Constantin Dancu Legislatia rutiera perfect aplicata si respectata este in Olanda
Constantin Dancu: Legislatia rutiera perfect aplicata si respectata este in Olanda
17 Sep, 2008 00:00
ZIUA de Constanta
4511
Marime text
Olanda este tara in care, daca ai depasit cu peste 60 km/h limita de viteza, autoturismul este confiscat
Soferi grabiti, care taie linia continua, injuraturi frecvente, expresii extrem de colorate, in care cuvantul "mama" se poate auzi foarte des, claxoane asurzitoare, degete aratate celui care ti-a luat fata, pietoni fugariti pe treceri, intr-un cuvant lipsa de educatie. Asa poate fi caracterizat, pe scurt, comportamentul conducatorilor auto autohtoni in trafic. Nimeni nu respecta niciun fel de reguli, fie ele de circulatie sau ale bunului simt. Comportamentul soferilor in trafic este "alimentat", desigur, de o legislatie extrem de permisiva, care nu prevede sanctiuni prea dure, de care, cel mai adesea, pe soferi ii doare in cot, si care este departe de a-i disciplina, cu forta daca este nevoie, pe soferi. Suntem departe de gradul de civilizatie "rutiera" din Olanda, care se situeaza, potrivi statisticilor, pe locul doi, dupa Malta. Comisarul-sef Constantin Dancu, seful Serviciului Politiei Rutiere Constanta, afirma ca, in calitatea sa de politist, singura tara pe care a vizitat-o, cu mai bine de zece ani in urma, a fost Olanda. Facand o comparatie cu ceea ce vedem zilnic pe soselele noastre, poate afirma ca a ramas impresionat. Olandezii se situeaza pe primul loc in ceea ce priveste cea mai buna legislatie rutiera, care, prin faptul ca prevede sanctiuni extrem de aspre, a reusit sa civilizeze participantii la trafic. E drept, mai mult fortuit si in decursul a 30 de ani, insa, dupa aceasta perioada, olandezii au reusit performante uluitoare.De la 3.500 de morti, la numai 800
Daca in 1974 inregistrau 3.500 de morti, anual, in accidentele rutiere, in anul 2007, numarul acestora a fost de 800, ceea ce inseamna o scadere de aproximativ 70%. Exemple de sanctiuni drastice care i-au obligat pe soferi sa aiba un comportament adecvat sunt cele aplicate in cazul anumitor contraventii statice (opriri, stationari) sau al depasirii vitezei pe autostrada, situatii in care cel sanctionat este detinatorul autoturismului. Contestarea sanctiunii se face dupa ce amenda este achitata, iar daca, in urma procesului, contravenientul obtine castig de cauza, banii ii sunt restituiti. Este insa o tara in care intr-adevar se poate aprecia ca prezumtia de adevar a agentului constatator este maxima. In cazul in care ai avut proasta inspiratie de a depasi limita legala de viteza cu mai mult de 60 km/h, autoturismul este confiscat fara drept de apel. Asta in vreme ce, de exemplu, la noi, articolul de lege care prevedea confiscarea carutelor care circula pe drumurile nationale a fost considerat neconstitutional. Olanda este insa o tara in care protejarea vietii si a proprietatii cetateanului este primordiala. E drept, legislatia respectiva se aplica de aproximativ 30 de ani, insa, pana au ajuns la aceasta performanta, olandezii au trecut printr-o perioada de 20 de ani, in care legislatia rutiera se schimba aproape saptamanal, in cautarea celor mai bune solutii. Nu este insa de neglijat nici aspectul material, iar Olanda a investit, se pare, sume uriase in programul de securizare rutiera. Spre exemplu, in anul 2007, olandezii aveau 2.281 de kilometri de autostrazi si un buget de 1.450 de miliarde de euro alocat numai pentru drumuri. Dincolo de legislatie, al doilea pas in disciplinarea participantului la trafic il constituie numarul cat mai mare de autostrazi si, nu in ultimul rand, educatia rutiera, care se face de la varste fragede si care noua, romanilor, ne lipseste aproape cu desavarsire. In aceste conditii, am putea concluziona ca avem traficul pe care il meritam.Scris de: {autor}Olimpia CEARA {/autor}
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp
Comentarii