Fondul Documentar Dobrogea de ieri și de azi
BIBLIOTECA VIRTUALĂ
Ziua Constanta
01:16 25 07 2024 Citeste un ziar liber! Deschide BIBLIOTECA VIRTUALĂ

Conferinta "Glo Ballast" si-a inchis lucrarile

ro

31 Jan, 2004 00:00 737 Marime text

Problema apelor de balast isi va gasi rezolvarea la Londra

Solutia refularii apelor de balast va fi aleasa abia peste doua saptamani la Londra * Problema microorganismelor transportate in apele de balast reprezinta, la nivel mondial, o problema stringenta * Impactul ecologic al acestui schimb biologic facilitat de apele de balast este deosebit de grav

Ieri, la hotel "Bulevard" din Constanta, au luat sfarsit lucrarile "Conferintei Internationale asupra deversarii apelor de balast". Conferinta s-a desfasurat sub directa coordonare a Organizatiei Maritime Internationale si a Autoritatii Navale Romane. Sub egida programului international "Glo Ballast", toate tarile riverane Marii Negre au fost consultate in vederea gasirii unui punct de vedere comun asupra acestei probleme majore ridicate de apele de balast aflate si transportate la bordul navelor comerciale, si nu numai. Scopul conferintei a fost gasirea unor solutii in ceea ce priveste reducerea contaminarii apelor Marii Negre cu microorganisme sau alte substante aflate in apele de balast transportate de nave si care au fost aduse din alte zone geografice. Programul demarat de IMO in urma cu patru ani de zile a fost initiat in urma constatarii faptului ca in apele Marii Negre se petrec fenomene biologice de amploare care conduc la disparitia anumitor specii din fauna si flora subacvatica, toate acestea fiind puse pe seama microorganismelor, planctonului etc., aduse din zone geografice diferite si gasite in continutul apelor de balast al navelor comerciale. Cazul Marii Negre nu este singular, asemenea fenomene petrecandu-se si in alte mari inchise, efectele pe termen lung fiind dezastruoase pentru flora si fauna acestora. Termenul de "balast" reprezinta, in limbajul de specialitate, o anumita cantitate de apa menita sa asigure stabilitatea unei nave in timp ce navigheaza fara marfa sau la capacitate de incarcare redusa. Balastul se elimina in bazinele portuare inainte sau in timpul operatiunilor de incarcare cu marfa a navei respective. De asemenea, tancurile de stabilitate se incarca cu apa de balast dupa ce nava a fost descarcata, aceasta operatiune facandu-se pentru a compensa diferentele de stabilitate si asigurarea asietei. Apa de balast este extrasa prin sisteme de pompaj speciale direct din mare sau din apele dulci, de regula din locul in care se afla in operare vasele respective, iar o data cu apa se absorb in interiorul tancurilor si o mare biodiversitate acvatica - de la microorganisme pana la specii mici de pesti - si, nu in ultimul rand, substante poluante. Pe parcursul lucrarilor conferintei s-a pus problema debalastarii navelor in timp ce acestea se afla in rada porturilor, ideea fiind imediat combatuta de specialisti, acestia afirmand ca fara balast si fara marfa navele sunt expuse la pericole mari, mai ales daca situatia vremii se inrautateste. Ieri, au fost definitivate lucrarile conferintei, urmand ca peste doua saptamani, la Londra, toti cei prezenti la lucrari sa se reuneasca din nou in vederea purtarii unor discutii finale asupra acestui subiect. Posibila solutie care va fi gasita vizavi de aceasta problema va fi comunicata tuturor organismelor responsabile, in vederea aplicarii intocmai a prevederilor ei.
Urmareste-ne pe Google News
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp

Ti-a placut articolul?

Comentarii