Fondul Documentar Dobrogea de ieri și de azi
BIBLIOTECA VIRTUALĂ
Ziua Constanta
00:19 19 11 2024 Citeste un ziar liber! Deschide BIBLIOTECA VIRTUALĂ

Cronica unei ,,odisei" navale romanesti

ro

08 Oct, 2004 00:00 1967 Marime text
In suita manifestarilor aniversare organizate de Muzeul Marinei Romane cu prilejul implinirii a 35 de ani de activitate in slujba culturii nationale se inscrie si un recent eveniment editorial. Albumul ,,Odiseea navei-scoala CONSTANTA" este, fara indoiala, prima monografie color in istoriografia romaneasca dedicata unei nave militare aflate in serviciul Fortelor Navale Romane si implicit la dispozitia studentilor Academiei Navale ,,Mircea cel Batran", respectiv a elevilor Scolii Militare de Maistri a Fortelor Navale ,,Amiral Ion Murgescu". Evenimentul se datoreaza inspiratei initiative a directorului institutiei, capitan-comandorul dr. Marian Mosneagu, participant de altfel la periplul cultural international ,,Odiseea", editia 2001, festival cultural itinerant organizat de Institutul International al Teatrului Mediteranean. Cu un ,,Cuvant inainte" semnat de ministrul Culturii si Cultelor, academicianul Razvan Theodorescu, si un ,,Argument" in limba franceza motivat de Richard Martin, directorul Teatrului Toursky din Marsilia si artizanul acestui periplu, albumul inmagazineaza intr-un numar impresionat de pagini - 228 - o adevarata cronica maritima si culturala deopotriva.

Constanta - numele orasului prezent pe bordajul navelor inca din anul 1887

In primul capitol al lucrarii, autorul realizeaza o retrospectiva a traditiei de a acorda numele municipiului nostru unor nave militare si comerciale inca de acum doua secole. Impresioneaza faptul ca printre navele care au purtat numele celui mai mare port maritim din Marea Neagra se numara un vapor care a intrat in serviciul Inspectoratului Navigatiei si Porturilor la 31 martie 1887, un cargou intrat in parcul de nave al Serviciului Maritim Roman la 27 aprilie 1898, un alt cargou care in anul 1950 s-a numarat printre navele pe care Romania le-a pus la dispozitia ,,SOVROMTRANSPORT", un trauler achizitionat in anul 1964 din Japonia, o nava-baza care a deservit primul submarin ,,DELFINUL", intrata in serviciu la 20 iunie 1931, un doc plutitor apartinand Directiei Porturilor Maritime si, desigur, actuala nava cu numarul de bordaj 281, care face parte din Divizionul Nave-Scoala al Academiei Navale.

O epopee culturala maritima

In cel de-al doilea capitol, autorul reitereaza cronologic evolutia acestei nave de la intrarea sa in serviciul Marinei Romane, respectiv la 1 august 1978, data la care a fost luata in primire de primul sau comandant, locotenentul major, pe atunci, Emil Tiganus, cand inca se afla pe cala Santierului Naval Braila. Alaturi de misiunile specifice unei nave logistice, sunt consemnate si cateva misiuni de exceptie ale acesteia. Astfel, la 25 septembrie 1991, dupa 52 de ani, ,,281" a fost prima nava militara a Romaniei care a parasit Marea Neagra pentru a executa un mars de instructie in Marea Mediterana. Echipajul a participat la serbarile organizate la Genova cu prilejul implinirii a 500 de ani de la descoperirea Americii si a facut o escala la Toulon.In urma cu 10 ani, respectiv in perioada 17 august - 4 septembrie 1994, nava a executat un alt voiaj de instructie in Marea Mediterana, cu escale in porturile Alexandria-Egipt si Latakia-Siria.De asemenea, intre 20-27 august 1999 nava a participat, in cadrul unei grupari navale, la prima sa misiune umanitara in apele internationale, acordand ajutoare si asistenta medicala sinistratilor cutremurului devastator produs in Turcia.

"Odiseea" - eveniment cultural international cu suport logistic romanesc

In cel de-al treilea capitol avem posibilitatea sa facem cunostinta cu toti cei 254 de protagonisti ai acestei exceptionale aventuri culturale - reprezentanti ai retelei de teatre europene si africane membre ale Institutului International al Teatrului Mediteranean, actori ai Teatrului ,,Bulandra", in frunte cu maestrul Virgil Ogasanu si regizoarea Ecaterina Buzoianu, actori si jurnalisti straini, membrii echipajului navei si cadetii care au efectuat stagiul de practica in conditii cu totul si cu totul inedite. Evenimentele culturale, activitatile protocolare, artistice, sportive si turistice sunt evocate cu lux de amanunte, deseori picante, pe etape ale voiajului si porturi de escala. Informatiile sunt inspirat asociate cu imagini, afise si colaje care argumenteaza momentele semnificative ale periplului. Un episod aparte il constituie botezul marinaresc savarsit la tranzitarea meridianului Greenwich, in regia autorului si a subsemnatului, singurul jurnalist roman acreditat la bordul navei-scoala ,,CONSTANTA" pe timpul acestei misiuni unice in istoria Marinei Romane. Publicarea scenariului complet al acestui ritual constituie, de asemenea, o premiera editoriala.O initiativa notabila a autorului a reprezentat-o si culegerea unor impresii de calatorie de la organizatori, personalitati, actori, jurnalisti si marinari, care sunt reproduse selectiv in capitolul V.

,,Odiseea" continua.

Desi nu a participat si la cea de-a doua editie, capitan-comandorul Marian Mosneagu a rezervat ultimul capitol unei retrospective in imagini a editiei 2003 a ,,Odiseei", prefatata de enumerarea tuturor protagonistilor acestui periplu mediteranean, desfasurat sub genericul "Memoria si Marea".Dincolo de aprecierile meritorii privind conceptia originala si prezentarea captivanta a evenimentelor, cu incarcatura emotionala fireasca, dar si incursiunea reportericeasca a unui subtil gazetar cu opt ani de experienta in presa militara, autorul a reusit sa realizeze cu adevarat un album de referinta pentru istoria Marinei Romane.In primul rand, este o monografie completa a unei nave care are predecesori, are un trecut, un prezent si suficiente argumente pentru o perspectiva pe masura. In al doilea rand, volumul este o cronica la zi, cu protagonisti celebri, cu militari a caror disponibilitate in plan cultural si diplomatic este de notorietate si viitori ofiteri ai Fortelor Navale pentru care acest experiment va ramane de referinta intr-o cariera dependenta tot mai mult de relatiile cu Occidentul si cultura traditionala a popoarelor tarilor membre NATO si partenere. In sfarsit, dar nu in ultimul rand, albumul in sine reprezinta o carte de vizita pentru Fortele Navale, pentru municipalitate si, de ce nu, pentru cultura romana, Muzeul Marinei Romane fiind, asa cum subliniaza si ministrul Razvan Theodorescu, ,,depozitarul unor martori ai importantei legaturii dintre om si apa, legatura indestructibila si devenita aproape sacrosanta".De altfel, deloc intamplator, albumul este lansat in plenul primului Congres de Istorie Navala din Romania, care se desfasoara la Constanta intre 6-8 octombrie 2004, la initiativa aceluiasi entuziast semnatar si al altor lucrari originale in domeniu - ,,Noi contributii la istoria Marinei Militare Romane" (2001), ,,Ziua Marinei la romani" (2002), ,,Cultul Apelor la romani" (2004), evident in aceeasi atmosfera aniversara, marcata pe intreg parcursul anului de consiliul stiintific al institutiei si mai mult decat onoranta pentru singurul muzeu national din Dobrogea.
Urmareste-ne pe Google News
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp

Ti-a placut articolul?

Comentarii