficul rutier se va desfăşura pe următoarele variante de ocolire:
Pentru relaţia Bucureşti - Port Constanţa Sud - Agigea - Negru Vodă - Mangalia şi retur, traseul de ocolire va fi A2 (Bucureşti - Constanţa - nod rutier Medgidia) - DJ 381 (nod rutier Medgidia - Ciocârlia de Sus) - DN 3 (Ciocârlia de Sus - Cobadin) - DJ 391 (Cobadin - Mereni - Topraisar) - DN 38 (Topraisar - Agigea) - DN 39 (Agigea - Mangalia) şi retur.
Pentru relaţia Hârşova (DN 2A) - Tulcea (DN 22) - Port Constanţa Sud - Agigea - Negru Vodă - Mangalia şi retur, traseul de ocolire va fi A4 (nod rutier Ovidiu - nod rutier A4 cu A2) - A2 (nod rutier A4 cu A2 - nod rutier Medgidia) - DJ 381 (nod rutier Medgidia - Ciocârlia de Sus) - DN 3 (Ciocârlia de Sus - Cobadin) - DJ 391 (Cobadin - Mereni - Topraisar) - DN 38 (Topraisar - Agigea) - DN 39 (Agigea - Mangalia) şi retur.
Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România a anunţat, ieri, participanţii la trafic că începând de azi, 1 octombrie, pe podul de la Agigea, situat pe DN 39 la km 8+988, circulaţia rutieră va fi închisă pentru autovehiculele cu masa totală maximă autorizată mai mare de 3,5 tone. Prefectul judeţului Constanţa, Eugen Bola, a declarat că, în opinia sa, „măsura va afecta într-o anumită măsură transportatorii de mărfuri, dar şi pe cei de pasageri, dat fiind faptul că nu se va mai putea circula cu o masă autorizată de peste 3,5 tone”. „Deocamdată însă, este singura şi cea mai bună soluţie care putea fi luată”, susţine reprezentantul Guvernului în teritoriu la Constanţa.
Bola a declarat şi că, dacă situaţia o va impune, dacă vor exista solicitări în acest sens, va avea o discuţie cu reprezentanţii CFR în ideea suplimentării numărului de vagoane şi, eventual, a punerii în circulaţie a unei noi garnituri pentru a asigura transportul persoanelor. Prefectul judeţului Constanţa a menţionat că are, din acest punct de vedere, sprijinul Ministerului Transporturilor. Daniel Georgescu, directorul general al Companiei Naţionale Administraţia Canalelor Navigabile, a declarat că, ieri, a fost identificată o soluţie tehnică privind amplasarea celor două pontoane necesare traficului greu. „Aşteptăm reprezentantul Ministerului Transporturilor pentru a lua o decizie finală. Este o diferenţă de 3 metri de nivel. De asemenea, am făcut solicitări către Companiile de Navigaţie din Galaţi, Brăila şi Giurgiu pentru două bacuri. Am primit răspuns de la Navrom Galaţi”, a explicat Daniel Georgescu.
Acesta a mai adăugat că în ceea ce priveşte capacitatea bacurilor care urmează să fie aduse, aceasta depinde de decizia care va fi luată. La rândul lor, oficialii Companiei Naţionale de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România susţin că „raportul săptămânal de degradare a hobanelor din luna mai 2012 a evidenţiat că numărul firelor rupte crescuse la 18 pe săptămână, ceea ce însemna un ritm de rupere foarte accelerat şi în consecinţă îngrijorător cu privire la siguranţa traficului pe pod”. „Podul peste Canalul Dunăre - Marea Neagră de la Agigea, situat pe drumul naţional 39, la kilometrul 8+988 de metri, face parte din grupul celor patru poduri rutiere cu structuri speciale, care asigură traversarea principalelor drumuri peste acest canal (podul combinat de cale ferată şi de şosea de la Cernavodă, pe DN 23 C, podul de şosea de la Murfatlar, pe DJ 223, podul de şosea de la Murfatlar, pe DN 3, şi podul de şosea de la Agigea, pe DN 39)”, au mai adăugat oficialii CNADNR, conform cărora „podul are o structură hobanată, cu hobane alcătuite din pachete de fascicule din sârme paralele, fiind primul şi unicul pod rutier de acest gen din ţară”.
Cea mai mare deschidere de pod rutier din ţară
Podul în cauză a fost realizat în perioada anilor 1980, în cadrul investiţiei Canal Dunăre - Marea Neagră, în scopul restabilirii continuităţii drumului naţional 39 Constanţa - Mangalia, întreruptă de execuţia canalului. „Condiţia principală pentru realizarea podului a fost ca traversarea peste canal să se facă fără pilă în albia canalului, adică deschiderea să fie de minim 160 de metri, ceea ce presupunea o soluţie specială pentru structura podului. Astfel, podul de la Agigea a fost proiectat în soluţia de pod hobanat nesimetric, cu un pilon amplasat pe malul stâng al canalului (spre Constanţa). S-a avizat în final soluţia de pod hobanat cu deschiderea principală peste canal de 162 de metri. Această deschidere, de 162 de metri în loc de 160, a fost solicitată de şeful de proiect, pentru a deveni cea mai mare deschidere de pod rutier din ţară. Proiectul de execuţie a respectat întocmai alcătuirii din soluţia avizată, exceptând faptul că s-a mai adăugat o pilă în deschiderea de pe malul stâng. Lungimea suprastructurii podului este de 269,50 metri, podul având patru deschideri cu lungimile de 44,00 de metri, 40,50 metri, 162,00 de metri şi 23 de metri. Calea de pod este prevăzută cu o parte carosabilă cu lăţimea de 14,80 m (pentru patru benzi de circulaţie), cu două trotuare laterale având lăţimea de câte 1,50 metri fiecare şi cu două spaţii amplasate între partea carosabilă şi trotuare, având lăţimea de 1,30 m fiecare, pentru prinderea hobanelor de tablier”, se mai arată într-un document oficial al CNADNR.
Dat în folosinţă în data de 6 mai 1983
Tablierul metalic al structurii hobanate este format dintr-o reţea de grinzi longitudinale (grinzi principale şi longeroni) şi transversale (antretoaze). Uzinarea tablierului s-a făcut la IMUT Moreni, pe subansambluri astfel dimensionate din punct de vedere al greutăţii dimensiunilor încât să poată fi transportate pe calea ferată. Îmbinarea subansamblurilor pe şantier, pe platforme amenajate pe ambele maluri, s-a făcut prin sudură în cazul grinzilor principale şi cu şuruburi de înaltă rezistenţă pretensionate în cazul antretoazelor şi longeronilor. Execuţia podului a revenit Antreprizei de Construcţii Căi Ferate, Drumuri şi Poduri din Constanţa. Podul a fost dat în folosinţă în data de 6 mai 1983, după efectuarea testelor şi încercării „in situ” a structurii de rezistenţă cu convoaie de probă, conform proiectului de încercare. De-a lungul timpului, podul a suferit îmbunătăţiri, prin schimbarea dispozitivelor de acoperire a resturilor de dilataţie degradate în cursul operaţiunilor de deszăpezire cu dispozitive moderne mai performante, precum şi prin refacerea protecţiei anticorozive a tablierului metalic şi a elementelor de protecţia a hobanelor. După aproape 30 de ani de existenţă şi peste 28 de ani de exploatare, s-a luat decizia reabilitării acestui obiectiv.
15 octombrie 2010
Contractul de execuţie lucrări „Lot 3 - Reabilitarea podului de pe DN 39 km 8+988 la Agigea” a fost semnat în data de 15 octombrie 2010, între CNADNR şi Bilfinger Baugesellschaft GmbH. În baza expertizei tehnice elaborate în 2008, în contractul de reabilitare nu au fost incluse lucrări de înlocuire a hobanelor. În timpul implementării obiectivului Reabilitarea podului de pe DN 39 km 8+988 la Agigea - Lot 3, în luna iulie 2011, contractorul a efectuat o inspecţie detaliată, care a relevat faptul că anumite componente ale hobanelor sunt afectate de coroziune şi există un proces de degradare în curs de desfăşurare. Ca urmare a acestei constatări, a fost demarat un program de monitorizare, constând în inspecţii săptămânale şi identificarea cablurilor deteriorate ce compun hobanele. În contextul în care starea de degradare şi rupere a firelor de sârmă din interiorul hobanelor evolua rapid, beneficiarul a solicitat consultantului întocmirea unei expertize tehnice în vederea stabilirii gradului de degradare a hobanelor şi a măsurilor necesar a fi luate în vederea remedierii acestor degradări. În raportul final al acestei expertize tehnice, emis în luna ianuarie 2012, se indica necesitate înlocuirii complete a sistemului hobanelor. Până la implementarea acestor lucrări, au fost luate unele măsuri pe termen scurt, constând în refacerea/îmbunătăţirea protecţiei hobanelor şi iniţierea unui program de monitorizare. Raportul săptămânal de degradare a hobanelor din luna mai 2012 a evidenţiat că numărul firelor rupte crescuse la 18 fire pe săptămână, ceea ce însemna un ritm de rupere foarte accelerat şi în consecinţă îngrijorător cu privire la siguranţa traficului pe pod.
Alertă
În urma discuţiilor purtate cu factorii implicaţi în acest proiect, s-a ajuns la un acord comun cu privire la necesitatea începerii de urgenţă a procedurilor de punere în siguranţă a podului şi de înlocuire a hobanelor. În acest sens, a fost demarat, în regim de urgenţă, proiectul „Punere în siguranţă a podului Agigea, pe DN 39, km 8+988”, care cuprinde 2 faze: faza I - Punerea în siguranţă a podului (montare de hobane provizorii), iar această etapă a fost finalizată în decembrie 2012, şi faza II - Înlocuirea hobanelor existente ale podului (termen de finalizare estimat - luna august 2014). Lucrările de reabilitare rămase de executat în cadrul contractului iniţial vor fi terminate numai după punerea în siguranţă a podului şi înlocuirea hobanelor şi au termen estimat de finalizare luna august 2015.
Rute ocolitoare
De azi, traficul rutier se va desfăşura pe următoarele variante de ocolire:
Pentru relaţia Bucureşti - Port Constanţa Sud - Agigea - Negru Vodă - Mangalia şi retur, traseul de ocolire va fi A2 (Bucureşti - Constanţa - nod rutier Medgidia) - DJ 381 (nod rutier Medgidia - Ciocârlia de Sus) - DN 3 (Ciocârlia de Sus - Cobadin) - DJ 391 (Cobadin - Mereni - Topraisar) - DN 38 (Topraisar - Agigea) - DN 39 (Agigea - Mangalia) şi retur.
Pentru relaţia Hârşova (DN 2A) - Tulcea (DN 22) - Port Constanţa Sud - Agigea - Negru Vodă - Mangalia şi retur, traseul de ocolire va fi A4 (nod rutier Ovidiu - nod rutier A4 cu A2) - A2 (nod rutier A4 cu A2 - nod rutier Medgidia) - DJ 381 (nod rutier Medgidia - Ciocârlia de Sus) - DN 3 (Ciocârlia de Sus - Cobadin) - DJ 391 (Cobadin - Mereni - Topraisar) - DN 38 (Topraisar - Agigea) - DN 39 (Agigea - Mangalia) şi retur.
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp
Comentarii