Fondul Documentar Dobrogea de ieri și de azi
BIBLIOTECA VIRTUALĂ
Ziua Constanta
08:12 23 07 2024 Citeste un ziar liber! Deschide BIBLIOTECA VIRTUALĂ

#Containerizarea statiunii Mamaia

ro

10 Mar, 2003 00:00 1034 Marime text

Activitatile militare americane s-au intensificat in zona Constantei

In ultima perioada, tot mai multe trupe si echipamente militare americane au fost aduse la Baza Aeriana 57 de la Mihail Kogalniceanu * Transportul acestora se face atat pe mare, cat si pe calea aerului * La ultimul transport naval, una dintre nave a fost implicata intr-un incident portuar * In apropierea majoritatii hotelurilor unde sunt cazati militarii americani au fost amplasate mai multe containere al caror continut este tinut strict secret * Pentru transportul containerelor de la gara Nicolae Balcescu spre aeroport, ieri au fost efectuate mai multe transporturi insotite de Politia Militara * Pe intreg traseul, nici un autoturism nu avea voie sa depaseasca sirul de automarfare si masini cu girofaruri

Duminica, 16 martie, va reprezenta pentru Romania un nou punct de referinta cu un important si puternic caracter istoric. Sosirea trupelor americane pe pamant romanesc a fost posibila dupa mai bine de 50 de ani de asteptare, timp in care noi, ca popor si ca natiune, ne-am simtit abandonati in ghearele bolsevismului. Au fost de ajuns acei 50 de ani de "memorie rosie" pentru ca acum sa nu mai fim deloc obisnuiti cu prezenta americanilor. Inca de la sosirea acestora pe Aeroportul Militar Mihail Kogalniceanu din Constanta, primii care au creat un zid imaginar intre americani si romani au fost tot autoritatile militare romane, care au incercat cu tot dinadinsul sa exagereze prin dese excese de zel si sa izoleze, din punct de vedere informational, evidentele observate de simplii cetateni la tot pasul. Sosirea avioanelor pe pistele aeroportului amintit, aducerea miilor de soldati americani refuzati de Turcia, asedierea statiunilor turistice Mamaia si Eforie Nord de catre americani, chestiuni ce au concertat la crearea unei stari ciudate de nervozitate in randul populatiei, iar acestea fiind amplificate la maxim de restrictiile abuzive impuse de militarii romani, nu fac altceva decat sa ateste faptul ca politica romaneasca in aceasta problema nu este deloc adecvata.

Vapoarele aduc arme si echipament

De cateva zile au inceput sa vina pe cale maritima mai multe vase comerciale care au ca incarcatura sute de containere cu destinatia Mihail Kogalniceanu. In majoritatea lor, vapoarele sunt de tip portcontainer si aduc marfa din Italia, cu precadere de la baza aeriana americana de la Aviano. In numai trei zile, au sosit trei nave care au acostat in dana 119 din Portul Constanta Sud-Agigea, in vederea descarcarii de containere destinate exclusiv armatei americane stationate la Kogalniceanu. Nava "Annemieke" a sosit in port joi seara, aducand cateva zeci de containere care au fost transportate pe calea ferata la Nicolae Balcescu, de unde, pe o ruta mai scurta, au fost aduse pe sosea la aeroportul Mihail Kogalniceanu. Portcontainerul "SS Wilson", sub pavilion britanic, a sosit in noaptea de 8-9 martie pentru a ridica de la cheu 17 containere lasate, nu se stie de ce, de vasul "Annemieke". In timpul manevrelor de acostare a vaporului "SS Wilson" s-a petrecut un incident iesit din comun. Un remorcher romanesc care ajuta la manevra de acostare, remorcherul "Galati 7" se pare ca nu a raspuns prompt comenzilor pilotului roman care se afla la bordul vasului britanic, provocand ruperea paramelor de remorcaj. Imediat, vaporul remorcat a lasat ancora la apa, oprindu-si inaintarea spre cheu, unde avea sa se zdrobeasca. Reactia rapida a ofiterilor britanici a condus insa la evitarea unei catastrofe. Durata de stationare a lui "SS Wilson" in dana 119 nu a depasit doua ore, timp in care a descarcat 15 containere si a incarcat cele 17 containere lasate de "Annemieke". Vasul britanic a parasit in graba Portul Constanta Sud-Agigea, cu destinatia Burgas - Bulgaria. De ce a luat containerele de aici, cand puteau fi lasate direct de vasul "Annemieke" la bulgari, nimeni nu stie nimic.

Indicii doar pentru cunoscatori

Sambata dimineata, in aceeasi dana 119 a sosit vasul "Andje Shulte", inregistrat in St. Johns, dar fara a-i fi mentionat pavilionul nici macar in buletinul portuar. Cu toate ca in timpul descarcarii nu am observat soldati pe platforma portuara la fel ca acum doua zile, vasul a fost izolat de curiosi prin simplul consemn lasat la poarta de acces in perimetru. Singurul indiciu care dadea de gol faptul ca ceea ce descarca vaporul era intr-adevar marfa periculoasa nu putea fi recunoscut decat de cunoscatori. Cum noi "ne pricepem la de toate", ne-am dat seama imediat de natura continutului celor cateva zeci de containere descarcate. Vaporul avea arborat la catarg un pavilion triunghiular de culoare rosie, pavilion care se ridica doar cand la bordul oricarei nave se efectueaza manevre cu materiale explozive. In urma cu trei zile, o nava sora a acesteia, denumita "Caecilia Schulte", a fost protagonista unui incident naval in dana 44 din Portul Constanta. Aceasta a lovit cheul danei si a aruncat de pe calea de rulare o macara portal de 40 de tone greutate, macara care acum trebuie sa fie taiata deoarece nu mai poate fi folosita. Totodata, carena navei a suferit o spartura de peste doi metri lungime si un metru largime deasupra liniei de plutire. In Portul Agigea mai sunt asteptate multe alte transporturi navale cu marfuri containerizate, destinate militarilor americani de la Mihail Kogalniceanu.

Convoaie bine pazite

Containerele descarcate de la bordul acestor nave au luat, toate, calea liniilor ferate. Dorindu-se, probabil, evitarea zonelor populate, precum si privirile curiosilor, s-a renuntat la transportul direct cu mijloacele auto, care nu putea urma traseul decat exclusiv prin orasul Constanta. Drumul ferat ales este pe traseul Constanta - Tulcea, traseu urmat de trenuri personale cu o frecventa foarte scurta si de garnituri CFR de transport marfa. Garniturile de cate 30 de containere plecate din dana 119 Agigea sunt aduse pana in gara de la Nicolae Balcescu. Aici, garniturile sunt trase pe linii moarte, unde containerele sunt descarcate cu macarale de 40 de tone in camioane specializate. O parte din containere urmeaza calea soselei de unde, dupa numai 10 kilometri, ajung la destinatie in baza militara din aeroportul cu acelasi nume de la Mihail Kogalniceanu. O alta parte din containere sunt trimise tot pe trailere speciale in spatele triajului de la Balcescu, unde se afla o unitate militara care, pana acum ceva timp, era dezafectata. Localnicii din Nicolae Balcescu spun ca aici ar fi fost un mare depozit de munitie, iar ca de doua-trei zile unitatea militara a fost din nou reactivata, mare parte din containerele ciudate venite pe mare urmand a fi depozitate aici. O alta chestiune interesanta este ca seful de gara din aceasta localitate ne-a interzis fotografierea cladirii garii, sub explicatia puerila ca aceasta cladire este obiectiv militar. L-am lasat pe bietul om sa-si zica linistit poezia si, ca sa nu-i stirbim autoritatea fata de subalternii sai care stateau cu gura cascata si se uitau la noi, am preferat sa ne schimbam punctul de observare. Totodata, am aflat de la localnicii dornici de a se "baga in seama" faptul ca la gara vine regulat seful de post si se informeaza despre ce si cate persoane au trecut pe acolo si ce fel de intrebari puneau. Transportul pe soseaua dintre Balcescu si Kogalniceanu este foarte strict supravegheat. Atat camioanele goale care vin sa incarce, cat si cele care pleaca pline sunt insotite de masini cu politisti militari inarmati, dar si cu militari americani insotitori ai soferilor de camion. Atat avangarda, cat si ariergarda convoiului de camioane sunt asigurate de masini cu girofar, o Dacie 1310 a Politiei Militare si un ARO cu motorizare Toyota, tot al aceleiasi institutii. Orice gest necugetat facut in perimetrul comunei Mihail Kogalniceanu este imediat urmat de reactia ultrarapida a unor luptatori, pe care inca nu am putut sa-i identificam. Un incident mai putin obisnuit a dovedit existenta acestora. Ieri dupa-amiaza, in timp ce supravegheam centrul localitatii, am auzit la un moment dat zgomotul unei frane puternice. Cel care franase era soferul unui jeep care iesise din unitatea militara din aeroport. Instantaneu, aproape patru masini de culoare maro metalizat, marca Range Rover, cu girofar au iesit de pe un drum lateral din zona hotelului militar de aviatie, aflat la intrarea in localitate. Dupa cateva secunde bune, timp in care se claxona, cele patru masini de teren au inconjurat vehiculul cu pricina. Soseaua Bucuresti - Constanta a fost blocata in acea zona timp de doua minute. Dupa ce s-a lamurit situatia, cele patru masini au disparut la fel cum au si aparut, iar jeepul si-a continuat drumul catre localitatea Nicolae Balcescu.

Celebrul Galaxy C5A a aterizat

La ora 11.20, pe platforma de parcare a avioanelor Hercules am putut observa silueta giganticului si mult mediatizatului avion de transport Galaxy C5A. Daca acest avion urias a reusit sa aterizeze pe pista de la Kogalniceanu, inseamna ca zvonurile privind inceperea lucrarilor de largire a pistelor se adeveresc. Conform fisei tehnice, acest gigant este destinat transportarii elementelor grele de logistica militara oriunde in lume. Avionul poate transporta toate categoriile de marfuri care stau la baza flotilei denumite, in limbaj militar, CONUS. Astfel, se pot livra prin intermediul lui marfuri paletizate, containerizate sau de tip "overside-outside". Poate transporta trupe de parasutisti si infanteristi. Poate ateriza pe piste scurte si pe trenuri cu denivelari, dar foarte solide. Modelul C5A a fost proiectat inca din 1963, cand s-a realizat nevoia de a dota armata americana cu avioane propulsate cu sistemul turbo-jet, renuntandu-se la sistemul cu elice pentru avioanele de acest gabarit. Acum propulsia este asigurata de patru motoare cu turbo-jet de tipul C-133 Cargomaster. Acest enorm avion mai este cunoscut si sub numele de CX-HLS (cargou experimental de transportat sisteme de logistica foarte grea). Poate duce o sarcina de 60 de tone de marfa pe o distanta de 13 mii de kilometri, iar fara marfa poate avea o autonomie de zbor pe o distanta dubla. Constructia prototipului acestui aparat a fost inceputa in luna august 1966. Primul C5A Galaxy a fost dat in folosinta in 30 iunie 1968 si primul zbor a durat doar 94 de minute. Prima baza operationala in care a servit acest avion a fost unitatea 437 MAW din Charleston, in anul 1970. In 1986, designul modelului Galaxy a fost modificat, adaugandu-i-se noi elemente care sa-i mareasca portanta si sarcina. Aparatura de navigatie si de bord a fost si ea adaptata noilor cerinte tehnice de ultima ora. Giganticul avion zarit de noi pe aeroportul Kogalniceanu a stationat doar doua ore, dupa care si-a luat zborul catre baza Aviano din Italia.

Au aparut primele victime ale razboiului

Daca in localitatea Kogalniceanu TAB-urile pe care se afla soldati inarmati au inceput sa efectueze ronduri foarte dese in jurul asezarii, se pare ca in incinta bazei aeriene razboiul deja a inceput. I-am spus "razboi" deoarece acolo chiar exista victime. Astfel, daca saptamana trecuta doi militari americani au fost muscati de cainii din unitatea militara, iar acum soldatii trebuie sa urmeze tratamentul special antirabic, iata ca dovada razbunarii tipice yankeilor iese din nou la iveala. De cateva zile, nu mai exista nici un caine viu in unitatea militara, toti patrupezii fiind otraviti fara mila. Ceva timp le-a cam trebuit soldatilor romani sa caute cadavrele cainilor morti pe acolo pe unde isi dadusera sfarsitul, de multe ori gasindu-le dupa miros. Gestul uciderii cainilor nu a deranjat pe nimeni, lucrarile pentru reabilitarea bazei militare continuand ca si cum nu s-ar fi intamplat nimic. Daca la largirea pistei participa muncitori romani, se pare ca americanii, cu genistii lor, concureaza cu romanii prin ridicarea unor hangare uriase care urmeaza sa adaposteasca avioane de lupta F16.

Containere pe post de palmieri

Dupa cum este si normal, dupa munca istovitoare, militarii trebuie sa se si relaxeze si unde in alta parte decat in camerele hotelurilor in care au fost cazati. Hotelurile "Perla", "Central", "Savoy", "Palm Beach", "Dorna" din Mamaia si "Britannia" din Eforie Nord ofera conditiile cerute de oficialii americani. Din nefericire, am observat ca la Mamaia, in fata hotelurilor "Savoy" si "Central", iar in curand la toate celelalte amintite, au fost aduse mai multe containere care se pare ca ar contine aparatura de comunicatie, hrana, apa si cazarmament. Apa din izvoarele Constantei pare-se ca nu este pe placul americanilor si tocmai de aceea prefera sa bea din apa adusa de ei. Atmosfera din hotelurile ocupate de americani este din ce in ce mai asemanatoare cu cea de acum 15-20 de ani. Acum, ca si atunci, personalul hotelier era verificat si testat de "baietii cu ochi albastri". Acestia, deghizati in chelneri sau ospatari, incearca sa traga de limba cameristele sau pe ceilalti, chipurile, colegi, intrebandu-i nemeserias despre numarul de americani din hotel, despre meniuri, despre ciubucuri, daca au auzit ceva discutii mai deosebite pe la mesele americanilor care servesc dejunul in restaurantele hotelurilor. Daca securistii nu au putut afla mare lucru, noi am aflat pana si faptul ca astazi, 10 martie, un anume general va veni expres la Mamaia pentru a schimba meniul militarilor, meniu pe care il considera a fi prea consistent. Cum in armata americana se pune foarte mare accent pe conditia fizica si pe aspectul "soldier"-ului, generalul va cere diminuarea cantitatii de calorii din alimentele servite de americani in restaurantele romanesti.
Urmareste-ne pe Google News
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp

Ti-a placut articolul?

Comentarii