Fondul Documentar Dobrogea de ieri și de azi
BIBLIOTECA VIRTUALĂ
Ziua Constanta
//
01:50 23 12 2024 Citeste un ziar liber! Deschide BIBLIOTECA VIRTUALĂ

Conducerea Petromin a folosit la manevre cu cereale doua nave cu actele expirate

ro

24 Mar, 2005 00:00 2084 Marime text

Legea lui Radulescu

Petromin, prin actualul manager Radulescu, a cumparat cantitati imense de grau de pe piata controlata de un potentat al fostului partid de guvernamant * Radulescu a transportat grau cu doua nave care fac obiectul unui litigiu la Londra * Conform unei adrese a ANR, cele doua nave ale companiei, vrachierele Kavo Maleas si Kavo Matapas nu au certificate tehnice si nici alte documente din care sa rezulte starea tehnica * Certificatele de nationalitate sunt de asemenea expirate, iar Capitania Constanta le-a retinut din cauza lipsei documentelor mai sus mentionate, precum si a altor documente * Cu toate acestea, ele au fost angajate in mod ilegal in contracte comerciale, fiind folosite la alimbari prin portul Constanta * Cele doua nave ale Petromin puteau fi mutate prin port doar pentru motive de siguranta

Cele doua nave ale CNM Petromin, Kavo Maleas si Kavo Matapas acostate in prezent in dana 107-108 din Portul Constanta Sud Agigea, au fost folosite ilegal pentru a depozita si transporta cantitati de grau prin Portul Constanta si Constanta Sud Agigea. Constantin Radulescu a fost numit presedinte al Consiliului de Administratie - director general al companiei in luna februarie 2004, dupa ce a parasit conducerea APAPS - sucursala sud-est cu sediul la Constanta. Momentul inscaunarii i-a fost extrem de prielnic fostului sef local de la privatizare, pentru simplul motiv ca predecesorul sau de la Petromin, un oarecare Laurentiu Streaja, a exercitat un management defectuos, angajand compania in mai multe contracte dezavantajoase. Streaja era de departe un campion al pierderilor imense, din 2001 si pana la sfarsitul lui 2003, compania acumuland un minus de 520 de miliarde de lei. In aceste conditii, Radulescu a reziliat majoritatea contractelor incheiate de Streaja si a demarat o campanie dura de recuperare a creantelor. El a beneficiat de tot sprijinul autoritatilor de stat, care s-au aratat interesate sa revitalizeze Petrominul, in vederea unei privatizari anuntate. In data de 30 iunie 2004, Radulescu a obtinut acordul Adunarii Generale a Actionarilor pentru a transforma Petromin-ul dintr-o companie maritima fara activitate, intr-o societate de intermediere in comertul cu cereale. Juristii Petromin au inregistrat la Oficiul Registrului Comertului mentiunile cu privire la aceasta activitate, iar la scurt timp alte sume considerabile au fost achitate pentru achizitionarea de grau. In prealabil, patru specialisti ai companiei au efectuat deplasari de documentare in Occident, insa in cele din urma graul a fost achizitionat de pe piata interna. Radulescu a declarat pentru ZIUA ca afacerea ar putea fi extrem de profitabila, din moment ce cu o logistica minima si cu doar patru angajati, compania ar putea realiza un profit de un milion de dolari anual. El a precizat ca cerealele sunt depozitate in silozuri inchiriate de la societatile Grup Siloz Cereale si Comcereal. Petrominul a utilizat cele doua vrachiere maritime pentru transportul de cereale prin portul Constanta, activitate denumita in limbaj de specialitate "alimbare", cu toate ca acest lucru era interzis.

Navele Petromin au executat manevre fara acte de registru

Asa cum am mai specificat si intr-un material anterior, navele Kavo Maleas si Kavo Matapas, doua vrachiere cu un deplasament de cate 25.000 de tone, fac obiectul unui litigiu la Inalta Curte de Arbitraj Maritim de la Londra. Navele au fost angajate intr-un contract dezavantajos cu armatorul grec al firmei "Gourdomichalis", in urma cu cinci ani, insa compania a reusit sa le indisponibilizeze. Pana la finalizarea litigiului, navele nu pot fi angajate in transporturi internationale, deoarece exista riscul arestarii lor in alte porturi ale lumii. Mai mult, la momentul de fata acestea nu pot fi utilizate in nici un fel, deoarece aspectul incert al statutului lor juridic face imposibila verificarea periodica a functionalitatii in conditiile legii. Pentru a afla care este situatia celor doua nave ale Petromin si daca pot ele sa fie folosite in conditiile de respectare a sigurantei navigatiei la alimbari in Portul Constanta ne-am adresat oficial Autoritatii Navale Romane. Raspunsul dat de ANR a confirmat faptul ca folosirea lor in scopul descris mai sus de conducerea Petromin a fost abuziva si in neconcordanta cu legea. Astfel, prin adresa nr.2700, din 21 martie a.c. ANR informeaza ca in evidentele institutiei rezulta ca cele doua nave nu detin certificate tehnice ANR si nici alte documente din care sa rezulte starea lor tehnica. Certificatele de nationalitate ale navelor sunt de asemenea expirate. Cele doua vrachiere au fost inregistrate la un moment dat sub pavilion Malta. ANR cunoaste ca navele sunt acostate in portul Constanta Sud, in dana amintita, dar acestea sunt retinute de la navigatie de catre Capitania Constanta din cauza lipsei certificatelor tehnice statutare precum si a altor documente. Conform legislatiei in vigoare, orice nava aflata in zona de jurisdictie a Romaniei, care nu detine documente prevazute de conventiile internationale la care Romania este tara semnatara, nu poate naviga si nici nu poate efectua alimbari. Deci in cazul celor doua vracheiere situatia este clara acum. Manevrele executate de acestea cu grau la bord prin portul Constanta, in regim de alimbare, a fost facuta in contradictie cu litera legii. Totodata ANR face referire si la cateva din mutarile "oficiale" ale acestor doua vase, dar mutarile dintr-o dana in alta au fost facute prin ordin al autoritatii portuare cu ajutorul remorcherelor, fapt uzitat frecvent in toate porturile lumii, dar numai atunci cand din motive de siguranta se impune acest lucru. In cazul Kavo Matapas si Kavo Maleas nu siguranta a fost motivul "plimbarii" lor prin Portul Constanta.Din fericire in timpul alimbarilor cele doua nave nu au fost implicate, cel putin oficial, in nici un fel de incident naval. Daca totusi, s-ar fi intamplat vreun eveniment naval, scandalul rezultat ar fi deconspirat de mult natura indoielnica a legalitatii transportului cu cereale prin port.In ciuda acestor aspecte, cele doua nave care erau acostate in danele 107-108 au fost vazute si fotografiate de fotoreporterii ZIUA, in vara anului trecut, in timp ce efectuau manevre in dana 84, specializata in minereuri. Consilierul pe probleme de navigatie al CNM Petromin, amiralul in rezerva Gheorghe Anghelescu, a recunoscut ca navele au fost inchiriate unor firme pentru a depozita si a transborda pe slepuri diverse marfuri, in special cereale. Avand dovada ca Petromin a trisat flagrant legislatia folosind vracheierele aflate in litigiu se pune intrebarea cum a acceptat Capitania Portului aceasta situatie fara sa ia nici o masura.
Urmareste-ne pe Google News
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp

Ti-a placut articolul?

Comentarii