Cod rutier pe contrasens
Cod rutier pe contrasensDispar micii reparatori de autoturisme
Noile reglementari privind circulatia rutiera lovesc din ce in ce mai multe persoane angajate in unele activitati care au legatura cu soferii * Printre cei loviti de Codul rutier sunt in primul rand angajatii scolilor de soferi, in Constanta trebuind sa ramana numai doua, restul urmand sa fie desfiintate * Nici reparatorii de autoturisme persoane fizice nu vor mai exista, noile reglementari efectiv desfiintandu-i fara a le mai da dreptul sa functioneze * Toate noutatile aparute in noul Cod rutier duc la ideea monopolizarii multora din activitatile care contribuie la buna desfasurare a activitatii soferilor
Intr-una din editiile anterioare ale cotidianului nostru aduceam la cunostinta cititorilor unele reglementari ale noului Cod rutier, care prevedea, printre altele, reducerea numarului de scoli de soferi amatori, astfel incat in Constanta sa ramana numai doua. In acest fel, se va crea monopol pe instruirea candidatilor care ar vrea sa devina posesorii ravnitului carnet de conducere, impunandu-se in acest fel taxele de scolarizare dupa bunul plac. Numai ca noul Cod rutier mai aduce o serie de lovituri si altor categorii sociale, printre care mecanicii si electricienii persoane fizice, care efectiv vor disparea, fara a li se da cea mai mica sansa de a munci altundeva.Daca noile modificari aduse vechiului Cod rutier au ca scop principal incadrarea in normele europene in ceea ce priveste traficul rutier, se pare ca unele prevederi ale acestui cod sunt exagerate. In opinia multor lideri ai sindicatelor soferilor profesionisti exista numeroase carente si ambiguitati legate de aceste modificari, chestiuni care nu vor face decat sa inghesuie mai mult conducatorii auto intre lege si infractiune. Conform Ordonantei de Urgenta numarul 195, din 12 decembrie 2002, privind circulatia pe drumurile publice, emisa de Guvernul Romaniei si publicata in Monitorul Oficial numarul 958 din 28 decembrie 2002, se aduc modificari esentiale vechiului Cod rutier. Unele din aceste modificari au iscat un val puternic de comentarii din partea celor care isi desfasoara activitatea exclusiv in domeniul transporturilor rutiere. In opinia liderului Sindicatului Soferilor, filiala Constanta, Lica Neagu, unele ambiguitati existente in acest cod vor conduce, in mod inevitabil, la confuzii majore in ceea ce priveste aplicarea legii de catre politisti. In randul soferilor profesionisti constanteni sunt dezbatute mai ales aspectele legate de continutul art. 22 din noul cod, punctul 2, unde se face referire la conducatorii de autovehicule sau tramvaie care, pe langa indemanarea necesara conducerii, trebuie sa fie apti din punct de vedere medical si periodic. Pana aici, totul este cum nu se poate de corect, numai ca a fost introdus un pasaj care spune ca "politia poate propune examinarea medicala sau psihologica, precum si verificarea cunoasterii regulilor de circulatie a conducatorilor auto, ori de cate ori considera ca este cazul". Acest aspect, in opinia profesionistilor, legat de cuvantul "propune" este destul de ambiguu, fapt ce poate genera abuzuri din partea agentilor de circulatie. Un alt exemplu este cel reprezentat de articolul referitor la consumul de alcool. Astfel, conform art. 79, punctul 1, conducerea pe drumurile publice a unui autovehicul sau tramvai de catre o persoana care are o concentratie alcoolica de peste 0,8 mg/litru alcool in sange ori o concentratie ce depaseste 0,4 mg/litru alcool pur in aerul expirat se pedepseste cu inchisoare de la unu la cinci ani. In aceasta privinta, chiar unii politisti au afirmat ca acest cod "este prea european pentru betivii locali". Referitor si la alte aspecte ale codului, politistii sunt in dilema cu privire la anumite conditii legate de subiectul sanctiunilor aplicate, nu de putine ori aceste sanctiuni sau contraventii putand fi atacate imediat de conducatorii auto prin depunerea unei simple plangeri, care, conform art. 105, punctul 2, suspenda executarea amenzilor si a sanctiunilor contraventionale complementare, de la data inregistrarii acesteia.Codul loveste greu la buzunare
Pe langa amenzile mari prevazute in noul cod, amenzi care, initial, depaseau limitele bunului-simt, fiind reduse pana la urma, cica, la jumatate din valoarea propusa, au aparut articole prin care sunt impuse cheltuieli suplimentare din partea posesorilor de mijloace de transport. Articolul 115 specifica la punctul 2 alineatul (b) ca detinatorii de autovehicule sunt obligati sa doteze autovehiculele proprii cu aparate de control al timpilor de odihna si al vitezei de deplasare, omologate, precum si cu truse medicale de prim ajutor etc. Impunerea achizitionarii aparatelor respective va rotunji din nou bugetul firmei sau firmelor, care vor livra aparatele de inregistrat, asa-zis omologate. Ca de obicei, in astfel de cazuri, cineva a si pus ochii pe acest sector si cartile se pare ca au fost deja facute. Una peste alta, toti cei care au autobuze pentru transportul public de persoane, microbuze, camioane etc. vor trebui sa scoata bani grei din buzunare. Un singur inregistrator de drum, denumit in lumea soferilor "tacograf", costa in jur de 300 de dolari, asa ca investitiile necesare conformarii la cerintele noului cod sunt exagerat de mari.Lovitura sub centura
Cei mai afectati de noul Cod rutier sunt, de fapt, micii mecanici auto. Probabil, dintr-o eroare sau poate chiar intentionat, la art. 107 litera "O", se arata ca Ministerul Lucrarilor Publice, Transporturilor si Locuintei va "autoriza agentii economici care presteaza servicii de reparatii auto", fiind omise persoanele fizice autorizate (PFA). Prin acest paragraf, este data o lovitura puternica micilor ateliere de mecanica auto care sunt inregistrate ca persoana fizica autorizata. Adica, toate aceste mici ateliere, probabil, vor disparea. In consecinta, din Constanta vor disparea toate micile ateliere in care se faceau reparatiile mecanice si electrice. Astfel, vor ramane fara principala sursa de venit un numar de aproximativ patru sute de mecanici si electricieni auto, dar probabil in aceasta categorie se mai includ si atelierele de vulcanizare. Cei in cauza, nefiind deocamdata reprezentati prin nici un fel de asociatie care sa le sustina interesele, inca nu stiu cum sa reactioneze, dar este cert ca nu vor sta cu mainile in san. Unul dintre acestia, recomandandu-se cu numele Viorel Urdea, in varsta de 47 de ani, ne-a declarat telefonic ca, daca nu va mai putea sa-si desfasoare activitatea, nimeni nu-l va putea obliga sa se duca la "patron", mai ales ca, la varsta lui, nu va fi angajat, iar ca sa-si faca un SRL nu are bani, asa ca prefera sa-si dea foc decat sa nu mai poata lucra in garajul sau. Si liderii soferilor din Constanta au confirmat starea confuza a acestor PFA-uri, afirmand ca aceasta prevedere a noului cod "strange de gat micii mecanici si electricieni auto". Una peste alta, se pare ca, referindu-ne doar la orasul Constanta, in numai trei luni de la intrarea in vigoare a acestui regulament cu rigorile sale, pe strazile Constantei nu va mai circula nici o masina, iar daca nu mai circula masini, se pare ca nici atelierele auto, chiar si cele autorizate nu vor mai avea de lucru, iar, precum simplul principiu al dominoului, totul va fi invaluit de o mare si confuza buimaceala.Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp