Comandantul cargoului Corona Z ramane dat disparut
Comandantul cargoului Corona Z ramane dat disparutManevre portuare cu miros de ilegalitati
O echipa de scafandri a revenit, ieri, pe vasul scufundat, in vederea continuarii cautarilor * Cei patru marinari romani salvati de un vas aflat in apropiere, se afla la Istanbul si sunt in afara oricarui pericol * Trebuie amintit ca nava, sub pavilion de complezenta Panama, Corona Z, proprietatea firmei Siro, condusa de un arab, s-a scufundat joi dimineata, in Bosfor, la numai cateva ore de la verificarea sa de catre autoritatile romanesti * Cargoul fusese supraincarcat cu aproape 140 tone de fier vechi si span in dana 92 a operatorului SC European Metal Services SRL * Desi in actele autoritatilor portuare romanesti se arata ca marfa ar fi trebuit sa ajunga in Israel, odata intrat in apele turcesti s-a aflat ca fierul vechi avea ca destinatie portul Ambarli * Potrivit unor surse portuare, motorul principal al navei a intrat in black-out, dupa care vasul s-a inclinat brusc si s-a scufundat pe un timp care nu anunta nici un fel de furtuna
Mihai Lucian Hava, comandantul cargoului "Corona Z", apartinand companiei Siro, scufundat, vineri dimineata, in Stramtoarea Bosfor, nu a fost gasit nici pana in prezent. Potrivit celor declarate de presedintele Sindicatului Liber al Navigatorilor, Adrian Mihalcioiu, ultimele informatii primite fac referire la faptul ca, sambata, autoritatile maritime turce urmau sa trimita o echipa de scafandri pe vasul scufundat pentru continuarea cautarilor. Mihalcioiu a precizat ca nu cunoaste rezultatul actiunii, dar in cazul unei finalitati negative, cautarile vor fi sistate astazi. Consulatul General al Romaniei la Istanbul a intrat in legatura cu ceilalti patru marinari romani aflati la bordul navei scufundate care au fost salvati de un vas turcesc aflat in apropiere. In timpul operatiunilor de salvare au fost recuperati patru marinari romani, respectiv bucatarul Suliman Ahmad, in varsta de 38 de ani, timonierul Ion Taranu, de 45 de ani, timonierul Ionel Constantinescu, de 49 de ani, si marinarul Valerica Banu, de 30 de ani, precum si sirienii Almbied Marwan - sef mecanic Abdul Rahman Shehadah - seful electro-mecanic, Kousa Khaled - ofiter II mecanic si Ahmad Mastou si Feras Kouzak, motoristi. Ministerul Afacerilor Externe informeaza ca acestia se afla in prezent la Istanbul si sunt in afara oricarui pericol. Tot sub semnul necunoscutei stau si conditiile in care s-a petrecut incidentul. Adrian Mihalcioiu sustine ca a fost demarata o ancheta in aceasta privinta, care nu a fost finalizata insa nici pana in prezent. Cargoul sub pavilion panamez "Corona Z" s-a scufundat vineri, in jurul orei locale 08.00, in zona Kilyos, la intrarea din nordul Stramtorii Bosfor. Imediat dupa producerea tragediei, la apelul autoritatilor maritime, 20 de vase aflate in zona au pornit in cautarea supravietuitorilor, in jurul locului accidentului fiind amplasate bariere plutitoare cu scopul prevenirii unei eventuale coliziuni cu alte nave care tranziteaza stramtoarea. Vasul parasise Portul Constanta cu o zi inainte de dezastru si avea ca destinatie potrivit actelor un port din Turcia. Cu cateva minute inainte de incident, oficialii Pazei de Coasta din zona Kilyos sustin ca a fost trimis un apel de ajutor. Nava, cu o lungime de 73 de metri si o capacitate de incarcare de 2824 de tone, a fost construita in 1974. Vasele ce tranziteaza zona se confrunta cu un pericol permanent in aceasta stramtoare sinuoasa, fiind obligate sa efectueze manevre dificile, doua accidente ale unor petroliere petrecute in 1979 si 1994 in aceeasi zona soldandu-se cu 41 si respectiv 28 de morti. Stramtoarea reprezinta punct de trecere obligatoriu pentru navele care ies sau se indreapta catre Marea Neagra, figurand printre stramtorile cu cea mai intensa circulatie maritima din lume. Spre exemplu, in 2003, 47.000 de nave au tranzitat canalul, dintre acestea 8.000 transportand incarcaturi periculoase, in special gaz lichefiat si petrol. In 2004, numarul acestora a crescut la 53.000.Afaceri cu moarteaCargoul panamez Corona Z a fost avizat in data de 9 iulie ca a doua zi va intra in port pentru incarcare cu 2600 tone de span si fier vechi, in dana 92 a operatorului SC European Metal Services SRL. Din motive necunoscute insa, nava a intrat in rada in ziua de 11 iulie, noaptea, iar la orele 6.45, cu o rapiditate suspecta, si la operare. Potrivit documentelor autoritatilor portuare, vasul se mai afla in data de 13 iulie inca in dana in care fusese operat cu fier vechi si span de fier provenit din operatiuni tehnologice de prelucrare a metalelor. Pana la urma, desi fusese anuntat ca va incarca 2600 tone, a plecat in ziua de 14 iulie, orele 11.20, cu o incarcatura avand, potrivit actelor care insotesc marfa, mai mult cu aproape 140 tone de fier vechi fata de cat se prevazuse. Culmea este ca desi in actele autoritatilor portuare romanesti se arata ca marfa ar fi trebuit sa ajunga in Israel, odata intrat in apele turcesti se aflase ca fierul vechi avea ca destinatie portul Ambarli. Nimeni nu poate preciza insa cu exactitate cand s-a facut verificarea navei din punct de vedere tehnic, si mai ales cum a fost posibil un astfel de eveniment la numai cateva ore dupa plecarea sa din portul romanesc. Si totusi motorul principal a intrat in black-out, nava s-a inclinat brusc intr-unul din borduri si s-a scufundat pe un timp care nu anunta ca navele trebuie avertizate. Exista mai multe suspiciuni cu privire la modul de inspectare a vasului, de altfel un harb plutitor, care este de mirare ca ajuns si pana la Constanta, fara incarcatura. In cazul in care institutiile statului ar fi efectuat toate verificarile, facand aici referire la Port State Control, Capitania Zonala Constanta, Autoritatea Navala Romana, ar fi fost imposibil ca motoarele navei sa se poata opri brusc iar nava sa nu poata fi guvernata si sa se scufunde. Asupra acestor probleme, dar si a altora din acest domeniu, vom reveni in numerele noastre viitoare, mai ales ca au existat victime, fiind pusa in pericol si navigatia in zona.Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp